مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: قرار است امسال اعتبارات سد شوریجه به قدری افزایش یابد تا با ردیف سدهایی که بعد از بهره‌برداری حذف شده، جایگزین شود.

اعتبارات سد شوریجه افزایش قابل توجهی خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی  در خصوص سهم بخش آب از لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار کرد: در خصوص آب، یک موضوع خود مشهد است که نامه‌ای را از وزیر نیرو گرفتیم و بعد از چند جلسه با نمایندگان مجلس و وزیر، با این نامه موافقت کردند و از رئیس‌جمهور خواستند که ۶۹۱ میلیارد تومان به عنوان مازاد برای اعتبارات تامین شود که برای دکتر نوبخت فرستادند و در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: از نمایندگان درخواست کردیم که جلسه‌ای با دکتر نوبخت بگذارند تا این میزان را برای آب شرب مشهد تامین کنند. بیشترین مساله ما این است که حتما باید تامین اعتبار صورت گیرد تا شرکت آب و فاضلاب بتواند به برنامه‌هایی که اعلام کرده برسد، در حال پیگیری این موضوع هستیم. منابع را نیز ساماندهی کردیم. آب مشهد بسیار شکننده است و اگر ابتدای سال برای سدهای ما آب نمی‌آمد، نمی‌دانستیم باید چه کاری انجام دهیم، باید مشهد را هرچه زودتر از این شرایط خارج کنیم. برای ۶۹۱ میلیارد تومان با استاندار در حال پیگیری هستیم و درخواست داریم که نمایندگان نیز کمک کنند تا این اعتبار را بگیریم و به تعهدات خود عمل کنیم.

علایی با بیان اینکه برای چند طرح بزرگ سال قبل و سال‌های گذشته ردیف داشتیم و به آب منطقه‌ای اعتبار می دادند، اما در لایحه بودجه سال ۹۹ متمرکز شده‌اند، عنوان کرد: این طرح‌ها شامل طرح مطالعه و اجرای ساماندهی رودخانه‌های مرزی، تسهیل و تجهیز اندازه‌گیری آب‌های سطحی و زیرزمینی، مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در دست بهره‌برداری و مطالعه و اجرای تعادل‌بخشی تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب است که امسال اعتبار مصوب آن ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود، اما برای سال ۹۹ متمرکز شده، نه اینکه حذف شده باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بودجه این چهار طرح بر اساس طرح پیشنهادی دولت، به وزارت نیرو نه آب منطقه‌ای می‌آید و ما باید در وزارت نیرو بجنگیم تا بیشتر از این عدد بگیریم. اعتبار ما حذف نشده، بلکه دولت پیشنهاد داده که این چهار طرح متمرکز کشوری باشد. باید تلاش کنیم چهار طرح ما بیشتر از ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان باشد. با این وجود در اعتبار پروژه‌های آبی استان کاهش نداریم.

وی اضافه کرد: به طور مثال برای طرح مطالعه و اجرای تعادل‌بخشی تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب امسال ۱۳.۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که در بودجه سال ۹۹ پیشنهاد دولت این نیست که سهم ما صفر شود، بلکه ردیف ما را حذف کرده و ردیف کلی برای کشور گذاشته که باید سهم خود را بگیریم، شاید بیشتر و شاید هم کمتر شود. به این دلیل که امسال مشکلات اعتباری هم داریم باید تلاش کنیم.

علایی بیان کرد: کار دولت مناسب نیست. ما اکنون باید در راستای تفویض اختیار نه تمرکز اختیارات حرکت کنیم، این شعار خود دولت است. نباید اختیارات استانی را بگیریم و به ستاد بدهیم، بلکه باید اختیارات ستاد را بگیریم و در اختیار استان‌ها بگذاریم. قبلا مجلس برای طرح ردیف می‌گرفت و ما از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت کرده و طرح را اجرا می‌کردیم، اما اکنون یک طرح را باید به وزارت نیرو داد، در نتیجه باید یک بار اینجا بجنگم و زمانی که اعتبار آمد باید این طرح را در وزارتخانه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما دو ردیف عمرانی شامل ملی استانی و استانی می‌گیریم، تصریح کرد: اعتبارات استانی هنوز مشخص نیست و اردیبهشت تعیین می‌شود. اعتبار ملی استانی تعیین شده و ردیف مستقل دارد، بنابراین کاهش نداشته و طرح‌هایی که متمرکز شده نیز مقدارش مشخص نیست. سدهای ابیورد، چهچهه و قره‌تیکان به بهره‌برداری رسیده‌اند که طبیعتا ردیف آنها حذف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که به جای سد چهچهه سد دیگر قرار دهند، اما در حال حاضر مجلس با توجه به مشکلات اعتباری ردیف جدید ایجاد نمی‌کند که کار درست و منطقی است، زیرا مشکلات اعتباری داریم، آنها بیان می‌کنند طرح‌هایی که دارید را زودتر به سرانجام برسانید. قرار است امسال اعتبارات سد شوریجه به قدری افزایش یابد تا به جای دو ردیفی که حذف کردند، جایگزین شود.

علایی در خصوص حذف ردیف انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد در لایحه بودجه ۹۹، گفت: سال گذشته برای انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد در بودجه ردیفی نداشتیم، جدولی به نام ردیف ۱۹ وجود داشت که به وزارت نیرو اجازه داده بود تا سرمایه‌گذار پیدا کند و اگر سرمایه‌گذار آمد، دولت یارانه سود تسهیلات خواهد داد، در واقع ردیف نداده بود که بگوییم پول در نظر گرفته، اکنون نیز اینگونه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان امسال مصوب و مجوز اولیه تخصیص صادر شد تا بتوانند کار خود را انجام دهند، عنوان کرد: قول‌هایی در خصوص تخصیص و مطالعات مرحله اول داده شده بود را برای سه استان انجام دادیم، تخصیص نیز به زودی به سرمایه‌گذار ابلاغ می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری به نام شرکت تابش را تشکیل دادیم که به ثبت رسیده است. قرار است یک شرکت ۲۰ درصد سرمایه اجرای طرح و شرکت دیگر ۱۰ درصد اعتبار طرح را بدهد. این کارها انجام شده که کار بزرگی است.

وی با اشاره به وضعیت کشف‌رود، تصریح کرد: استاندار به مساله کشف‌رود ورود پیدا کردند و آزادسازی کشف‌رود را به طور کامل انجام دادیم که بیش از ۹۰ کیلومتر کاملا آزاد شده است. اکنون باید مشکل فاضلاب کشف‌رود را حل کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.