زابل- منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان در زمره مناطقی است که هنوز از نعمت گاز محروم است و در فصول سرد سال هم چون این روزها مردمانش برای دریافت یک سیلندر گاز باید در صف‌های طویل و طاقت‌فرسا در انتظار گاز بسوزند و بسازند!

«سیستان» از کمبود سوخت می‌سوزد و می‌سازد/کپسول گاز کیمیا شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  استان سیستان و بلوچستان در زمره استان‌هایی است که می‌توان گفت گاز دارد اما بسیاری از مردم آن از این نعمت محروم هستند.

باوجوداینکه مشعل گاز در شهرهایی مانند ایرانشهر در جنوب استان و در شهر زاهدان مرکز استان روشن‌شده است اما شبکه گازرسانی همه‌گیر نشده است و لذا استفاده از سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز امری متداول است.

دراین‌بین منطقه سیستان در شمال این استان در زمره مناطقی است که هنوز از نعمت گاز محروم است و در فصول سرد سال هم چون این روزها مردمانش برای دریافت یک سیلندر گاز باید در صف‌های طویل و طاقت‌فرسا در انتظار گاز بسوزند و بسازند!

 کمبود گاز در طی روزهای گذشته صدای بسیاری از مردم و مسئولان را درآورده است و مشکلات بسیاری را در توزیع به وجود آورده است تا آنجا که دستگاه‌های نظارتی مجبور شدند برای جلوگیری از خروج سیلندرهای گاز به خارج شبکه توزیع از نیروهای بسیجی کمک بگیرند.

در زابل هم مانند زاهدان بسیاری از مسئولان استفاده رانندگان و خودروهای شخصی را از سیلندرهای خانگی برای سوخت‌گیری را عامل کمبود گاز می‌دانند.

کمبود گاز

علی صیادی یکی از شهروندان سیستانی در همین رابطه می‌گوید: برای دریافت گاز افزون بر یک ساعت باید در سرما کنار خیابان بایستیم اما خودروهای گاز فقط ۲ سیلندر تحویل می‌دهند.

کمبود گاز و گرانی سیلندرهای گاز در سیستان موجب شد تا نماینده مردم زابل در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی این موضوع را تذکر دهدوی بیان می‌کند: یک کپسول را برای اجاق‌گاز و یک کپسول را برای آبگرمکن مجبور به استفاده هستیم اما آبگرمکن با یک کپسول کفاف یک هفته خانواده هم نیست و دوباره روز از نو روزی از نو!

وی بیان می کند: مسئولان می گویند اشتراک بگیرید و گاز را درب خانه تحویل بگیرد اما وقتی گاز کم است هیچ شرکتی تلفن مردم را جواب نمی دهد و گازی درب خانه شهروندان نمی رسد و لذا چاره ای نداریم که دور میدان ها به صف بایستیم تا خودرو ی گاز عبور کند.

وی عنوان می‌کند: برخی از خانه‌های داخل شهر و یا مغازه‌های اغذیه‌فروشی کپسول گاز آزاد می‌فروشند و لذا این سؤال پیش می‌آید اگر سهمیه هر خانواده ۲ کپسول گاز است پس این فروشگاه‌ها این‌همه کپسول برای فروش را از کجا می‌آورند؟

برخورد با متخلفان

رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان زابل بابیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در کمبود گاز مایع، سهمیه کم تخصیص داده‌شده به حوزه سیستان و نبود گاز مایع به میزان کافی است اذعان می‌کند: البته سوءاستفاده برخی افراد و استفاده از این سوخت در مخازن LPG نیز از دلایل دیگر کمبود گاز است.

محمدعلی مودی اظهار می‌کند: بنا بر شرایط موجود در حال حاضر صرفاً به هر نفر ۲ سیلندر داده می‌شود تا کمبودها برطرف شود.

وی یادآور می‌شود: برای جلوگیری از هرگونه توزیع خارج از شبکه با استفاده از ظرفیت بسیج و هماهنگی لازم با صنعت معدن و تجارت شهرستان از نزدیک بر روند توزیع نظارت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین در صورت کشف هرگونه تخلف ضمن تشکیل پرونده برای متخلفان در تعزیرات حکومتی برخورد قانونی با سودجویان انجام می‌پذیرد.

این چه مدیریتی است؟

کمبود گاز و گرانی سیلندرهای گاز در سیستان موجب شد تا نماینده مردم زابل در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی این موضوع را تذکر دهد.

حبیب‌الله دهمرده در این رابطه گفت:  گاز در سیستان وجود ندارد. قیمت بنزین چند برابر دیگر شهرها است و در این شرایط نیز کپسول گاز بدل به کیمیا شده است. در بازار، هر کپسول ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در این رابطه جلساتی با وزیر نفت داشته‌ام و تذکرات فراوانی به استانداران و مسئولان دادم، اما علی‌رغم همه پیگیری‌ها، مشکلات حل‌نشده است. این چه روش مدیریتی است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.