زاهدان- بارش‌های ۹۰ میلی‌متری در شهرستان خاش در جنوب سیستان و بلوچستان اگرچه موجب خوشحالی بسیاری از کشاورزان و زمین‌های تفتیده در این منطقه شد اما طغیان رودخانه‌ها نه‌تنها بسیاری از مسیرهای ارتباطی روستائیان را مسدود کرد بلکه به بسیاری از واحدهای مسکونی آسیب رساند و مردم را مجبور به اسکان در چادرهای هلال‌احمر کرد.

سیل آرامش سیستان و بلوچستان را بر هم زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش های سیل آسا غالبا با طغیان رودخانه های محلی و انسداد راه های ارتباطی به ویژه در مناطق جنوبی این استان همراه است.

معاون مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در همین رابطه اظهار کرد: طغیان رودخانه ها در طی دو روز گذشته تعداد ۹ مسیر ارتباطی جنوب این استان را مسدود کرد.

روح‌الله سرگزی اظهار داشت: مسیرهای فنوج - اسپکه، فنوج - کتیج - رمشک، بزمان - دلگان، دلگان - زهکلوت، ایرانشهر - دلگان، جلگه - چاه هاشم، ایرانشهر - مهرستان، ایرانشهر - خیرآباد و سوران - پشت کوه از جمله مسیر هایی هستند که به دلیل بارش‌های دو روز گذشته و طغیان رودخانه‌های محلی مسدود شدند.

معاون مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: در همین راستا با فروکش کردن طغیان رودخانه‌های محلی  و تلاش راهداران  مسیر دلگان - زهکلوت و سیب و سوران - پشت کوه روز سه‌شنبه بازگشایی شد.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی رگبار متوسط تا سنگین، رعدوبرق و تگرگ همراه با آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی از ۱۴ تا ۱۶ دی در مناطق مرکزی و جنوب این استان گزارش شد که بیشترین بارش‌های این مدت با ۹۰ میلی‌متر در «تمندان» خاش بود.

وی بیان کرد: بارندگی‌های اخیر علاوه بر تعطیلی مدارس برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان سبب آسیب به برخی واحدهای مسکونی شد به‌طوری‌که سیل‌زدگان توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر در چادر اسکان اضطراری داده شدند.

اسکان اضطراری

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان نیز  از اسکان وامداد رسانی به ۷۴ آسیب‌دیده سیلاب در تعداد ۶ شهرستان این استان توسط نیروهای هلال‌احمر خبر داد.

حسن مصفا اظهار داشت: ۶ شهرستان خاش، نیک شهر، فنوج، سرباز، دلگان و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در چند روز اخیر درگیر سیلاب بودند که با تلاش نیروهای هلال‌احمر ۱۵ خانوار سیل‌زده این مناطق اسکان اضطراری یافتند.

وی توزیع ۱۵ دستگاه چادر، ۲۸ تخته موکت، ۷۷ تخته پتو، ۷۰ کیلوگرم نایلون و مواد غذایی را ازجمله اقلام توزیع‌شده بین سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان هم چنین نجات ۲ خودروی گرفتار سیلاب، جابجایی بیماران بدحال در نقاطی که به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی مسیر تردد بسته‌شده بود و انتقال و اسکان سریع خانوارهای دچار تخریب واحد مسکونی را ازجمله مهم‌ترین اقدامات نیروهای هلال‌احمر استان در بارندگی اخیر بیان کرد.

بارش‌ها ادامه دارد

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان در همین حال از ورود سامانه بارشی جدید به استان خبر داد.

دوست‌محمد کلیم بیان کرد:  از روز جمعه پیش رو سامانه بارشی دیگری در سطح استان آغاز می‌شود که انتظار بارش‌های قابل‌توجه از این سامانه می‌رود  لذا اندیشیدن تمهیدات لازم برای مقابله با آب‌گرفتگی‌های احتمالی ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.