زاهدان- جمعی از اصناف و بازاریان زاهدان ضمن دیدار با حجت السلام و المسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه این شهر به بیان گلایه‌مندی‌های خود از دستگاه‌های اجرایی و مشکلات‌شان در این بخش پرداختند.

امام جمعه زاهدان پای دل گفته های اصناف شهر نشست

رییس خانه اصناف زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات بازاریان که در مسجد جامع این شهر با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد اظهار داشت: امروزه بنگاه‌های اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور با دشمن هستند اما با این وجود بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات اقتصادی به پای فعالان این بخش تمام می‌شود.

 سید علی میرحسینی ادامه داد: بازاریان و اصناف سیستان و بلوچستان همیشه پای رهبر، نظام و انقلاب بوده و خواهند ماند، مردم این خطه از کشور مردمی نجیب و خدا جو هستند و اگر مطالباتی دارند سعی کرده‌اند که به نحوی آنان را مطرح کنند تا دشمنان از مطالبات آنان سوء استفاده نکنند.

وی افزود: دشمنان ایران اسلامی بارها تلاش کرده‌اند تا به واسطه فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان به اهداف شوم خود دست پیدا کند اما با هوشیاری بازاریان به اهداف شوم خود نرسیدند.

رییس خانه اصناف زاهدان با اشاره به وجود ۱۴ هزار صنف مختلف در سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: بیشتر بنگاه‌های اقتصادی استان خدماتی هستند و کمتر واحد تولیدی در منطقه دیده می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه تولید باید بیشتر از سایر نقاط کشور در سیستان و بلوچستان هزینه شود و این در حالی است که به دلیل تکمیل نبودن زیرساخت‌های لازم و عدم همکاری مناسب، شاهد سرمایه‌گذاری سرمایه داران در سایر استان‌های کشور هستیم.

میرحسینی اظهار داشت: متاسفانه روز به روز کسبه حاضر در سیستان و بلوچستان رو به ضعیف‌تر شدن می‌روند با اینکه شرایط همسانی با سایر نقاط کشور نداریم برابر سایر استان‌ها مالیات، عوارض و غیره را پرداخت می‌کنیم.
وی به تشریح مشکلات بخش بنگاه‌های اقتصادی و اصناف سیستان و بلوچستان پرداخت و خواستار توجه بیش از پیش مسوولان به این موضوعات شد.

پلمب واحد های صنفی

مدیر اتحادیه لوله کشان گاز زاهدان نیز گفت: مسوولان شهرداری زاهدان طلبکارانه با ما بنگاه‌های اقتصادی و اصناف برخورد می‌کنند.

مهدی کریمیان اظهار داشت: در مجموعه شهرداری زاهدان، دولت در دولت وجود دارد؛ اخیرا صبح زود اقدام به پلمب اصناف می‌کنند.

وی ادامه داد:« یک روز صبح که برای باز کردن مغازه رفته بودم درب مغازه‌ را پلمب کرده بودند با مراجعه به شهردار و شهرداری که جویای علت این اقدام شدم حدود ۲۰ روز است که پرونده‌ام را نمی‌توانند پیدا کنند تا علت این اقدام را اعلام کنند».

مدیر اتحادیه لوله کشان گاز زاهدان گفت: باید مشکلات و سنگ اندازی‌هایی که شهرداری برای بازاریان و کسبه ایجاد می‌کنند بررسی شود.

وی بیان کرد: بازاریان بیشتر از سایر نقاط شهر مالیات پرداخت می‌کنند اما همکاری لازم با اصناف انجام نمی‌شود.

کریمیان تصریح کرد: نگاه به اصناف و بنگاه‌های اقتصادی نسبت به گذشته تغییر کرده است.

وی بروکراسی اداری سخت در حوزه سهمیه نفت اصناف را از جمله مشکلات این بخش در فصل زمستان عنوان کرد و گفت: مسوولان موظف هستند تا نیاز بازاریان، اصناف و بنگاه‌های اقتصادی را برآورده سازند.

اختصاص نفت بر اساس سهمیه

معاون بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان نیز اظهار داشت: ما در نفتی‌ترین منطقه ایران از لحاظ مصرف هستیم و حدود ۸۰ درصد از مصرف انرژی‌های این استان از این فرآورده‌ تامین می‌شود.

خسرو خلیلی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی بازاریان و اصناف، تصریح کرد: براساس قانون هرکسی که سهمیه نفت می‌خواهد طبق دستور العمل ابلاغی باید از طریق سامانه مربوطه و روند اداری ابلاغی اقدام کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت معدن تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: هم‌اینک ۹ اتاق اصناف فعال در این استان داریم که در ذیل آنها ۱۷۰ اتحادیه با جامعه ۴۰ هزار صنف به کل مردم ساکن در این خطه پهناور خدمات دهی می‌کنند.

محمد رفیع سلطانزاده تاکید کرد:هم‌اینک بار اصلی تنظیم بازار بر روی دوش اصناف و بازاریان است.

وظیفه حاکمیت رسیدگی به مشکلات مردم است

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در رابطه با معضلات و مشکلات اصناف و بازاریان اظهار داشت: اصناف و بازاریان جمعی ویژه هستند که به دلیل نقش‌آفرینی در اقتصاد، سیاست و دفاع از کشور و حضور فعال در صحنه‌های مختلف به جمعی خاص تبدیل شده‌اند.

حجت السلام و المسلمین مصطفی محامی بیان کرد: با توجه به وجود همین نقش‌های ویژه‌ای که اصناف دارند وظیفه حاکمیت این است که به مشکلات آنها رسیدگی کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مشکلات مشترک بین همه‌ی اصناف باید نوشته و جمعی هم برای پیگیری از دستگاه‌های مرتبط انتخاب شوند.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: البته از مجموعه نمایندگی ولی فقیه نیز آنجا که نیاز شد حضور پیدا خواهند کرد و تریبون نماز جمعه به کمک خواهد آمد.

حجت الاسلام محامی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود که جمع هیات رییسه اصناف که مورد تایید ما هم هستند مشکلات را یک به یک پیگیری کنند و اگر نیاز بود جایی از جایگاه نماینده ولی فقیه پیگیری شود این کار انجام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در مورد معضل سوخت نیز که گلایه مشترک همه است بنابراین بر اساس قانون نام‌نویسی الزامی است.

وی ادامه داد: شرکت نفت سیستان و بلوچستان نیز باید مراحل نام‌نویس و  سهمیه سوخت بازاریان را تسهیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.