۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 682444

باران همیشه در ذهن من نقش مادر را داشته است زیرا تمام هستی‌اش را ارزانی می‌دارد تا تداوم حیات جاودانه شود.

بابک رحیمیان- هر وقت که ریز گردها یقه آسمان و شهروندان را در این شهر می‌گیرد این باران است که پادرمیانی کرده و اجازه نمی‌دهد که کار به درگیری و خفگی بکشد و با میانجیگری سعی می‌کند تا آسمان توفانی  را آرام کند.

البته از قدیم گفتند حافظه انسان درباران «نم» می‌کشد شاید از روی همین خاصیت است که ما پس از بارش باران یادمان می‌رود که دلیل شیوع ریزگردها چه بود؟ عامل ایجاد ریز گردها که بود؟ معنای منابع طبیعی چیست و یا راه‌های مقابله با ریزگرد چی بود؟

باران برای من همان نقش مادر را دارد که در کودکی اشتباهاتم را از دید پدر پنهان می‌کرد و با آن‌همه جفای رفته بر او در انتهای روز با لبخند به پدرم می‌گفت امروز بچه خوبی بوده است!

امروز هم باران سعی می‌کند تا کارنامه سیاه برخی مسئولان را در مناطق نفت‌خیز که انضباط آن‌ها در حفظ محیط‌زیست و آلودگی هوا نمره غیرقابل قبولی دارد پاک‌کرده و با زدودن دوده و غبار از آسمان اهواز به مردم بگوید که آن‌ها خوب عمل کرده‌اند!

باران لطف الهی و مرهمی بر زخم طبیعت است مگر یادتان  نیست که تابستان و خشک‌سالی چگونه پوست گاومیش‌های هور العظیم را کند اما بازهم باران پادرمیانی کرد و مرهمی بر زخم‌های طبیعت و محیط‌زیست گذاشت؟

باران برای بخشش خط کش نمی‌گذارد شاید از همین رو است که وقتی سیل می‌آید و  آب‌خانه‌ها را غرق می‌کند بازهم  او را مقصر می‌دانیم و فکر نمی‌کنیم که ما از لایروبی انهار غفلت کردیم!

با این اوصاف هرچقدر باران با خضوع و خشوع رفتار می‌کند اما عکس‌العمل شهر اهواز به این‌همه لطف بارانی ناپسند و زشت است!

هر بار که اهواز بارانی می‌شود گیاه «کونوکارپوس» در خیابان‌های اهواز اشک مردم را درمی‌آورد و گریبان پیر و جوان را می‌گیرد، جوی‌ها دست به آشوب می‌زنند، کانال‌های فاضلاب طغیان می‌کنند؛ آب‌های سطحی مانند اغتشاشگران راه را بر مردم می‌بندند و حقوق شهروندی را در مقابل چشم مسئولان لگدمال می‌کنند!

خیابان‌های اهواز این روزها خیلی پر رو شده‌اند زیرا با بارش باران از زیر بار هدایت سیلاب شانه خالی کرده و عقده‌هایشان را با آب‌گرفتگی معابر و خراب کردن کاروکاسبی مردم نشان می‌دهند و حتی از گروگان گرفتن کفش دانش آموزان در چاله‌های آب ابایی ندارند.

شبکه‌های آب و فاضلاب هم که وظیفه‌ای جز هدایت آب‌های سطحی نداشته در هنگام باران یاغی می‌شوند و به‌جای اینکه آب‌های سطحی را هدایت کنند از روی لجبازی تمام لجن‌های فروخورده  را در مقابل چشم مردم بالا می‌آورند.

رفتار مسئولان هم که تا حالا در برابر این رفتارها فقط کوتاه آمده‌اند حالا موجب شده تا خیابان‌های اهواز پر رو تر شده تا آنجا که با چهره خشن‌تری با مردم رفتار کنند.

کانال‌های فاضلاب که از سکوت و صبر مسئولان در حل مشکلات سوءاستفاده کرده  و تا دیروز هر چه به دست و دهنشان می‌آمد و به وسط خیابان پرت می‌کردند  حالا کارشان به‌جایی رسیده که شهروندان را گاز می‌گیرند!

 شامگاه یکشنبه ۱۸ آذر خیابان شریعتی نبش خیابان شهید موسوی یکی از همین کانال‌های فاضلاب یک اتوبوس و خودرو سواری را در مقابل چشم مردم درسته بلعید!

به نظرم لازم است تا مسئولان بیش از این در برابر این هرج و مرج ها سکوت نکرده و در دفاع از حقوق شهروندی مردم اهواز ساکت نمانند چون ممکن «اتوبوس خوار» امروز به «مترو خوار» فردا تبدیل شود و یک روزی هم شهر را درسته قورت بدهد!

بازهم تأکید می‌کنم که خیابان‌های اهواز خیلی پر رو شده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.