میهن- بارش‌های سیل‌آسا که بنا بر اظهارات کارشناسان هواشناسی در طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است بیشترین آسیب و خسارت را در استان‌های شرقی و جنوبی کشور در طی دو روز گذشته بر جای گذاشته است.

«سیل» از شرق تا جنوب می تازد/۴ نفر جان باختند تعداد ۲۰ هزار خانه آسیب دید

قدس آنلاین-گروه استان ها:  میزان بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان با رقم ۲۰۰ میلی‌متر رکورد زده است موجب شده تا به دلیل قطع راه‌های ارتباطی، تخریب انشعابات برق و آب‌لوله‌کشی و شبکه‌های مخابراتی بسیاری از مناطق به‌ویژه روستاها را به محاصره درآورد.

گفتنی است استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نسبت به سایر استان‌های کشور بیشترین درگیری را با سیلاب‌های مخرب داشته و افزون بر ۵۰۰ روستا در این مناطق راه دسترسی وامداد رسانی زمینی آن‌ها مسدود شده است.

تخلیه ۴ روستا در هرمزگان

در هرمزگان که سومین استان متأثر از بارش‌های زمستانی اخیر است، در نخستین روز هفته به دلیل طغیان رودخانه«گابریک» و به‌منظور جلوگیری از تلفات جانی چهار روستا در جاسک در شرق این استان تخلیه شد.

آن‌طور که فرماندار جاسک گفته، ساکنان روستاهای «حاجی‌آباد»، «گرندو»، «کروچ» و «لیره» با کمک نیروهای امدادی به نقاط امن منتقل شدند و «سد جگین» برای نخستین بار سرریز شده و  رودخانه گابریگ نیز به‌شدت طغیان کرده است.

بر پایه آخرین گزارش‌ها، راه‌های مواصلاتی جاسک به میناب، جاسک به بشاگرد و جاسک به کنارک نیز بسته است.
علاوه بر این، مواج بودن دریا سبب شده تا اسکله‌های مسافری و گردشگری قشم روز یک‌شنبه برای سومین روز متوالی تعطیل باشند.

حجم سیلاب در جزیره قشم به‌گونه‌ای بود که روز جمعه بیش از ۲۷۰ تُن گل‌ولای ناشی از سیلاب از معابر و محله‌های شهرهای قشم و درگهان جمع‌آوری شد.

قطع راه‌های ارتباطی کرمان

بر اساس آخرین خبرها و به گفته مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان راه ارتباطی ۳۶۳ روستا در ۹ شهرستان بافت، رابر، قلعه‌گنج، رودبار، منوجان، ریگان، کرمان، رابر و جیرفت به دلیل بارش برف و باران مسدود شد.

وی در این رابطه اظهار کرد: هرچند راهداران تلاش بسیاری برای بازگشایی این محورها داشتند اما هم چنان راه ارتباطی ۲۹۹ روستای کرمان تا روز یک‌شنبه بسته ماند.

وی بابیان اینکه حال و هوای استان کرمان در چند روز اخیر به‌شدت زمستانی است، افزود: ۹۵ روستای استان کرمان نیز در محاصره سیلاب و ۵۶ روستا در محاصره برف قرار دارند.

سعیدی با اشاره به قطع برق ۱۰۰ روستای استان کرمان به دلیل بارش نزولات جوی تصریح کرد: با توجه به تلاش مأموران اداره برق در راستای وصل برق این روستاها اکنون فقط برق ۲۶ روستا قطع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب خسارت زیادی به بخش‌های کشاورزی، راه، برق و امور زیرساختی استان کرمان وارد کرده است.

سعیدی همچنین از مسدود بودن محور ارتباطی قلعه گنج به رمشک و رودبار به ایرانشهر به دلیل جریان شدید سیلاب‌ها خبر داد.

قطع ارتباط  ۵۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در همین حال از قطع راه ارتباط ۵۰۰ روستای این استان خبر داد.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت :بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است.

وی افزود: همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

سدهای سیستان و بلوچستان سرریز شد

بیشترین بارندگی در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های نیک شهر، سرباز و قصر قند گزارش‌شده است و بنا برگزارش های رسیده براثر بارش‌های شدید ۲ سد «پیشین» و «زیردان» در جنوب این استان سرریز شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هم چنین افزود: به‌منظور جلوگیری از تلفات جانی مجبور به تخلیه روستاها و ساکنان پایین‌دست این سدها شدیم و تعداد ۶ روستا در کنارک نیز تخلیه شده است.

سیل جان ۴ نفر را گرفت

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از فعال شدن بالگردهای اورژانس در استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی خبر داد.

مجتبی خالدی با بیان اینکه تیم های واکنش سریع در استان سیستان و بلوچستان وارد عمل شدند، گفت: در سه استان درگیر چهار نفر مصدوم شدند. همچنین تیم های اورژانس ۲۴ خانم باردار را به مراکز درمانی انتقال دادند.

وی درباره کشته شدگان در حوادث جوی اخیر تصریح کرد: در مجموع چهار نفر در این حوادث جان باختند که دو نفر از این افراد در استان سیستان و بلوچستان  وبه دلیل غرق شدند و ریزش آوار و  در استان هرمزگان نیز یک تن به علت غرق شدن در رودخانه و یک نفر به علت ریزش آوار در روستای حاجی آباد جان خود را از دست دادند.

گفتنی است ظهر یک شنبه ریزش دیوار یک واحد مسکونی براثر بارندگی در «کهکـ» سراوان جان دختر پنج ساله سراوانی را گرفت.

تخریب ۹۳ واحد مسکونی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از تخریب ۹۳ واحد مسکونی بر اثر بارندگی‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌های محلی در این استان خبر داد.

رسول راشکی اظهار داشت: بیشترین تخریب منازل مسکونی سیلزدگان سیستان و بلوچستان با ۵۸ مورد در فنوج گزارش شد.ه است.

وی ادامه داد: نیروهای جمعیت هلال احمرسیستان و بلوچستان همزمان با بارندگی‌های اخیر با آمادگی کامل به امدادرسانی به سیلزدگان این استان پرداختند به طوریکه تاکنون ۴۸۰ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان بیان کرد: قبل از بروز بارندگی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شده بود که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیلزده دلگان نیز احداث شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.