معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد گفت:صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفته و اسامی نهایی تایید صلاحیت شده در تاریخ ۲۲ بهمن ماه اعلام خواهد شد.

 اسامی قطعی و نهایی تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در ۲۲بهمن ماه/ احتمال رد صلاحیت افراد در مراحل بعدی وجود دارد /تشکیل دو پرونده تخلف انتخاباتی در مشهد

احمد ریواده در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: بررسی صلاحیت کاندیدهای انتخاباتی در مرحله اول مطابق با قانون صورت گرفته است .

وی تصریح کرد: ۵۳۶ داوطلب برای  انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۱ نفر پیش از آغاز روند بررسی صلاحیتها انصراف دادند و از مجموع ۵۲۵ داوطلب باقی مانده ۹۶.۴ درصد معادل ۵۰۶ داوطلب تایید صلاحیت شده‌اند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد  افزود: فرآیند بررسی صلاحیت کاندیدهای انتخاباتی  در این مرحله بر اساس ماده ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون و یک ماده واحده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون پس از ثبت نام اولیه،  استعلام از مراجع برمبنای این چهار ماده قانونی  صورت می گیرد، تصریح کرد: در ماده ۲۸ شرایط ثبت نام شوندگان شامل مواردی نظیر تابعیت ایرانی، مدرک تحصیلی فوق لیسانس و  سن مناسب بین ۳۰ تا ۷۵ سال اعلام شده است. در ماده ۲۹ افراد به خاطر مسئولیتی که دارند باید طبق قانون شش  ماه قبل از ثبت نام استعفا بدهند  و ماده ۳۰ نیز افرادی هستند که از نمایندگی مجلس محروم هستند. از این رو بررسی صلاحیت کاندیدها در این مرحله از طریق استعلام این موارد صورت می گیرد و نتایج پس از بررسی در  ستاد انتخابات کشور در اختیار فرمانداری های مراکز حوزه انتخابیه قرار می گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد  با بیان اینکه در حوزه مشهد و کلات  صلاحیت ۱۹نفر  که غالبا بر مبنای ماده های ۲۸ و ۳۰بوده است در مرحله اول تایید نشد، افزود: صلاحیت کاندیدها در مرحله بعد توسط هیات نظارت استان خراسان رضوی و سپس توسط شورای نگهبان بررسی خواهد شد از این رو در  مرحله فعلی به طور قاطع در مورد تایید یا رد صلاحیت کاندیدها نمی توان اعلام نظر کرد .

ریواده با اشاره به اینکه  بر اساس قانون رد صلاحیت کاندیدها به خود فرد اعلام خواهد شد و از لحاظ قانونی برای ارائه اسامی و دلیل آن منع صورت گرفته است ، تصریح کرد: بر اساس جدول زمان بندی فرآیند انتخابات ، فرصت قانونی  برای شکایت افرادی که در مرحله اول رد صلاحیت شدند در تاریخ ۱دی ماه به پایان رسید و طی ۲۰ روز به شکایت این افراد در هیات نظارت استان خراسان رضوی رسیدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون حتی ممکن است صلاحیت افرادحتی بعد از انتخابات و کسب آرائ لازم نیز رد شود، ادامه داد: از این رو در تاریخ ۲۲دی ماه شکایت افرادی که در مرحله دوم نیز تایید نشده است دریافت خواهد شد و شورای نگهبان در مدت ۲۰ روز به شکایت این افراد نیز رسیدگی خواهد کرد  و پس از این مدت نیز افراد رد صلاحیت شده مجددا ۳ روز وقت دارند به نظر شورای نگهبان اعتراض کنند و در نهایت روز ۲۲ بهمن ماه وزارت کشور اسامی قطعی افراد تایید صلاحیت شده را اعلام خواهد کرد .

ریواده ادامه داد: همچنین تخلفات انتخاباتی علاوه بر ستاد انتخابات و هیات های اجرایی ، توسط دستگاه قضایی نیز رصد می شود.

وی بابیان اینکه  سازوکارهایی برای برخورد با تخلفات زودهنگام انتخابات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یکی از تخلفات انتخاباتی بارز شروع زودهنگام تبلیغات توسط کاندیدها و طرفداران آنها است که معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهار شعبه را به طور  ویژه برای رسیدگی به این موضوع اختصاص داده است که طبق اطلاعات، تاکنون دو پرونده تخلف انتخاباتی در شهر مشهد تشکیل شده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.