۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 682345

نماینده مجلس باید علت کم کاری‌ها را توضیح بدهد نه این که عدد و رقم اعلام کند و نگران شبکه‌های مجازی خارج نشین باشد. ایشان باید بگوید چرا اینترنت ما همچنان به اراده غربی‌ها متصل است.

ارتباط ارقام عجیب و شبکه ملی اطلاعات

فاطمه حسینی رییس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس گفته است قطعی اینترنت در ایران تنها به کسب و کارهای حوزه فناوری روزانه 2هزارو500 میلیارد تومان خسارت در بر داشته است. او اعلام کرده باید راهکاری برای جلوگیری از قطع اینترنت در کشور اندیشیده و این دکمه قرمز نباید فشرده شود

این صحبت‌ها ظاهراً از سر دلسوزی بیان شده اما در خصوص آن باید به چند نکته مهم اشاره شود که به نظر می رسد در صحبتهای خانم حسینی و کسان دیگری همچون ایشان نادیده گرفته شده است.

1. این عددی که رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس بیان کرده فقط در حوزه کسب و کارهای فناوری بوده پس احتمالاً اگرعدد خسارت در سایر بخش ها را به آن اضافه کنیم رقم بسیار زیادی خواهد شد که محاسبه آن کمی غیر قابل باور می نمایند. مثلا این که فکر کنیم سالانه چندصد هزار میلیارد تومان تبادل مالی کشور به اینترنت جهانی متصل است که هر آن با قطع شدنش از سوی غرب امکان فروریختنش وجود دارد بسیار عجیب به نظر می رسد

سوال اینجاست که آیا واقعا این همه پول و تبادل مالی همه به اینترنت متصل است؟ پس چرا آمریکایی ها که همه چیز را بر ما تحریم کرده‌اند با قطع اینترنت باعث نمی شوند که تمام پول کشور ظرف چند دقیقه معطل مانده و کارها گره بخورد؟

2. نکته دوم جالبتر است. بگذارید عدد اعلام شده خانم حسینی را در 365 روز سال ضرب کنیم. پاسخ مبلغ عجیب حدود یک تریلیون تومان خواهد بود یعنی حدود هزار هزار میلیارد تومان

واقعا در کشور ما اینقدر در حوزه فناوری پول جابه جا می شود و همه آن به اینترنت جهانی متصل است؟ البته این رقم خسارت است و حتما وقتی کل پول را محاسبه کنیم باید به عددها وحشتناکی برسیم که حتما یک نفر باید درباره مالیات‍های دریافتی آن هم صحبت کند.

بگذارید فکر کنیم که مالیات کشور ما حدود 25 درصد باشد. پس مالیات این شغل ها که اکثرا بخش خدماتی هستند و مالیات خدمات هم بیش از تولید است باید چیزی حدود 250 هزار میلیارد تومان باشد.

واقعا چنین عددی درست است؟ آیا ما اینقدر مالیات از این بخش می گیریم؟

3. مساله مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم بحث وابستگی ما به غرب است. اگر واقعاً کشور ما این میزان از پول خود را به شبکه‌های اجتماعی خارجی و اینترنتی که روی آن کنترلی ندارد متصل کرده پس باید هرچه سریعتر به فکر محاکمه کسانی باشیم که با وجود مصوبات مختلف در شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی و دولت، همچنان اینترنت ملی را معصل نگه داشته و شبکه ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی را داخلی نکرده‌اند

خانم حسینی و کسانی که چنین اعدادی را مطرح می‌کنند اولین مسوولانی هستند که باید به این سوالات پاسخ بدهند. نمایندگام مجلس باید بگویند چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشده است.

نکند این هم بشود مثل بنزین که افزایش پلکانی آن متوقف شد تا روزی که ناچار شدند یکشبه قیمتش را افزایش دهند و به مردم شوک وارد کنند.

نکند روزی غرب اراده کند و اینترنت ما را قطع کند و ناگهان هزاران هزار میلیارد تومان پول کشور معطل بماند؟

4. به نظر میرسد خانم حسینی و دیگر همفکران ایشان به جای اینکه اینقدر نگران دکمه قرمز قطعی اینترنت در ایران باشند باید نگران دکمه قرمز آن سوی مرزها باشند که دست تندروهایی چون ترامپ و صهیونیست‌ها افتاده است و ممکن است هرآن کشور ما را با یک چالش جدی مواجه کنند.

نماینده مجلس باید علت کم کاری‌ها را توضیح بدهد نه این که عدد و رقم اعلام کند و نگران شبکه‌های مجازی خارج نشین باشد. ایشان باید بگوید چرا اینترنت ما همچنان به اراده غربی‌ها متصل است.

ایشان باید توضیح بدهند که چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی با کم مهری مواجه شده و نتوانسته‌اند حتی سرورهای لازم برای ادامه کار خود را خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    البته خیلی ازکسب و کارهای اینترنتی کشور به عنوان سایتهای داخلی در دسترس بودند و عملا قطع نشده بودند ! البته دربحث موتورهای جستجو سایت فعالی نداشتیم که بتوانیم کالای مورد نظر رو در کل سایتها جستجو کنیم !
  • م ک ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    هر هزار میلیارد یک تریلیونه. بنابراین هزار هزار میلیارد تومن میشه هزار تریلیون تومن.