مروز گذراندن دوره پیش‌دبستانی به مسئله‌ای جدی برای بسیاری از والدینی تبدیل شده است که علاقه‌مند به داشتن فرزندان باهوش هستند و خیلی‌ها معتقدند گذراندن این دوره فرصت مناسبی را برای آشنایی کودکان با فضای رسمی مدرسه فراهم خواهد کرد.

مهدالرضاها؛ سپاه فرهنگی برای تربیت نسل جدید

اعظم طیرانی/

مروز گذراندن دوره پیش‌دبستانی به مسئله‌ای جدی برای بسیاری از والدینی تبدیل شده است که علاقه‌مند به داشتن فرزندان باهوش هستند و خیلی‌ها معتقدند گذراندن این دوره فرصت مناسبی را برای آشنایی کودکان با فضای رسمی مدرسه فراهم خواهد کرد.

مرحله سنی پیش‌دبستانی یکی از حساس‌ترین مراحل رشد است که می‌تواند فرزند شما را به یادگیری بسیاری از مفاهیم تشویق کند تا سال‌های بعد عاشق آموختن شود. برای چند ساعت در روز یا چند روز در هفته فرزندتان می‌تواند شعر خواندن، قصه‌گویی، بازی، صحبت، گوش دادن و کنار آمدن با همبازی‌های خود را بیاموزد.

مهدهای زیادی در شهرها، شهرستان‌ها و روستاها دایر می‌شود که بیشتر آن‌ها با سرفصل‌های مشخص فعالیت دارند و شهریه‌های متفاوتی را از والدین طلب می‌کنند و البته گاه با آموزش‌هایی که سنخیتی با فرهنگ ملی و دینی جامعه ایرانی ندارند سبب نگرانی خانواده‌ها می‌شوند.

در این بین برخی از افراد و سازمان‌های دلسوز با دغدغه تربیت دینی فرزندان این مرز و بوم به تأسیس مهدهای کودک با تأکید بر آموزه‌های تعلیم و تربیت قرآنی پرداخته‌اند. از نمونه‌های موفق این مراکز می‌توان به مهدالرضا(ع) به عنوان بزرگ‌ترین شبکه آموزش روخوانی قرآن کریم در کشور اشاره کرد که در ۴۷ شعبه و ۳۱ استان کشور با ۲۵ هزار و ۶۲۲ فراگیر و تحت آموزش و ۹۷۳ مربی، طرح‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را به روش قصه و بازی فراهم کرده است تا نونهالان را با سیره و روش زندگی معصومین(ع) آشنا کند.

هدف، درآمدزایی نیست

حجت‌الاسلام سید مسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مهدالرضا(ع) در کشور به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و پس از حدود دو سال و چند ماه از ابتدای فعالیت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در این حوزه رشد چهار برابری در تعداد کلاس‌ها را شاهد هستیم، اضافه می‌کند: کلاس‌های مهدالرضا(ع) امروز بزرگ‌ترین شبکه یکپارچه پیش‌دبستانی را تشکیل داده‌اند که با عنایت امام رضا(ع) ممکن شده است.

او با اشاره به اینکه کلاس‌های مهدالرضا(ع) یک سپاه فرهنگی را برای تربیت نسل جدید ایجاد کرده‌اند، می‌گوید: هدف از تشکیل کلاس‌های مهدالرضا(ع) درآمدزایی نیست و در ادامه این جریان فرهنگی نیز چنین خواهد بود.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی تصریح می‌کند: ساماندهی و ارتقای سطح مربیان مهدالرضا(ع) برنامه‌ریزی شده و دوره‌های ارزیابی مربیان بر اساس مهارت‌های مشخص شده انجام می‌شود.

آموزش‌هایی علمی و جامع

خانم حاتمی که فرزندش، امیرعباس را به یکی از این مهدها آورده است با بیان اینکه آموزش‌هایی که به کودکان در مهدالرضا(ع) داده می‌شود در مقایسه با آموزش‌هایی که در سایر مهدکودک‌ها به کودکان ارائه می‌شود علمی‌تر و جامع‌تر است، می‌گوید، سه فرزند دارد که فرزند نخستش در مهد کودک عادی و فرزند دومش را در مهدالرضا(ع) ثبت نام کرده و پس از پایان دوره از آموزش‌های مهدالرضا(ع) بسیار راضی بوده است؛ به همین دلیل سومین فرزندش را نیز برای دوره «پیش ۲» در یکی از مراکز مهدالرضا(ع) ثبت نام کرده است.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه مهدهای کودک‌ مهدالرضا(ع) هیچ شهریه‌ای بابت ثبت‌نام دریافت نمی‌کنند، علاوه بر آموزش روخوانی قرآن کریم، آموزش‌های اخلاقی و تربیتی بسیار خوبی به کودکان داده می‌شود، به طوری که این کودکان از همان ابتدای ورود به مقطع دبستان نیز آمادگی خواندن را دارند و از سایر همکلاسی‌های خود پیشرفت تحصیلی بهتری دارند.

وی ادامه می‌دهد: کودکان در این مهدها با مفاهیم اخلاقی نظیر احترام به والدین، نیکی، پرهیز از دروغ و غیره نیز آشنا می‌شوند.

آموزش کاربردی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم

فاطمه دانایی که از مربیان با سابقه مهدالرضا(ع) در خیابان طبرسی مشهد (بیت الرقیه) است در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: محوریت آموزش در مهدهای کودک‌ مهدالرضا(ع) آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم به صورت کاربردی است که موجب می‌شود کودکان پیش از ورود به دبستان در دوره پیش‌دبستانی ۲ با قرآن کریم و مفاهیم قرآنی متناسب با سن و سالشان آشنا شوند.

وی ادامه می‌دهد: مهدالرضا(ع) مهد کودکی است که در کنار آموزش روخوانی قرآن و امام‌شناسی به سایر آموزش‌ها از جمله نقاشی، علوم، ریاضی و ورزش نیز می‌پردازد و همه خانواده‌ها از این آموزش‌ها رضایت دارند، چون همه کودکانی که پیش‌دبستانی خود را در مهدالرضا(ع) می‌گذرانند با الفبای قرآنی آشنا می‌شوند و همین مهارت موجب می‌شود در ابتدای ورود به دبستان آمادگی بیشتری برای آموزش‌پذیری داشته باشند و سطح عمومی آن‌ها از سایر همکلاسی‌هایشان بالاتر است.

توجه به تربیت اسلامی کودکان

رُزانا خبازیان، یکی از مربیان مهدالرضا(ع) است. او در خصوص آموزش‌هایی که در این مهدها داده می‌شود، می‌گوید: در این مهدکودک‌ها علاوه بر آموزش روخوانی قرآن کریم، همه آنچه لازم است کودکان پیش از ورود به دبستان آموزش ببینند، با کیفیت بیشتر و بهتر به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از مادرانی که فرزندانشان را در سنین پایین‌تر در مهدهای‌کودک‌ خصوصی ثبت نام کرده بودند برای مقطع پیش دبستانی، مهدالرضا(ع) را انتخاب کرده و بر این باورند در این فضا  آموزش‌ها علمی‌تر است و کودکان برای ورود به دبستان آماده می‌شوند.

خبازیان می‌افزاید: در مهدالرضا(ع) علاوه بر روخوانی قرآن کریم، حفظ سوره‌های قرآن کریم، امام‌شناسی و آیات کاربردی که کودکان به صورت روزمره با آن مواجه هستند نیز به صورت شعر و قصه آموزش داده می‌شود. همچنین آموزش‌های لازم در دوره پیش‌دبستانی نظیر آموزش علوم، شمارش اعداد، رنگ‌ها، آشنایی با فصل‌ها و آموزش مهارت‌هایی در قالب کاردستی نیز داده می‌شود.

به گفته وی مهدالرضا(ع) تنها حفظ مفاهیم قرآنی را مد نظر ندارد، بلکه بیشتر از آموزش به بعد تربیتی کودکان می‌پردازد، به طوری که به اذعان بسیاری از اولیای کودکان، اخلاق و رفتار کودکان در پایان سال در مقایسه با ابتدای سال تغییر یافته و آموزش‌های لازم در زمینه‌هایی نظیر احترام به والدین، نظافت فردی و همچنین پرهیز از دروغ و اسراف را فرا می‌بینند.

خبازیان با بیان اینکه مهدالرضاها در حسینیه‌ها، مساجد و دارالقرآن‌ها برگزار می‌شوند، می‌گوید: در این مهدها از خانواده‌ها بابت نام‌نویسی هیچ وجهی دریافت نمی‌شود و این دارالقرآن‌ها زیر نظر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به صورت رایگان برگزار می‌شوند.

بهترین گزینه کیفی

اعظم رشیدعسگری نیز مربی دیگری است که ۱۵ سال در مهدالرضا(ع) مربی است و علاوه بر این، اوایل خدمت خود سابقه مربیگری در سایر مهدهای کودک‌ را نیز داشته است؛ وی می‌گوید: این مهدهای‌کودک‌ برای خانواده‌هایی که به کیفیت آموزش فرزندانشان اهمیت می‌دهند بهترین گزینه است.

وی ادامه می‌دهد: سال‌های پیش همه اولیایی که فرزندانشان را در مهدالرضا(ع) ثبت‌نام کرده بودند در پایان سال رضایت خود را از آموزش‌های آن اعلام کرده‌اند و تاکنون خانواده‌ای نبوده که ناراضی بوده باشد. به طوری که اگر خانواده‌ای یکی از فرزندان خود را به مهدالرضا(ع) فرستاده، سال‌های بعد نیز فرزند دیگرش را در همین مهدها ثبت نام کرده است.

رشیدعسگری با بیان اینکه در مهدالرضا(ع) نکات اخلاقی بسیار مهمی که حتی در مدارس مغفول مانده است، در کنار آموزش روخوانی قرآن، ادب و تربیت و سایر نکات اخلاقی مورد توجه مربیان قرار می‌گیرد، در خصوص چگونگی گزینش مربیان مهدالرضا(ع) می‌گوید: همه مربیان این مهدها علاوه بر آموزش قرآنی که محوریت اصلی آموزش در مهدالرضا(ع) است، ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی مربیگری نیز هستند تا این آموزش‌ها متناسب با سن کودکان باشد و بتواند با کودکان ارتباط برقرار کند.

وی سن ورود به مهدالرضا(ع) را پنج سال تمام عنوان می‌کند و می‌گوید: مهدالرضا(ع) همان مقطع پیش‌دبستانی دوم است که علاوه بر آموزش روخوانی قرآن کریم، کودکان را برای ورود به مقطع دبستان نیز آماده می‌کند.

اقدام ارزشمند آستان قدس رضوی

صدیقه استادنظری، مربی دیگر این مهدهای کودک‌ که هفت سال سابقه مربیگری در مهدالرضا(ع) و هفت سال سابقه مربیگری در سایر مهدها را دارد نیز می‌گوید: مهدالرضا(ع) یک کلاس قرآن تخصصی ویژه کودکان است که در آن علاوه بر آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن، امام‌شناسی و تربیت اسلامی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید: در مهدالرضا(ع) احادیث به صورت کاربردی آموزش داده می‌شود و همه خانواده‌ها پایان سال از اینکه فرزندانشان را در اینجا ثبت نام کرده‌اند رضایت دارند. تأسیس مهدالرضا(ع) یکی از اقدامات بسیار خوب و ارزشمند آستان قدس رضوی است و امید می‌رود به الگویی برای سایر مهدهای کودک و سازمان‌ها و نهادهایی که به آینده و تربیت کودکان خود بها می‌دهند تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.