یکی از اتفاقات تلخ و همیشگی لیگ برتر  جریان‌های دلالیسم پیرامون نیمکت‌های تیم‌های لیگ برتر است. در لیگ نوزدهم این جریان شمایلی جدید به خود گرفته که بدون تردید اگر فکری به حال آن نشود، مطمئناً در آینده ای نه چندان دور وارد مرحله بحرانی خود خواهد شد.

سینا حسینی/

یکی از اتفاقات تلخ و همیشگی لیگ برتر  جریان‌های دلالیسم پیرامون نیمکت‌های تیم‌های لیگ برتر است. در لیگ نوزدهم این جریان شمایلی جدید به خود گرفته که بدون تردید اگر فکری به حال آن نشود، مطمئناً در آینده ای نه چندان دور وارد مرحله بحرانی خود خواهد شد.

*دلال‌ها از بادیگارد تا مشاور

در لیگ امسال دیگر دلال‌ها زیر پوستی عمل نمی‌کنند، بلکه به عنوان محافظ، مشاور، کارگزار در کنار مربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها در تمامی محافل رسمی و غیر رسمی حضور پیدا می‌کنند تا بر خلاف ادعای کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نشان دهند بدون هیچ محدودیتی فعالیت می‌کنند.

تابوی پنهان کاری مدیران و مربیان هم به کلی شکسته شده تا جایی که برخی سرمربیان مطرح بدون اینکه ترسی از حواشی حضور این افراد معلوم الحال کنار خود احساس کنند آن‌ها را به نشست‌های خبری هم می آورند تا در نقش بادیگارد و همراه به ایفای نقش بپردازند. ماجرا زمانی  اسفناک تر می‌شود که برخی برای این جماعت حکم رسمی هم می‌زنند و به صورت شفاف و صریح اعلام می‌کنند که این افراد نیروی رسمی باشگاه هم هستند!

*بیانیه نویسی طنز کمیته اخلاق

با این حال نکته طنز ماجرا آن جاست که کمیته اخلاق فدراسیون به عنوان متولی ماجرای برخورد با هرگونه فساد و سوء استفاده‌ای در حوزه فوتبال بیانیه صادر می‌کند که این افراد حق همراهی با باشگاه، مربیان و مدیران لیگ برتری را ندارند اما انگار کسی برای بیانیه‌های کمیته اخلاق تره هم خورد نمی‌کنند.

*لیدرها مستخدم ستاره‌ها

در چنین فضایی خبرهایی به دست آمده حکایت از این دارد که سه نفر از بازیکنان یکی از باشگاه‌های سرشناس فوتبال ایران که در شرایط کنونی با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، با استفاده از موقعیت به وجود آمده روابط زیر پوستی و مخفیانه‌ای با برخی لیدرهای فعال روی سکو برقرار کردند تا در روز مبادا بتوانند با همکاری آن‌ها به مدیریت باشگاه فشار آورند تا به این واسطه رقم قرارداد خود و جایگاهشان را در ترکیب ثابت تیم تثبیت کنند.

این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که قرار بود از ابتدای لیگ نوزدهم به گفته مهدی تاج افرادی به عنوان لیدر در استادیوم ها فعالیت نکنند اما نه تنها این وعده تحقق نیافت بلکه حالا با فاش شدن برخی روابط پشت پرده و کنکاش در فعالیت این افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این باور رسید که بازیکنان نیز به دنبال یارکشی برای خود هستند تا در زمان اضطرار بتوانند از این بازوهای مخفی خود بهره برداری کنند تا سرنوشت دلخواه خود را به مدیران و مربیان باشگاه‌ها تحمیل کنند.

*جای خالی نظارت

اعتراف‌های تکان دهنده برخی افراد مطلع در فوتبال ایران نشان دهنده عمق فاجعه است اما متولیان امر در حوزه مدیریت فوتبال با بزک کردن چهره مخدوش فوتبال باشگاهی ما در تلاشند لایه‌های پنهان فساد در فوتبال ایران را پنهان کنند تا کسی هزار توی پر پیچ و خم روابط ناسالم پشت پرده در این رشته ورزشی ورود پیدا نکند.

با این وجود به نظر می آید ضروری است دستگاه‌های نظارتی و قضایی با ورود به موقع به این ماجرا از رشد تصاعدی و بی‌پایه و اساس رقم قرارداد مربیان و بازیکنان جلوگیری کنند. نمونه بارز این اتفاق را می توان در قرارداد بازیکنان خارجی با برخی واسطه‌ها و نقش آفرینی برخی مربیان و مدیران مشاهده کرد. بازیکن بزریلی که حاضر بود با رقمی بسیار ناچیز در فوتبال ایران بازی کند به یکباره با قرارداد بالغ بر 500 میلیون دلار به عصویت باشگاه پرسپولیس در آمد تا یکی از قراردادهای سنگین فوتبال ایران را به نام خود ثبت کند و پس از چندن هفته ناکامی با دریافت مبلغ سنگین از این باشگاه جدا شود تا لطمه جبران ناپذیری به سیستم باشگاهی ایران وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.