خوزستان- دبیر حقوق کودک در استان خوزستان گفت: امروزه مجامع قضایی قبل از بررسی کودکان و نوجوانان که کجروی اجتماعی و بزهکاری داشته اند به شخصیت یک کودک و نقش تربیتی آنها توجه دارند. بنابراین ضرورت دارد که نگاه تحول گرایانه به قوانین و مقررات به نفع احقاق حقوق کودکان شود.

ارتقا آگاهی های عمومی، راهکار احقاق حقوق کودکان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ سیده فرانک موسوی دبیر حقوق کودک در استان خوزستان در کنفرانس حقوق کودک که امروز ۱دی ماه برگزار شد خبرداد: با توافقی که بین وزارت دادگستری و وزارت کشورانجام شده دبیر کنوانسیون حقوق کودک در استان خوزستان بر عهده اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری است از این رو شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را به دبیری کانون پرورش فکری و ۱۶ دستگاه چهار کارگروه (پایش و ارزیابی، حقوقی و قضایی، آموزش و امدادرسانی، حمایتی و هماهنگی) با ابلاغ استاندار برگزار کردیم.

موسوی کودکان را یکی از ارکان مهم در خانواده و در نهایت ضعیف ترین و آسیب پذیرترین عضو خانواده خواند و گفت: حقوق آنها از مهم ترین حقوق انسانی است، کودکان به جهت عدم توانایی در احقاق حق خود اولین کسانی هستند که در معرض انواع مستقیم ناهنجاریها، فشارها و مشکلاتی که بزرگترها به آنها تحمیل می کنند قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اینکه یک کودک باید از صحت سلامت روحی و جسمی برخوردار باشد و حضوری مفید در اجتماع داشته باشند، اظهار کرد: مباحث حقوق کودک از مسائل ریشه ای و مهم است در جهان معاصر احترام به حقوق کودک اندیشه اساسی در تربیتش و حمایت و مساعدت همه جانبه در رشد فکری و سلامت روحی روانی اش به شمار می رود.

موسوی افزود: وضعیت نوجوانان و جوانان بزهکار نشان می‌دهد که در اکثر مواقع حقوق آنها در ایام کودکی تضعیف شده یا بنا بر شرایطی شاهد شکنجه های روحی و روانی بوده اند که خوشبختانه امروز مجامع قضایی قبل از بررسی کودکان و نوجوانان که کجروی اجتماعی و بزهکاری داشته اند به شخصیت یک کودک و نقش تربیتی آنها توجه دارند. بنابراین ضرورت دارد که نگاه تحول گرایانه به قوانین و مقررات به نفع احقاق حقوق کودکان شود.

وی با اشاره به این مهم که عدم توجه به نیازهای اساسی کودکان دوره رشد بلوغ آن ها و مجامع مباحث کودک‌آزاری خسارات جبران ناپذیری دارد، بیان کرد: این تنها بر عهده والدین نیست، جامعه نیز با توسعه سیستم‌های حمایتی نظارتی نسبت به احقاق حقوق کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار جامعه از آنها دفاع کند تا از هرگونه بهره کشی به اشکال مختلف چون؛ تجاوز، آسیب‌های روانی جسمانی، محرومیت از آموزش که بخشی از تضییع حقوق کودکان است جلوگیری کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده در استانداری خوزستان تصریح کرد: از طرف دیگر ارتقا آگاهی های عمومی در مورد حقوق کودک یکی از راهکارهایی است که به کودکان کمک می کند، نظام خانواده و آموزش و پرورش دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت در هر جامعه هستند.

موسوی خبر داد: در استان ما یکی از راهکارهایی که مد نظر گرفته شده جذب بازماندگان از تحصیل است که اقدامات خوبی در این زمینه در سال ۹۷-۹۸ صورت گرفته و از بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد نیز در این زمینه کمک گرفته شده است.

لازم به ذکر است کلینیک حقوق کودک برای اولین بار در اهواز جهت حمایت از حقوق کودکان در سرای محله کوی رمضان افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.