۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 685254

به گفته کارشناسان بحران سیاسی اخیر بین ایالات متحده و ترکیه موضوعی مقطعی و دوره ای است و ایالات متحده بعید است که روابط خود را با ترکیه کنار بگذارد ، زیرا این امر منجر به نفوذ بیشتر روسیه در قفقاز ، بالکان و خاورمیانه خواهد شد.

دعوای آنکارا - واشنگتن؛ طلاقی در کار نیست

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، ترکیه و ایالات متحده علی رغم اظهارنظرهای شخصی که اغلب توسط مقامات آنها به اشتراک گذاشته می شود و نشان از اختلاف نظر عمیق بین دو کشور در مسائل مختلف دارد اما به گفته تحلیلگران ایالات متحده همچنان علاقه مند و نیازمند حفظ پایگاه هایش در خاک ترکیه است.

کنگره ایالات متحده در حال حاضر در تلاش است تا با اعمال برخی تحریم‌ها از جمله ممنوعیت فروش از جمله فروش جنگنده‌های اف ۳۵، ترکیه را به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از روسیه و راه‌اندازی عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» در شمال سوریه در ماه اکتبر تنبیه کند.

ترکیه اما در واکنش به اقدامات ایالات متحده، اخیراً اعلام کرد که ممکن است دو پایگاه اصلی نظامی آمریکا واقع در جنوب شرقی ترکیه را که نقش مهمی در ماموریت ها و عملیات های ناتو و آمریکا در خاورمیانه دارند را تعطیل کند.

پایگاه هوایی «اینجرلیک» واقع در استان آدانا ترکیه در فاصله ۱۱۰ کیلومتری (۶۸ مایلی) از مرز سوریه ،از زمان تأسیس در سال ۱۹۵۴ نقش مهم و عنصری استراتژیک در جنگ سرد و جنگ خلیج فارس ۱۹۹۰-۱۹۹۱ ایفا کرده است.

پایگاه راداری کورچیک، یک ایستگاه راداری واقع در استان مالاتیا ، به مدت سه دهه تا زمان تجزیه ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی برای مقابله با موشک های بالستیک بلوک شرق توسط ناتو مورد استفاده قرار گرفت.

در عین حال آنچه که این پایگاه راداری را برای ناتو بسیار مهم می سازد این است که رادار مستقر در پایگاه کورچیک می‌تواند موشک‌های بالستیک را که ممکن است از سمت روسیه و دیگر دشمنان به اعضای ناتو و متحدان این پیمان در منطقه شلیک شوند محافظت کند.

تنش سیاسی موجود در ایالات متحده که غالباً بر سر رقابت های سیاسی داخلی آمریکا صورت میگیرد، در حال حاضر بر روابط واشنگتن آنکارا حاکم شده است ، اما این تنش با زیر سوال برده شدن حضور نظامی آمریکا در خاک ترکیه  در حال حاضر فرونشسته است.

پیش از این و در سال ۱۹۷۴ ، پس از عملیات ترکیه علیه قبرس ، ایالات متحده تحریم هایی را علیه ترکیه وضع کرد. در پاسخ به این اقدام ، آنکارا دسترسی آمریکا به این دو پایگاه های نظامی آمریکا در خاک خودش را قطع کرد؛ اینجرلیک فقط برای عملیات های ناتو باز بود تا اینکه در سال ۱۹۷۸ ، پس از لغو تحریم های ترکیه توسط کنگره آمریکا، این پایگاه دوباره برای آمریکا عملیاتی شد.

مزایای بی همتا

از منظر نظامی ، اینجرلیک ، به دلیل موقعیت جغرافیایی ، دو مزیت مهم برای سربازان و جت های مستقر در آنجا دارد: زمان و سوخت.

پایگاه هوایی به هواپیماهای جنگنده علاوه بر قدرت مانور بیشتر اجازه می دهد تا کمتر به منظور استفاده از سوخت ، برای ورود به عراق ، سوریه و همه کشورهایی که با ترکیه  هم‌ مرز هستند، برسند. هواپیماهای جنگنده بتوانند مانورهای بیشتری را انجام دهند.

بنابراین بسته شدن این پایگاه ممکن است نه فقط به روابط ترکیه و ایالات متحده آسیب برساند حتی ممکن است موجبات روابط نزدیک تنگاتنگ میان ترکیه و روسیه را فراهم آورد، که خرید سیستم S-۴۰۰ از روسیه پس از آنکه ایالات متحده آمریکا از فروش سیستم دفاعی پاتریوت به ترکیه خودداری کرد نمونه بارزی از این نزدیکی بود.

به گفته اویتون اورهان ، تحلیلگر سیاسی و محقق در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، اصطکاک در روابط دوجانبه ترکیه و آمریکا راه را برای دوره ای فراهم کرد که در آن هر دو طرف کارت‌های تنبیهی خود را علیه دیگری رو کنند.

اورهان تأکید کرد که اینجرلیک یکی از عناصر اصلی روابط دو جانبه بین دو کشوراست و به همین دلیل انتظار نمی رود که این پایگاه در کوتاه مدت به دلیل تنش در روابط سیاسی بسته شود. چراکه اگر اینجیرلیک بسته شود ، "توانایی عملیاتی ایالات متحده در خاورمیانه فشل خواهد شد."

به گفته اورهان "پایگاه‌های نظامی در اربیل [شمال عراق] که در عملیات اخیر مورد استفاده قرار گرفتند، به دلیل اینکه نتوانستند فرصت ها و قابلیت های پایگاه هوایی اینجرلیک را فراهم سازند عملا در ارائه خدمات کم آوردند.

دعوایی که به طلاق نمی انجامد

وی با استناد به بیانیه ۲۳ دسامبر ایالات متحده که به شرکت‌های ترکی ۹۵ میلیون دلار برای ارتقاء امکانات ایالات متحده در این کشور اعطا کرده است، گفت: واشنگتن به وضوح علاقه ای به از دست دادن پایگاه های هوایی در ترکیه ندارد.

وی با بیان اینکه نشست ناتو در لندن نشان داد که کشورهای عضو ناتو همچنان به کار در کنار یکدیگر ادامه خواهند داد ، گفت: " علی رغم اختلافات و بحران عدم اعتماد به نفسی که ناتو اخیرا با ان مواجه شده است، هیچ یک از اعضای ناتو نمی تواند عضو دیگری را حذف کند و من فکر نمی کنم که کشورهای عضو از بازدارندگی ایجاد شده از سوی ناتو صرف نظر کند.

وی افزود:  اختلافات جدی و اختلاف نظرهای عمیقی در ناتو وجود دارد و روابط فراآتلانتیکی با اوضاع سختی مواجه شده است ، به طوری که برلین و پاریس اعتراض خود را نسبت به سیاست های  آمریکا ، اصلی ترین تأمین کننده مالی این اتحاد مطرح کردند.

وی بحران سیاسی اخیر بین ایالات متحده و ترکیه را موضوعی مقطعی و دوره ای دانست و افزود: ایالات متحده بعید است که روابط خود را با ترکیه کنار بگذارد ، زیرا این امر منجر به نفوذ بیشتر روسیه در قفقاز ، بالکان و خاورمیانه خواهد شد. پس از پایان نظم جهانی دو قطبی ، سیستم  سیاسی جهان در سالهای اخیر شاهد تغییر بوده است و جهان به سمت یک نظم چند قطبی حرکت می کند ، و بازیگران منطقه ای سیاست های مستقل تری را دنبال می کنند که گاها باعث تنش سیاسی با قدرت های جهانی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.