معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در مراسم «آغاز بهره‌برداری از خط پذیرش و پردازش ۱۰۰۰ تنی پسماند» در مشهد گفت: سرانه تولید زباله هر نفر درشهر ۸۰۰ گرم و در روستا ۵۰۰ گرم است.

روزانه هر شهرنشین ۸۰۰ گرم زباله تولید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، حسین رجب‌صلاحی در مراسم «آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگترین لندفیل مهندسی بهداشتی دفن پسماند کشور» و «آغاز بهره‌برداری از خط پذیرش و پردازش ۱۰۰۰ تنی پسماند» که در سایت شماره ۲ سازمان مدیریت پسماند مشهد  برگزار شد، اظهار کرد: امسال سالی طلایی برای شهرداری‌ها در حوزه قانون‌گذاری بوده است، قانون درآمد پایدار در مجلس مطرح شد و اکثر مفادش به تصویب رسید. امسال پس از ۳۷ سال این اتفاق مهم روی داد و برآورد ما این است که از این محل ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای شهرداری‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال قانون مدیریت پسماندهای عادی در مجلس به تصویب رسید و برآورد ما این است که هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ها از این محل اختصاص داده شود. قانون استخدامی‌های شهرداری‌ها، حقوق‌مزایای شهرداران و پرسنل، تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری‌ها و استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری اگر مطرح و تصویب شود، مشکل بسیاری از پرسنل شهرداری حل خواهد شد.

معاون امور شهرداری‌های کشور با اشاره به اینکه «مشهد در بسیاری از پروژه‌هایی که در کشور در حال اجراست، اول یا دوم است»، گفت: در پروژه‌هایی که رتبه دوم را دارد، رقیب تهران است و در حوزه پسماند و حمل‌ونقل ریلی بسیار خوب عمل کرده است. در اوراق مشارکت، از سال ۹۲ تا کنون ۱۱ هزار میلیار تومان از حوزه حمل‌ونقل ریلی پرداخت شده که شهرداری مشهد و تهران در این حوزه نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان گرفته است.

رجب‌صلاحی تصریح کرد: در بودجه سال ۹۹، ۱۵۰ میلیون دلار برای حل مشکل حاد کشور دیده شده که بازپرداختش کاملاً به عهده دولت است و امیدواریم شهرداری مشهد از این ظرفیت بهره‌گیری کند. در حوزه مترو، ۸۶۰ کیلومتر، برنامه ساخت و ۳۳۰ کیلیومتر بهره‌برداری در نظر گرفته شده و بالغ‌بر ۸۴۰ میلیون سفر در سال، به وسیله مترو در کشور رقم خورده و امیدواریم واگن‌هایی که نیاز است، تامین شود و عملیاتی کنیم. اگر واگن‌ها برسد، ۸۶۰ میلیون سفر در سال، به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون سفر در سال خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه «روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود»، گفت: از این حجم، تنها ۱۰ درصدش دفن بهداشتی دارد و کمتر از ۲۵ درصد پردازش می‌شود و حدود ۷۰ درصد زباله تر داریم که کاملاً با کشورهای اروپایی متفاوت است و کار را سخت‌تر می‌کند. سرانه تولید زباله هر نفر درشهر ۸۰۰ گرم و در روستا ۵۰۰ گرم است.

معاون امور شهرداری‌های کشور بیان کرد: نزدیک به ۷۰۰ محل دفن در کشور داریم که در برنامه ۵ ساله، دنبال این هستیم تا این ۷۰۰ مکان را به ۲۵۵ مکان برسانیم و ۴۰ مرکز پردازش را به ۱۵۰ مرکز افزایش دهیم. اعتبار خوبی را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته‌ایم و برای سه‌ استان شمالی ۱۹۰ میلیارد تومان بودجه گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم طراحی و اجرای محل لندفیل مهندسی بهداشتی این است که به وسلیه کارشناسان شهری و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه انجام شده و هر مترمربع حدود ۱۲۰ هزار تومان هزینه شده، اگر این پروژه به بخش خصوصی واگذار می‌شد هزینه چندبرابری می‌داشت. در دیگر نقاط کشور هم از این ظرفیت شهرداری مشهد استفاده خواهیم کرد.

رجب‌صلاحی با اشاره به اینکه «همکاری شهرداری مشهد با جایکا حائز اهمیت است»، گفت: جایکا، شهرداری مشهد را به‌عنوان نماینده رسمی خودش در ایران انتخاب کرده و دوره‌های آموزشی برگزار شده در مشهد با استانداردهای ژاپن تطبیق داشت.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.