رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر یکی از ایراداتی که به طرح آمایش سرزمین استان‌ها گرفته می‌شود این است که تمام استان‌ها برای خود همه چیز می‌خواهند در صورتی که این موارد جمع‌پذیر نیست و استان‌ها نمی‌توانند به صورت همزمان قطب صنعتی، کشاورزی و گردشگری باشند.

استان‌ها در طرح‌های آمایش همه چیز را با هم می‌خواهند

به گزارش قدس آنلاین، رضا جمشیدی در خصوص وضعیت طرح آمایش سرزمین استان ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی برای کمک در جهت تدوین این طرح، اظهار کرد: این طرح از سال ۸۷ تا ۹۱ در مرحله اول تصویب و مرحله دوم در سال ۹۳ به تصویب شورای برنامه و بودجه کشور رسیده است.

وی افزود: مطالعات آمایشی استان خراسان در مرحله ابتدایی که به تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور رسید، در بین ۱۷ استان یکی از بهترین کارهای انجام شده در کشور بود، البته این به این معنا نیست که نمی‌توان کار بهتری انجام داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی بیان کرد: در مرحله دوم سازمان برنامه و بودجه کشور فرآیندی را انجام داده که بر اساس آن مطالعات آمایش استان‌ها به صورت منطقه‌ای بررسی شود، یعنی استان خراسان به عنوان منطقه ۹ در سازمان برنامه و بودجه کشور، باید اطلاعات خود را با استان‌های خراسان شمالی و جنوبی نیز بررسی و تطبیق داده شود و تعاملات منطقه‌ای در آن لحاظ شود که این امر یکی از نقص‌هایی است که در استان و دیگر استان‌های کشور وجود داشت.

وی اضافه کرد: بنده معتقدم که آمایش سرزمین استان‌ها از پایین به بالا نیست و هر استان نباید در این طرح چشم‌اندار خود برای آینده را ترسیم کند و این کار یکی دیگر از نقص‌های موجود در آمایش کشور است، بلکه ما باید همزمان با طرح آمایش کشور و یا قبل از دیگر استان‌ها، سند ملی آمایش سرزمین را داشته باشیم و در آن کشور برای استان‌ها ماموریت‌هایی ترسیم کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از ایراداتی که گرفته می‌شود این است که تمام استان‌ها برای خود همه چیز می‌خواهند در صورتی که این موارد جمع‌پذیر نیست و استان‌ها نمی‌توانند به صورت همزمان قطب صنعتی، کشاورزی و گردشگری باشند و تقریبا این ایراد در تمام استان‌های کشور به چشم می‌خورد و امیدوارم در مطالعات کنونی که به صورت منطقه‌ای در حال انجام است، این ایرادات که به صورت طبیعی وجود داشت، برطرف شود.

جمشیدی عنوان کرد: بحث بعدی به‌هنگام‌سازی اطلاعات است. ما جزء استان‌های پیشرو در تهیه مطالعات آمایش سرزمین هستیم و پایه اطلاعات ما قدیمی است و باید اطلاعات خود را مبتنی بر سال ۹۵ تدوین کنیم زیرا در حال حاضر پایه اطلاعات ما براساس اطلاعات سال ۹۰ است و ممکن است تغییرات زیادی را در چشم‌انداز ایجاد نکند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر افق کار ما سال ۱۴۰۴ است، در حالی که در کشور همکاران افق ۱۴۲۴ را دنبال می‌کنند و امیدوارم در رفت‌وبرگشت‌هایی که در حال انجام است، این اصلاحات انجام شود. آنچه ما از مطالعات انتظار داریم، به کاربردن و استفاده از این اطلاعات است و این امر جزء مواردی است که در کشور مغفول مانده و شاید یکی از دلایل آن این است که در استان مطالعات مصوب و تایید شده از تمام مراجع را نداشته‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی گفت: اقدامات اساسی و سرمایه‌گذاری باید مبتنی بر اطلاعات آمایش سرزمین باشد که متاسفانه در حال حاضر به این شکل نیست، به همین دلیل با برخی از سرمایه‌گذاران مواجه می‌شویم که سرمایه‌گذاری خود را آغاز کردند و در میانه راه متوجه شدند که زیرساخت وجود ندارد و ایجاد زیرساخت هزینه‌هایی زیادی در برخواهد داشت و توجیه اقتصادی طرح را کاهش و آن را از حیز انتفاع خارج می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.