آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم در مشهد برگزار شد.

معرفی برگزیدگان اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم در مشهد

آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم همراه با تقدیر از برگزیدگان این جشنواره با حضور جمعی ازمسئولان کشوری،  استان خراسان رضوی، مدیران شهر مشهد ، مسئولان فرهنگی و هنرمندان برجسته کشور در زمینه تئاتر و نمایش نامه نویسی، امروز در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد واقع در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد.

این جشنواره که به همت انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و با حمایت و مشارکت نهادهای مختلف از جمله مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپا شد، نقش ارزنده ای در تولید آثار نمایشی بر مبنای ادبیات فاخر انقلاب، اسلام و ادبیات مقاومت خواهد داشت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی کشور در این مراسم گفت: انچه ضروری است و خلاء  آن در حال حاضر به شدت احساس می شود درام نویسی و نمایش نامه نویسی است که این جشنواره به طور اساسی به آن توجه کرده است.

شهرام کرمی افزود: تئاتر از ابتدا بر مبنای درام بوده و تمام آثار برگزیده جهان مبتنی بر درام است  و  در هر دوره ای اگر به دنبال خلق یک  اثر فاخر باشیم ابتدا باید به درام توجه داشت .

وی ادامه داد:  باید اعتراف کرد که این جشنواره نمایش نامه نویسی تنها جشنواره ای است که در حال حاضر به بیانیه گام دوم توجه دارد و موضوع درام نیز در آن با جدیت دنبال می شود.از این رو  امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد تا تقویت درام نویسی صورت بگیرد و اداره کل هنرهای نمایشی کشور نیز از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

کرمی بیان کرد:  بعد از انقلاب اگرچه درام نویسان زیادی در دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰ وجود داشتند  اماحضور آنها منجر به جریان موثردر کشور نشد که یکی از دلایل  آن عدم برنامه ریزی کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت در این زمینه بود که باعث شد برخی از این درام نویسان به ادبیات داستانی روی آورند.از طرفی  در نسل دوم و سوم نیز توجه چندانی به حضور جوانان به درام نویسی نشد .

وی افزود: علی رغم اینکه در تئاتر جهانی شیوه اجرایی مرسوم است ولی جریان درام نویسی تابع شیوه اجرایی نیست. امید است این جشنواره باعث ارتقا درام نویسی در جامعه شود و ظرفیتی را ایجاد کند که نسل جدید به درام نویسی به عنوان یک کار باارزش و متعالی توجه کند و  از طرفی جایگاه درام نویسی در جامعه به عنوان یک جایگاه ممتاز نگریسته شود .

کرمی ادامه داد: امیدوارم عوامل برگزار کننده جشنواره پس از پایان آن  تنها به برگزیدگان توجه نکنند و همه افرادی که به این جشنواره اثاری ارسال کرده اند و دارای توانمندی در این زمینه هستند را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه تئاتر  کشور در حوزه اهداف  انقلاب اسلامی،مسائل اساسی جامعه و آگاهی سازی مردم گام بر می دارد، تصریح کرد: از چمی گو رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره،ملتجی دبیر این جشنواره ،مجموعه آستان قدس رضوی، اداره فرهنگ و  ارشاد خراسان رضوی و سایر افرادی که تلاش کرده اند تشکر می کنم.

سید مهدی شجاعی ، فعال حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: مظلوم ترین وجه هنر بنیان درام است.

وی افزود: به حوزه درام نویسی بی توجهی زیادی شده است و به طورکلی  اهالی قلم در حوزه هنر مورد بی توجهی قرار گرفته اند که   پیوند بین اهل قلم با اهالی  تئاتر در این جشنواره  اتفاق خوبی است . همچنین محصور نکردن این جشنواره از بعد مسائلی نظیر سیاسی و  جغرافیایی نکته بارز این جشنواره است.

شجاعی ادامه داد: این جشنواره نشان داد که کارهای بزرگ را مردان بزرگ انجام می دهند برخلاف رویه فعلی در کشور که کارهای بزرگ به افراد کوچک سپرده شده است. همچنین موفقیت این جشنواره نشان داد که صرفا امکانات نیست که فعالیت ها را به پیش می برند بلکه این افراد هستند  که نقش اساسی و متمایز را ایفا می کنند.  

رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره نیز در ادامه مراسم گفت: مشهد قطب اصلی تئاتر کشور است .

محمد علی چمی گو با بیان اینکه ازآستان قدس رضوی،  شهرداری مشهد، حوزه هنری خراسان،  کانون پرورش فکری کودکان و اداره ارشاد اسلامی استان  خراسان رضوی که در شورای سیاست گذاری این جشنواره فعالیت داشتند تشکر و قدر دانی می شود، ادامه داد: با توجه به عنایت ویژه ای که مخاطبان به این جشنواره داشتند توجه به موضوع تئاتر بیش از گذشته در خراسان و شهر مقدس مشهد  ضروری است.

وی افزود: با تشویق هایی که مجموعه های مختلف داشتند این جشنواره در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تعطیل نخواهد شد و دبیرخانه دائمی جشنواره نمایش نامه نویسی اقتباسی گام دوم انقلاب راه اندازی و شروع به فعالیت کرده که هدف اساسی آن تلاش برای ادامه حرکت این جشنواره و شروع جشنواره دوم وهمچنین اجرای حداقل  ۵ اثر در سال آینده  از نمایش نامه هایی که به این جشنواره رسیده اند می باشد.  

سعیدتشکری دبیر علمی جشنواره  نیز در ادامه گفت: تمدن تئاتر در شهر مشهد همچنان زنده است.

وی افزود: آماده خدمت گذاری به جوانان علاقمند در زمینه نمایش نامه نویسی از سراسر کشور هستم ودر این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

مرتضی ملتجی دبیر علمی این جشنواره نیزگفت: ۱۸۹اثر به این جشنواره رسید که در مرحله دوم  ۵۴ اثر در حوزه‌های صحنه‌ای، نوجوان و خیابانی مورد بررسی قرار گرفتند و  در نهایت سه نمایشنامه در هر بخش به عنوان منتخب برگزیده می‌شوند.

در این مراسم از دو درام نویس استان خراسان رضوی خانم شادی غفوریان و علی حاتمی نژاد ، از خواهر شهیدوالا مقام  ابراهیم هادی،  حسین زاهدی نامقی و کمال الدین قراب  تجلیل شد.

در ادامه این مراسم نوبت به تقدیر از برگزیدگان این جشنواره رسید که از بین نوید معظمی و مهدی حسنی کاندیدای بهترین موسیقی ، مهدی حسنی برای نمایش یه جور دیگه یعنی همین به عنوان موسیقی برتر انتخاب شد.

کاندیدای بهترین اکت خوانی نیز سحر داوودی،رها جعفری و فائزه امیر ابادی بودند که رها جعفری برای نمایش  خاخام در این قسمت انتخاب شد.

در بخش بهترین خوانش زن نیز از بین  سحر حسن زاده ، پرستش سلطانی و مبینا خوشدل ، پرستش سلطانی برای نمایش شهربانو انتخاب شد.

کاندیدای بهترین خوانش مرد نیز علی ضمیری،سعید صادقی،امیر احسان امیرپور ، جلال کریم زاده وسجاد  انتظاری بودند که به طور مشترک علی ضمیری و سعید صادقی انتخاب شدند.

در ادامه نوبت به انتخاب بهترین خوانش گردانی رسید که از بین پرستش سلطانی،امیر احسان امیر پور و علی ضمیری ، امیر احسان امیر پور برای نمایش یه جور دیگه یعنی همین انتخاب گردید.

کاندیدای بهترین خوانش نمایش نامه نیز  شهربانو،شنا در رویای مردی در تبعید ابدی و یه جور دیگه یعنی همین   بودند که  در نهایت امیر احسان امیر پور برای یه جور دیگه یعنی همین برگزیده شد.

در پایان مراسم بعد از قرائت بیانیه هیات داوران توسط شهرام زرگراثار برتر در سه حوزه نوجوان، خیابانی و بزرگسال معرفی شدند .

در بخش نمایش نامه نویسی نوجوان از بین  فائزه چشمه سنگی،فاطمه علیزاده و بتول پادام  ، بتول پادام انتخاب شد.

کاندیدهای بخش نمایش نامه نویسی خیابانی نیز  بهنام کاوه گویی و جواد اشکذری بودند که جواد اشکذری از سوی هیئت داوران به عنوان اثر برتر ابرگزیده شد.

در بخش بزرگسال نیز محمد رضا آریانفر،  محمد اسکندر زاده، سعید بادینی، محمد عارف، لیلی عاج ، جواد اشکذری، زهرا شریفی ، محمودی مرادی جان، هوشنگ جاوید و مریم رمضانی  کاندید بودند که ضمن تقدیر از مریم رمضانی ، جایزه سوم ۴۰میلیون ریال و لوح تقدیر به طور مشترک به محمود مرادی جان برای نمایش نامه پسر شبیه پدر  و سعید بادینی برای  نمایش نامه شهربانو، جایزه دوم ۶۰میلیون ریال و لوح تقدیر به طور مشترک به  محمد اسکندر زاده برای نمایش نامه شنا در رویای مردی در تبعید ابدی و محمد عارف برای نمایش مزار شریف   اهداشد.

 جایزه نفر اول این جشنواره در بخش بزرگسال نیز که شامل تندیس جشنواره،  دیپلم افتخار و ۲۰۰ میلیون ریال بود به لیلی عاج برای نمایش نامه کجایی ابراهیم اهداشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.