اهواز- واژه‌هایی مانند ستاد مدیریت بحران؛ پدافند عامل، ستاد مقابله باسیل، ستاد پیشگیری، ستاد مقابله با ... و ده‌ها عنوان دیگر کلماتی آشنا در ذهن تمامی شهروندان است که در طول سال با برگزاری جلسات و برپایی مانورهای متعدد از آمادگی ادارات برای مقابله با هر مشکلی ابراز وجود می‌کند اما حالا که با وقوع بارش‌های سیل‌آسا زندگی بسیاری از مردم به زیرآب رفته است تا جایی که حتی زمینی برای نشستن و یا خوابیدن پیدا نمی‌کنند می‌توان عملکرد این ستادها را محک زد.

«سیلاب» میهمانی که قصد رفتن ندارد/مشکل فاضلاب تا ۵ سال دیگر قابل‌حل نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش‌های سیل‌آسا در شامگاه دوشنبه که حالا بسیاری از محلات اهواز و آبادان را به تالابی مملو از فاضلاب و گل‌ولای تبدیل کرده است هرچند که پایان‌یافته اما مشکلات برجای‌مانده از آن‌ها تمامی ندارد و روان آب‌ها که تا سقف برخی خانه‌ها  رسیده است خیال رفتن نداشته و در برابر مدیریت شهری قد علم کرده است.

کوچه‌ها به دلیل راکد ماندن آب اجازه تردد خودروها را نمی‌دهند و آب با رسوخ به منازل مردم تا وسط دیوارها قد کشیده و لذا احتمال تخریب خانه‌ها موجب نگرانی شهروندان شده است.

بسیاری از مردم اذعان می‌کنند که تماس‌های مکرری با دستگاه‌های خدمت رسان داشتند اما به نظر می‌رسد ستاد بحران خود دچار بحران‌زدگی شده است!

میدان فرهنگ شهر، خیابان شیخ بها، کوی علوی، ، شهرک الهیه، بهارستان، ملاشیه، زرگان، فرهنگیان، شهرک دانشگاه، شهرک اهواز، خیابان ادهم و کیانشهر تنها بخشی از مناطق بحرانی اهواز است.

در شهرستان کارون نیز مناطق کوت عبدالله، شکاره، گاومیش‌آباد، کانتکس و قلعه چنعان مناطق بحرانی اعلام شده است.

بسیاری از شهروندان کوت عبدالله که در حال حاضر تمامی وسایل آن‌ها در میانه خانه در آب و فاضلاب غوطه‌ور است بیان می‌کنند: حضور نیروهای سپاه و گروه‌های جهادی برای کمک‌رسانی مایه دلگرمی است اما کمکی از دست آن‌ها هم برنمی‌آید.

شهروندان می‌گویند: نیروهای امدادی فقط اثاثیه مردم را بر روی سکوها روی‌هم می‌ریزند درحالی‌که بسیاری از وسایل از بین رفته است و تنها نیاز ما تخلیه این آب از خانه و کاشانه است.

سیلاب باید تخلیه شود

اگرچه رئیس‌کل دادگستری خوزستان دستور داده است که آب‌های سطحی در خانه‌های مردم باید هر چه زودتر تخلیه‌شده و خسارت مردم پس از برآورد به آن‌ها پرداخت شود اما ظاهراً توانی برای مقابله با این بحران در بین دستگاه‌ها وجود ندارد و این مشکل دیگر با دستور و فرمان قابل‌حل نیست.

حجت‌الاسلام صادق مرادی در این رابطه قول داده است دستگاه قضایی تا احقاق حق کامل مردمی که دچار خسارت شده‌اند کنار آن‌ها خواهند بود.

سخنان شهردار اهواز در گفت‌وگو با شبکه خبری خوزستان شامگاه سه‌شنبه البته آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت و برای بسیاری از شهروندان این نکته را برملا ساخت که نه‌تنها کاری از دست شهرداری به‌عنوان متولی شهر برنمی‌آید بلکه سیلاب تا آخر هفته میهمان‌خانه آن‌ها خواهد بود.

موسی شاعری بابیان اینکه در بعضی نقاط دستگاه‌های پمپاژ مشکل فنی پیداکرده اظهار داشت: با رفع این مشکل امیدواریم تا  ۲۴ ساعت آینده آب را تخلیه کنیم اما در بهارستان زمان بیشتری نیاز داریم.

شاعری هم‌چنین درباره حل این مشکلات بیان کرد: حداقل زمان موردنیاز برای حل مشکل فاضلاب‌های شهری پنج سال است آن‌هم به‌شرط اینکه اعتبار لازم تأمین شود!

بنا بر گفته شهردار برای ایجاد شبکه فاضلاب ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بعید می‌رسد که پرداخت این هزینه درتوان شهرداری و آب و فاضلاب باشد! 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.