دولت انگلیس که در ماجرای ترور سردارسلیمانی سکوت کرده بود اما این بار سفیر این کشور راساً در اعتراضات به میانه میدان آمد و حتی در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع دیروز و گفتگو با معترضان بوده است.

رهبری روباه پیر در ناآرامی‌ها

قدس آنلاین: گرچه انتشار اخبار درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جامعه را در ناراحتی و شوک عمیقی فرو برد اما دخالت و واکنش‌ دولت های خارجی از جمله انگلیس و آمریکا نسبت به تجمعات دیروز نیز نشان از تداوم سیاست های مداخله گرایانه آنها بود.

دیروز در حالی که برخی از معترضان نسبت به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در اطراف دانشگاه های امیر کبیر و شریف توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، اما حضور سفیر انگلیس در تجمع و بازداشت وی نیز خبرساز شد.

طبق اطلاعات منتشر شده، برخی از حاضران در صحنه می‌گویند که آقای سفیر در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع دیروز و گفتگو با معترضان بوده است.

درنهایت ، نیروهای امنیتی با شناسایی مک ایر به عنوان سفیر انگلیس در ایران و هماهنگی و پیگیری‌هایی که از سوی وزرات خارجه صورت گرفت سفیر را آزاد کردند.

قسمت جالب ماجرا آنجاست که دولت انگلیس نه تنها نسبت به حضور مداخله گرایانه سفیر این کشور در تجمع دیروز و همچنین تحریک مردم به تنش آفرینی وی توضیحی نداده، بلکه وزارت خارجه آن بامداد امروز با صدور بیانیه ای به بازداشت موقت سفیر خود در تجمع غیرقانونی در تهران واکنش نشان داد.

 «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس بازداشت سفیر این کشور در ایران را مغایر با قوانین بین‌المللی دانسته و مدعی شد: «بازداشت سفیر ما در تهران بدون هیچ توضیحی، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است. دولت ایران در لحظه حساسی قرار دارد».

ارائه طرحی درباره کاهش مناسبات سیاسی ایران با سه دولت اروپایی

علاوه بر اقدام غیر معمول و مداخله گرایانه سفیر انگلیس در ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در حمایت مجدد از ناآرامی در ایران، توئیت کرد که دولت وی از ناآرامی ها و اعتراضات حمایت خواهد کرد.

آمریکا حتی در زمینه دخالت در امور ایران پا را فراتر از این گذاشت، تا جاییکه سخنگوی وزارت خارجه این کشور خواستار عذرخواهی کشورمان برای بازداشت مک ایر شد. این در حالی است که هفته نامه آمریکایی نیوزویک نیز در گزارشی آورده که سفیر انگلیس در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع شب گذشته و گفت‌وگو با تجمع‌کنندگان بوده است.

گرچه حضور سفرا و مقامات دیپلماتیک کشورها در سرزمین یکدیگر با هدف برقراری و تسهیل روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی صورت می‌گیرد و در راستای آن از یکسری مصونیت هایی نیز برخوردارند، اما حضور سفیر انگلیس در اعتراضات دیروز و تلاش برای تنش آفرینی وی مصداق آشکار نقض حاکمیت ایران و دخالت در امور داخلی محسوب می‌شود.

دشمنی انگلیسی‌ها در حالی است که نمایندگان نیز در جلسه امروز مجلس، نسبت به ماجرای حضور سفیر انگلیس در اجتماعات اعتراض کردند و خواستار برخورد با این مساله شدند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در این باره گفت: نیروهای انتظامی، سفیر انگلیس را شناسایی کردند و مورد مواخذه قرار دادند ان شاءالله این موضوع از طریق مجاری رسمی رسیدگی خواهد شد.

همچنین همین مسئله سبب شد تا نمایندگان طرحی را در خصوص کاهش مناسبات سیاسی ایران با سه دولت فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه دهند که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

مرکز فرماندهی آشوب

دولت انگلیس که در ماجرای ترور سردارسلیمانی سکوت کرده بود اما این بار سفیر آن راساً در اعتراضات به میانه میدان آمده و حتی در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع دیروز و گفتگو با معترضان بوده است.

اما برخی دیگر از نمایندگان نسبت به اقدام وزارت خارجه در آزاد کردن سفیر انگلیس انتقاداتی را مطرح کردند و از وزارت امور خارجه خواستار برخورد بدون ملاحظه با سفیر انگلیس به دلیل حضور در بین مردم معترض شدند.

حسن کامران نماینده اصفهان در صحن علنی در این باره گفت: شاهد حرکت های جریان خبیث استکباری هستیم، روز گذشته سفیر انگلیس در بین مردم حضور پیدا کرد، از وزارت امور خارجه می خواهیم با فرهنگ انقلابی  و فرهنگی که حضرت زهرا(س) به ما تزریق کرده ، بدون ملاحظه با سفیر انگلیس برخورد کند.

علیرضا سلیمی نیز با نقض حقوق بین الملل خواندن این اقدام سفیر انگلیس ، تصریح کرد: بالاخره نفهمیدیم ساختمان سفارت انگلیس، سفارتخانه است یا مرکز فرماندهی آشوب؛ سفارتخانه است یا مرکز سازماندهی ضد انقلاب. یک روز افطاری می دهند و یک روز دیگر نیز به این سبک آشکارا در امور داخلی کشور دخالت می کنند. کار به جایی رسیده که خود سفیر به صورت میدانی در صحنه حاضر می شود، این با کدام یک از قوانین بین الملل سازگاری دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.