خراسان شمالی- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین گفت: برای تکمیل و تداوم عملیات عمرانی موزه این شهرستان در سال جاری ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال مصوب شد که از این مبلغ ۵ میلیارد و۲۱۴ میلیون تخصیص یافته است.

تصویب ۷میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار به پروژه ۱۱ ساله اسفراین

محمد محمدی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: از مجموع اعتبارات تخصیص یافته ۳میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز از منابع تملک دارایی و سرمایه‌ای استان بوده است.

وی افزود: موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی شهرستان اسفراین در سفر هیات دولت نهم در سال ۱۳۸۷ در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ مترمربعی و نقشه آن در دو طبقه با زیر بنای ۹۰۰ متر مربع آغاز و هم‌اکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی علت تاخیر در احداث موزه را عدم تخصیص اعتبار در طول های گذشته عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های مشاهیر، صنایع‌دستی، گردشگری، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در راستای معرفی و شناساندن اسفراین و تلاش برای افزایش ضریب ماندگاری مسافران، تسریع در ساخت و تکمیل موزه این شهرستان ضروری است.

وی افزود: این موزه با هدف نگهداری آثار گذشتگان و نمایش و انتقال آنها به آیندگان، ایجاد و تقویت تفاهیم میان اقوام، اعتلا و بهبود میزان دانش محصلان، دانشجویان و پژوهشگران و...، جلوگیری از انهدام و فراموشی فرهنگ بومی، آشنایی مردم و نسل آینده با تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، آثار شهرستان اسفراین، افزایش سطح آگاهی مردم احداث خواهد شد.

محمدی در خصوص اهمیت ساخت این موزه در این شهرستان نیز گفت: ساخت این موزه علاوه بر بازگرداندن آثار تاریخی اسفراین در موزه های دیگر به موزه شهرستان، می تواند باعث ماندگاری بیشتر مسافران و گردشگران در شهرستان و کمک به درآمد گردشگری (بعد اقتصادی ایجاد موزه)، انتقال مفاهیم مردم شناسی- تاریخی- فرهنگی- باستان شناسی به مردم و همچنین به عنوان یکی از ستون های صنعت گردشگری و زیرساخت های گردشگری در شهرستان و... باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسفراین با بیان اینکه موزه ها، نقش کلیدی در تحول و بهبود توسعه پایدار در جامعه دارند اظهار داشت: این شهرستان دارای قابلیت های زیادی در حوزه تاریخ، فرهنگ مردم شناسی، شخصیت های بزرگ در طول تاریخ و از شهرهای مهم خراسان در دوره اسلامی است که به همین دلیل تأسیس موزه باستان شناسی بیش از پیش در اسفراین احساس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.