گرگان- آشوراده منطقه‌ای مملو از جاذبه‌های گردشگری است که نبود زیرساخت‌های اولیه فرصت کسب درآمد پایدار را برای استان گلستان در صف انتظار قرار داده است.

طرح توسعه گردشگری آشوراده به کجا رسید؟

قدس آنلاین-گروه استان ها:  آشوراده در ۲ کیلومتری غرب شهرستان بندر ترکمن  بیش از ۴ دهه دررویای فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری و زیرساخت‌های اولیه برای میزبانی از گردشگران و بوم گردان است و تاکنون وعده‌های مکرر مسئولان به سرانجام مطلوبی برای سروسامان دادن این جزیره راه به‌جایی نبرده است.

اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده یکی از مصوبات سفر سال ۹۳ دولت به استان گلستان است که باوجود تاکید رئیس‌جمهور در آخرین سفر خود در دی‌ماه سال گذشته به این استان و تأکید بر اجرای این پروژه ملی باز هم حرکت جدی در روند آن دیده نمی شود.

این طرح شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز حضور گردشگران است و قرار است با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی که قرار بود  ۳ ساله به بهره‌برداری برسد.

اگرچه آخرین بار که مسئولان عزم را جزم کردند تا به عملیات احداث زیرساخت‌های گردشگری در آشوراده سروسامانی بدهند اما پروژه گردشگری به دلیل شکایت محیط‌زیست و با دستور مقامات قضایی متوقف شد.

سرمایه‌گذاری بومیان

در حال  حاضر بسیاری از هم‌وطنان ایرانی همچنان چشم‌انتظار جاده، اسکله، زیرساخت‌های برق و آب و ساخت اقامتگاه و آلاچیق، در جزیره آشوراده هستند و لذا برخی از کارشناسان بیان می‌کنند ازآنجاکه اجرای پروژه گردشگری به دلیل اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی و از سوی دیگر شرایط اقتصادی کشور زمان بسیاری را می‌طلبد لذا می‌توان با توانمندسازی بومیان، بخشی از مقدمات بوم گردی خُرد را در این جزیره اجرایی کرد هرچند که توان بومیان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری آَشوراده ناکافی است و لازم است در طرح‌های کلان پیش‌بینی‌شده، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خُرد در قالب بسته‌های حمایتی دولتی به بومیان سپرده شود تا انگیزه آن‌ها برای حفاظت مشارکتی این جزیره بیشتر شود.  

آشوراده در زمان حاضر ساکنان کمی دارد که بیشترشان کارکنان سازمان شیلات هستند و تنها قطعه خشکی پهنه آبی دریای خزر در ایران سده‌های گذشته با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاد و انگار این انزوا و تنهایی باید بخشی از سرنوشت جزیره باقی بماند .

چوب لای چرخ گردشگری

 نماینده ولی‌فقیه در گلستان و امام‌جمعه گرگان در همین راستا بابیان اینکه توقف در کارشکنی پروژه گردشگری آشوراده باید متوقف شود اظهار می‌کند: طرح توسعه این جزیره فراز و نشیب‌های زیادی را همراه بامطالعه و رعایت مسائل زیست‌محیطی سپری کرد اما بازهم محیط‌زیست، مانع اجرای آن است.

پروژه گردشگری یکی از مصوبات سفر سال ۹۳ دولت  است که باوجود تاکید رئیس‌جمهور در آخرین سفر خود در دی‌ماه سال گذشته باز هم کند پیش می رودآیت‌الله نور مفیدی اظهار می‌کند: ازآنجایی‌که سواحل گلستان غیرقابل استفاده هستند، جزیره آشوراده به‌عنوان سکوی پرش اقتصاد استان معرفی گردید اما رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با مانع‌تراشی و چوب لای چرخ گذاشتن‌های متعدد، از به سرانجام رسیدن طرح توسعه گردشگری این جزیره ممانعت کرد.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نمایندگان زیادی از سوی رئیس‌جمهوری به استان آمده‌اند و من بارها این مسئله را به آنان تذکر دادم و انتظار داریم دولت به وعده‌هایش عمل کند.

آیت‌الله نور مفیدی همچنین خواستار توجه بیشتر به راه‌اندازی صنایع بزرگ و حل مشکلات مرتبط بارونق گردشگری این استان شد و گفت: به دلیل سخت‌گیری‌های گذشته درراه اندازی بسیاری از پروژه‌ها دچار مشکل هستیم.

دلیل مخالفت محیط‌زیست چیست؟

در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان بابیان اینکه این سازمان مخالف طرح‌های توسعه‌ای نیست اظهار می‌کند:

بهره‌مندی از ظرفیت آشوراده برای رونق اکو توریسم و طبیعت‌گردی، حق گلستان است و سازمان محیط‌زیست هم به توافق انجام‌شده پایبند خواهد بود.

محمدرضا کنعانی در پاسخ به این سؤال پس چرا از اجرای طرح توسعه گردشگری در آشوراده جلوگیری شده است ابراز می‌کند: این اداره کل با اجرای طرح گردشگری آشوراده و فراهم شدن زیرساخت‌های جذب مسافر در آن مخالفتی ندارد.

وی به ممانعت این سازمان از احداث سایت پشتیبان طرح گردشگری آشوراده در سواحل بندر ترکمن اشاره‌کرده و می‌افزاید: ایجاد سایت پشتیبان جزو مفاد توافق‌نامه محیط‌زیست و استانداری گلستان نبود و به همین دلیل اجرای آن متوقف شد

وی ادامه می‌دهد: متولیان احداث سایت پشتیبان فقط یک نقشه اجرایی برای ایجاد جاده شنی حاشیه ساحل ارسال کردند که نیاز به بررسی داشت.

وی بابیان اینکه در راستای شتاب بخشیدن به اجرای این طرح، نشستی با حضور استاندار و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد می‌افزاید: در این نشست مقرر شد تا در چارچوب توافق انجام‌شده، زیرساخت‌های گردشگری در ۲۲ هکتار از مساحت این جزیره فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.