«آشتی‌ با قطر، کوچکترین کاری است که جبهه کشورهای عربی خلیج فارس برای حفظ اتحاد ـ هرقدر ظاهری‌ ـ شان در برابر ایران، به آن نیاز دارند.»

سعودی‌ها از ترس ایران منت قطر را می‌کشند

قدس آنلاین:  به گزارش جام نیوز ، قرار است چهلمین اجلاس سران کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز سه‌شنبه در ریاض برگزار شود.

بی بی سی دوشنبه شب در این باره گزارش داد: نشست چهلم اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حالی برگزار می‌شود که همچنان بحران "قطر" نفس این سازمان منطقه‌ای را گرفته و موجودیتش را تحت‌تأثیر قرار داده است. ۲۴ ساعت مانده به آغاز این نشست، هنوز روشن نیست که آیا امیر قطر به دعوت پادشاه عربستان برای شرکت در این نشست پاسخ مثبت خواهد داد یا نه؟



این گزارش می‌افزاید: شورای همکاری خلیج فارس که اساسا با هدف "مقابله‌ با ایران" تأسیس شد، با بحران قطر از هر زمان دیگری ضعیف‌تر شده و در غیاب اجرای ابتکارات خبرسازی مانند "ناتوی عربی"، عملا نقش روشنی در رقابت منطقه‌ای برخی اعضایش با تهران ندارد.

رسانه دولتی انگلیس ادامه می‌دهد: وضعیت این شورا به‌گونه‌ای است که حتی اگر قطر بی‌هیچ اما و اگری به مسیر هم‌گرایی بازگردد، باز هم ترمیم چهره آسیب‌دیده این سازمان، مدت‌ها زمان خواهد برد.

بی بی سی خاطرنشان ساخته است: ایجاد توازن قوا از سوی کشورهای عربی در برابر ایران هرگز آسان نبوده؛ سقوط صدام، بهار عربی، جنگ‌های داخلی فرسایشی در سوریه و یمن و تثبیت قدرت سپاه و آیت‌الله خامنه‌ای در ساختار جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر، همه عواملی هستند که این کار را سخت‌تر هم ‌کرده است.

در پایان این گزارش تأکید شده است: آشتی‌ با قطر، کوچکترین کاری است که جبهه کشورهای عربی خلیج فارس برای حفظ اتحاد ـ هرقدر ظاهری‌ ـ شان در برابر ایران، به آن نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.