نیکان در همه امور به ویژه آداب زیارت الگویی زیبا هستند، مردان بزرگی که آراسته به نهایت اخلاص و خشوع در برابر خدا و اولیای الهی بوده و تنها در برابر آن سر تعظیم فرود می‌آورند. حکایت خادم‌الرضا (ع) سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی یا آنگونه که خود می‌پسندید "سرباز قاسم سلیمانی" در آستان ملک پاسبان حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) یک مصداق بارز از این عطیه الهی است.

سردار شهید سلیمانی خادم خاضع آستان حضرت رضوی بود

به گزارش قدس آنلاین، ویژگی بارز سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی هنگام حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) صحنه نمایش خشوع مقدس و خضوعی برجسته بود.

پس از نابودی داعش در عراق که به همت این سردار سپاه اسلام و یاران از جان گذشته‌اش انجام شد، هرجا و در هر محفلی که سخن از حضور او به میان می‌آمد مردم مشتاقانه به دیدارش یا شنیدن سخنانش می‌شتافتند، چون او را به چشم قهرمان بلامنازع در پیکار با تکفیریهای از خدا بی‌خبر دیده و لقب "مالک اشتر" را به او داده بودند.

این شیر میدان مبارزه و پیکار که نامش بر تن جنایتکاران و مستکبران لرزه می‌اندازد، آنچنان آرام و دور از هیاهو به مشهد می‌آمد و در آستان ملائک پاسبان رضوی با امام خود خلوت می‌کرد و ساعتها رو به روضه منوره به نماز می‌ایستاد و دست به دعا برمی‌داشت که کمتر فردی متوجه حضور او می‌شد.

وی در هر تشرف به آستان انیس‌النفوس، اذن پیکار از حضرت رضا(ع) می‌گرفت و پس از زیارت و به جا آوردن رسم عاشقی، به میدان جنگ می‌شتافت.  دلدادگی قاسم نسبت به ثامن‌الحجج (ع) وی را ملبس به یونیفورم خادمی آستان مقدس رضوی کرد. لباس خدمت به این آستان مبارک همچون خلعت اخلاص بر تن سردار او را افتاده‌تر و خاضع‌تر از هر زمان دیگری جلوه می‌داد.

کبوتران حرم، خادم حضرت دوست را خوب می‌شناختند، آن هنگام که لباس خدمت بر تن سردار سلیمانی می‌نشست، عشق امام رئوف حضرت ثامن‌الحجج (ع) او را از همه متعلقات می‌رهاند و مانند کبوتران بر گرد ضریح می‌چرخید و رسم خادمی به جا می‌آورد.

پیش از شهادت، کمتر از دو سال از صدور حکم خادمی برای سردار سلیمانی می‌گذشت اما او نیازی به این حکم ظاهری نداشت زیرا که در طول شش دهه حیات مجاهدانه همیشه خادم امامش بود.  دانه‌های تسبیحی که همیشه در دست می‌چرخاند هر کدام نشان از دفعاتی داشت که به حرم مطهر رضوی مشرف شده و عطر صحن و سرای حرم دوست در وجودش رخنه کرده بود.

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی درباره سردار شهید سپهبد سلیمانی و خادمی او در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به خبرنگار ایرنا گفت: کمتر از ۲ سال از دریافت حکم خادمی حضرت امام رضا(ع) توسط آن شهید بزرگوار می‌گذرد و این حکم توسط حجت‌الاسلام رئیسی تولیت وقت آستان قدس رضوی برای وی صادر شد.

محمد توکلی افزود: سردار شهید زمانی که حکم خدمت را از تولیت آستان قدس دریافت کرد در نهایت خضوع و خشوع رفتار نمود و آن را لطف و عنایتی از سوی حضرت امام رضا(ع) دانست و بر آن شکر نمود.  

وی ادامه داد: سردار سلیمانی هنگام حضور در حرم مطهر رضوی به تمام معنا به آداب زیارت توجه داشت و دو یا سه مرتبه‌ای که در کنار دیگر علما در مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضور یافت، ارادت خاصی برای حضرت امام رضا (ع) در او موج می‌زد و در کمال تواضع و فروتنی زیارت می‌کرد.  

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی گفت: از آنجا که سردار سلیمانی بیشتر اوقات در ماموریت‌ خارج از کشور حضور داشت قادر نبود در روزهای خاص برای گذراندن دوره خدمت خود در حرم مطهر رضوی حضور پیدا کند اما هر زمان که توفیق حضور می‌یافت چند ساعتی را در اطراف روضه منوره مشغول زیارت و عبادت و خدمت به زائران رضوی می‌شد.   

وی افزود: سردار شهید بیشتر اوقات پایین ضریح حضرت رضا(ع) می‌نشست و از همان مکان عرض ادب و ارادت خود را نشان می‌داد، زمانی هم که در کنار ضریح قرار می‌گرفت بسیار متواضعانه رفتار می‌کرد.  

توکلی ادامه داد: یکبار در مراسم خطبه‌خوانی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی، سردار سلیمانی در حالی که لباس خادمی به تن داشت اصرار دیگران مبنی بر قرار گرفتن در جایگاه مسوولان، مدیران و علما را در این مراسم نپذیرفت و در گوشه‌ای بین ۴۹ هزار خادمی که حضور یافته بودند با متانت تمام و آرام ایستاد.  

وی گفت: سردار شهید سپهبد سلیمانی از هر جهت برای آستان امام رضا(ع) احترام قایل بود، نسبت به ساحت مقدس آن حضرت ارادتی ویژه داشت و همه خواسته‌های خود را با آن امام همام در میان می‌گذاشت.  

مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی افزود: صدور حکم خادمی امام هشتم (ع)  برای شهید سلیمانی نه به خاطر جایگاه وی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فاتح نبرد با داعش بلکه به خاطر ارادت و اخلاصی بود که آن سردار سپاه اسلام نسبت به حضرت امام رضا (ع) و این آستان مقدس داشت.  

پیکر پاک سردار شهید سپاه اسلام سپهبد قاسم سلیمانی امروز یکشنبه ۱۵ دی ماه از عراق به اهواز و سپس به مشهد منتقل می‌شود و پس از برگزاری آیین وداع در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در این شهر تشییع و سپس به تهران انتقال یافته و بعد از آیینی ویژه برای خاکسپاری به کرمان منتقل می‌شود.

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه سردار سرافراز اسلام سپهبد حاج "قاسم سلیمانی" به همراه "ابومهدی المهندس" از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت، در حمله بالگردهای آمریکایی به فرودگاه بغداد به شهادت رسید.  
"پنتاگون" ستاد فرماندهی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صادر کرده بود. وزارت  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای جنایت تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به آمریکا، به وی ابلاغ شد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.