مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: در سال ۹۹ دو خورشید گرفتگی خواهیم داشت.

در سال ۹۹ دو خورشید گرفتگی خواهیم داشت/نیمی از خورشید فردا در مشهد پوشیده خواهد بود

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتور ایران در گفتگو با قدس آنلاین گفت: بامداد پنجشنبه ۵ دی ماه شاهد خورشید گرفتی به شکل حلقوی خواهیم بود که در سراسر ایران به صورت جزئی دیده خواهد شد.

وی افزود: این خورشید گرفتی که به ساروس ۱۳۲ تعلق دارد و چهل و ششمین گرفتگی از ۷۱ گرفتگی ساروس ۱۳۲  محسوب می شود از عربستان آغاز  و بعد از طی کردن کشورهایی چون قطر، امارات، عمان و... وارد اقیانوس هند می شود و وارد آسیای جنوب شرقی می شود و بعد از کشورهای سنگاپور و مالزی و ...که این گرفتگی حلقوی حداکثر یک دقیقه است که ۱۲ هزار و ۹۰۰ سایه ماه این مسیر را بر روی زمین طی خو اهد کرد و این مناطق بیش از سه ساعت شاهد این گرفت حلقوی هستند.

عتیقی ادامه داد: این گرفتگی در آسیا و ایران و بخصوص در مشهد قبل از طلوع خورشید آغاز می شود ولی با این همه ۶ و ۴۱ دقیقه همزمان با طلوع خورشید امکان مشاهده وجود دارد و تا ۸ و ۲۹ دقیقه که پایان این خورشید گرفتگی به درازا می کشد.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: در این کسوف حدود ۵۰ درصد از سطح خورشید در مشهد پوشیده خواهد بود که توصیه من به مردم این است که از فیلتر های رصد خورشید استفاده کنند که برای لحظه ای بدون عینک مخصوص به خورشید نگاه نکنند که صدمه ای به چشمانشان وارد نشود چون نور خورشید بسیار شدید است.

عتیقی در خصوص اتفاقات نجومی آینده گفت: دقیقا دو هفته بعد از این خورشید گرفتگی ماه گرفتگی نیم سایه ای را خواهیم داشت که با چشم انسان قابل مشاهده نخواهد بود که از شبانگاه جمعه ۲۱ دی ماه تا بامداد ۲۲ ادامه خواهد داشت. خورشید گرفتگی هایی هم در سال ۹۹ اتفاق خواهد افتاد که اول تیر و ۲۴ آذر خواهد بود که این خورشید گرفتگی ها که به صورت حلقوی است که در مشهد به صورت جزئی قابل مشاهده خواهد بود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.