مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی گفت: طرح انتقال واحدهای آلاینده به خارج از مشهد آماده و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی دوباره آن‌ها در شهرک صنعتی کلات ایجاد شده است.

انتقال ۴۰۰ واحد آلاینده‌ به خارج از مشهد/طرح تعطیلی  پنج‌شنبه‌ها روی میز فرماندار مشهد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی  در خصوص علل آلودگی هوا ی مشهد اظهار کرد: تقریباً منبع آلودگی هوا مشخص است و هر کدام از عوامل سهمی در ایجاد آلایندگی دارند که مهم‌ترین متهم اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها خودروها و سوخت آن‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه حدوداً ۳۵ درصد آلودگی هوا در مشهد مربوط به صنایعی است که از سوخت پاک استفاده نمی‌کنند، افزود: این صنایع با استفاده از سوخت مازوت، مایع و گازوئیل باعث افزایش آلاینده‌ها در مشهد هستند. برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی در کلان‌شهرهایی همچون مشهد تدوین شده است.

یک‌سوم خودروها در مشهد فاقد معاینه فنی

وی با بیان اینکه طی جلسات مختلف تصمیمات خوبی برای کاهش آلودگی هوا با شورای ترافیک استان گرفته شده است، تصریح کرد: تقریباً یک‌سوم خودروها در مشهد فاقد معاینه فنی هستند، لذا یکی از مسائل و مشکلاتی که به آلودگی هوا می‌انجامد مربوط به سیستم احتراق خودروها است و تا معاینه فنی خودرو انجام نشود این مشکل وجود دارد و احتراق خودروها باعث انتشار بیش از پیش آلاینده‌ها در هوا می‌شود.

همتی ادامه داد: هماهنگی و همکاری خوبی بین دستگاه‌هایی که عضو کارگروه آلودگی هوا و یا عضو شورای ترافیک استان هستند برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد. یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت ما در کارگروه کاهش آلودگی هوا، راه‌اندازی سیستم مکانیزه کنترل معاینه فنی خودروها است که به‌زودی در مشهد اجرایی می‌شود.

اجرای طرح «LEZ» از هشتم دی‌ماه تا اول بهمن‌ماه به‌صورت آزمایشی در مشهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به طرح «LEZ» یا همان کاهش محدوده انتشار در مشهد، ابراز کرد: این طرح از هشتم دی‌ماه، به مدت سه هفته به‌صورت آزمایشی در مشهد اجرا خواهد شد. در این طرح خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند توسط دوربین‌هایی که پلیس راهنمایی و رانندگی در نقاط مختلف شهر دارد کنترل شده و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشد مشمول جریمه می‌شوند لذا مالکان خودرو باید برای حل مشکل معاینه فنی خود اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه این طرح کمک بسیاری در کاهش آلودگی هوا می‌کند، اظهار کرد: در دوره آزمایشی فعلاً برای خودروها جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود، ولی در پایان دوره آزمایشی و از اول بهمن‌ماه به‌صورت رسمی در کل سطح شهر مشهد این طرح اجرایی و خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون می‌شوند.

مشهد مجری طرح «LEZ» به عنوان اولین کلان‌شهر در کشور

همتی با بیان اینکه این طرح در مشهد به عنوان اولین کلان‌شهر کشور اجرا خواهد شد، گفت: طرح «LEZ» در شهر تهران در رینگ مرکزی شهر اجرا شد، همچنین در مشهد نیز این طرح در مرکز اصلی شهر در محدود کوچک اجرایی شد ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها، اجرای کامل آن به تعویق افتاد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح به‌صورت رسمی از اول بهمن‌ماه اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم که خودروی خود را برای بررسی فنی به مراکز معاینه فنی برده تا کارشناسان ما مشکلات و نواقص آن را برطرف کنند. یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده مردم از سیستم حمل‌ونقل عمومی یا حمل‌ونقل ریلی که از آن به عنوان حمل‌ونقل سبز نیز یاد می‌شود است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی در دست اجراست که از پیاده‌روها نیز برای دوچرخه‌سواری نیز استفاده شود، ادامه داد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، نصب فیلتر بر روی اگزوز خودروها، جلوگیری از ورود خودروهای سنگین از جمله کامیون‌ها به بافت اصلی شهر و… از دیگر راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا است.

استفاده از سوخت مازوت در صنایع ممنوع اعلام شد

همتی با تأکید بر استفاده از گاز طبیعی در صنایع، افزود: مصرف سوخت مازوت را در صنایع ممنوع اعلام کرده‌ایم لذا صنایع باید به سمت استفاده از گاز طبیعی بروند تا شاهد کمترین بار آلایندگی در شهر از سوی صنایع و واحدهای صنعتی باشیم. با پایش مستمر صنایع و واحدهای صنعتی اطراف شهر اجازه نخواهیم داد که هیچ واحدی از سوخت ماوزت استفاده کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه تشریح کرد: با رایزنی‌هایی که با شرکت گاز به انجام رسیده است قرار بر آن شد تا شرکت گاز همکاری لازم برای گازرسانی به واحدهای صنعتی را بیش از پیش مورد پوشش قرار دهد، خوشبختانه در طی دو سال گذشته واحدهای صنعتی بسیاری گازسوز شده‌اند.

وی با بیان اینکه پایش های مراکز فنی ما توسط کارشناسان تشدید شده است، ابراز کرد: کارشناسان ما دائماً در حال بررسی از مراکز هستند، چرا که هوای پاک حق مردم است و ما بسیار بر روی این مسئله حساس هستیم. مطابق قانون هوای پاک با هرگونه عامل آلاینده هوا برخورد خواهیم کرد.

معرفی ۱۰ واحد صنعتی آلاینده به دستگاه قضا

همتی با تأکید بر اینکه صنایع آلاینده در شهر مشهد شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: طی چند روز گذشته ۱۰ واحد صنعتی آلاینده را به واحدهای قضائی معرفی شده است که از فعالیت آنان تا اصلاح سیستم و رفع نقص جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به همکاری با شهرداری مشهد، ادامه داد: گشت‌های مشترکی را با شهرداری مشهد برای برخورد با منابعی که باعث آلودگی هوا می‌شوند خواهیم داشت و در این موضوع با هیچکس تعارف نداریم چرا که سلامتی مردم خط قرمز ماست.

وی ادامه داد: تلاش‌های ما و مسئولان استان طی سال‌ها به بار نشسته است و موفق شدیم سوخت نیروگاه توس که کانون اصلی آلودگی هوای مشهد است را از سوخت مازوت به گاز تبدیل کنیم. این نیروگاه روزانه سه میلیون لیتر سوخت مازوت استفاده می‌کرد که با پیگیری‌های انجام شده توانستیم سوخت گاز را جایگزین سوخت فعلی کنیم.

همتی گفت: صنایع دیگری در سطح خراسان رضوی و در شعاع ۵۰ کیلومتری مشهد وجود دارند که بر اساس معیارها در لیست آلایندگی قرار دارند که آلودگی‌های مختلفی از جمله آب، پسماند و هوا را برای شهر به همراه دارند، لذا باید چاره‌ای برای این صنایع اندیشیده شود.

طرح انتقال ۴۰۰ واحد آلاینده به خارج از شهر مشهد تا پایان سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با تأکید بر اینکه برنامه‌های خوبی برای خارج کردن این صنایع آلاینده به خارج از شهر داریم، افزود: برخی از این صنایع در دستور انتقال هستند، بیش از ۴۰۰ واحد در داخل شهر در حوزه‌های صنایع فلزی و آب‌کاری وجود دارد که طرح انتقال آن‌ها آماده و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی دوباره آن‌ها در شهرک صنعتی کلات ایجاد شده است.

وی گفت: با کمک دادستانی مشهد شرایط انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر فراهم شده است لذا طی جلسات مختلف در کمیته و کارگروه‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز متعهد و ملزم شده‌اند که راه برای انتقال این واحدها باز کنند.

همتی با تأکید بر اینکه این طرح انتقال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد، گفت: برای واحدهای آلاینده دیگر همانند قالیشویی نیز شهرک‌هایی صنعتی تخصصی در خارج از شهر مشهد در نظر گرفته‌ایم که کارهای انتقال آن‌ها نیز در دستور کار است. بیش از ۲۵ صنف آلاینده در شهر مشهد وجود دارد که قطعاً با کمک شهرداری و فرمانداری و دیگر نهادها می‌توان برای انتقال این واحدها قاطعانه‌تر عمل کرد.

ارائه پیشنهاد تعطیلی مشهد در پنجشنبه‌ها از سوی محیط زیست استان به فرمانداری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد خودروها در کنار طرح «LEZ» اجرا خواهد شد، ابراز کرد: برای کاهش آلودگی هوا دیگر تعطیل کردن مدارس جوابگو نیست لذا برای کاهش تردد در سطح شهر در خصوص ساعت کاری کارمندان به کارگروه پیشنهاد داه ایم که ساعات کاری در پیک صبح نباشد، همچنین از طرف محیط زیست مشهد به عنوان دبیر کارگروه آلودگی هوا به فرمانداری مشهد در خصوص تعطیلی پنجشنبه‌های شهر مشهد پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم که در صورت تأیید شورای ترافیک استان تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

وی در پایان گفت: مردم باید در کاهش آلودگی هوا با نهادها و سازمان‌های مربوطه همکاری داشته باشند، چرا که بعضاً همه این طرح‌ها به مردم برمی‌گردد. حدود ۶۰ درصد از خودروها تک‌سرنشین هستند مردم باید بیشتر از حمل‌ونقل عمومی و یا سبز استفاده کنند همه مشکلات با کمک مردم و دولت حل خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.