قدس آنلاین- ورود سامانه بارشی جدید به کشور از شامگاه شنبه بسیاری از استان های کشور را با برف و کولاک روبرو کرده و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از پرواز ها، مدارس و جاده های ارتباطی به دلیل شدت بارش ها دچار اختلال، اسندا و تعطیلی شوند.

برف و باران در کشور کولاک کرد/سفر غیر ضروری در جاده ها ممنوع

قدس آنلاین-گروه استان ها:بنا بر اعلام سازمان راهداری شامگاه شنبه  در تمام محورهای منتهی به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، مازندران، تهران، قم، اصفهان، مرکزی، لرستان، چهار محال و بختیاری، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بارش برف و در استان‌های گیلان، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر بارش باران گزارش شده است که این روند هم چنان ادامه دارد.

تهران

بارش برف سنگین در پایتخت امروز یک شنبه ۲۹ دی ماه تمامی مقاطع تحصیلی را به تعطیلی کشاند و موجب اخلال جدی در تردد خودرو ها و ترافیک سنگین در بزرگراه ها شد.

در پی بارش برف، مه غلیظ و کاهش دید افقی به زیر ۴۰۰ متر در ساعات نخست بارش و در راستای حفظ ایمنی، برخی پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه اصفهان تغییر مسیر دادند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر نیز تهران گفت: به علت بارش شدید برف و برودت هوا، مدارس تمامی مقاطع شهر تهران امروز یکشنبه در نوبت صبح و عصر تعطیل است.

البرز

بارش برف از که بامداد امروزیکشنبه در استان البرز آغاز شده ، سبب اختلال در تردد خودروها و مردم این استان شده است .

این بارش ها سبب شد تا امروز مدارس مقطع ابتدایی استان البرز تعطیل و سایر دانش آموزان نتوانندبه موقع در کلاسهای درس حاضر شوند. 

سروان مسعود خانجانی کارشناس پلیس راه البرز  اظهار داشت: اکنون بارش برف در جاده کرج - چالوس از محدوده گچسر تا کندوان شدت بیشتری دارد که استفاده از زنجیر چرخ در این مسیر الزامی است.  

آذربایجان شرقی

بارش سنگین برف روز و شب گذشته راه ارتباطی ۱۶۰ روستای استان کردستان را بست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تداوم بارش و لغزندگی راه ها عوامل راهداری با استقرار در راه های اصلی و فرعی و آزادراه تبریز - زنجان در حال برف روبی، تیغ زنی و نمک پاشی هستند.

اورجعلی علیزاده  با اشاره به اینکه ارتفاع برف در برخی نقاط شهرستان هشترود به بیش از ۳۵ سانتی متر می رسد، ادامه داد: هم اکنون تردد در راه های اصلی، فرعی و آزاد راه تبریز - زنجان به کندی و با استفاده از زنجیر چرخ میسر است.

بارش برف، کولاک و سرمای هوا هم چنین مدارس برخی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی از جمله تبریز را روز یکشنبه تعطیل کرد.

آذربایجان غربی

بارش برف که از بامداد روز گذشته در بخش اعظمی از این استان آغاز شده، همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد در اواخر دی‌ماه چهره‌ای کاملا زمستانی به این مناطق بخشیده‌است.

بارش برف همچنین موجب کندی رفت و آمد خودروها در سطح خیابان‌ها و محورهای برون شهری شده و مشکلاتی را برای ساکنان آذربایجان‌غربی به وجود آورده‌است.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد که از شهرستان‌های پربارش آذربایجان غربی بوده‌است، گفت: تردد در گردنه‌ها به دلیل بارش برف و لغزندگی بدون زنجیرچرخ ممکن نیست.

محسن خادمی اظهار داشت: بارش برف که از نیمه‌شب گذشته در این منطقه شروع شد، موجب لغزندگی جاده‌ها شده و تردد خودروها در گردنه‌های «جواله‌رشان»، «کاولان» و «زمزیران» در محور مهاباد - سردشت و گردنه «قره‌بلاغ» در محور مهاباد - بوکان را دشوار کرده‌است.

وی اضافه کرد: به علت رطوبت هوا و مه غلیظ، دید افقی نیز در گردنه‌های این شهرستان به کمتر از ۵۰ متر کاهش یافته و در سایر محورها نیز به کمتر از ۲۰۰ متر رسیده که رانندگان باید هنگام تردد ضمن احتیاط کامل از چراغ مه‌شکن نیز استفاده کنند.

اردبیل

تداوم بارش برف و برودت هوا موجب شد تا آموزش و پرورش استان اردبیل مدارس بسیاری از مناطق این استان را در روز یکشنبه برای دومین روز در هفته جاری تعطیل اعلام کند.

روابط عمومی آموزش و پروش اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی در اردبیل، نمین، نیر، هیر، سرعین ، ارشق،  کوثر، خلخال ،  شاهرود و انگوت روز یکشنبه تعطیل خواهد بود.

همچنین در خورش‌رستم مقطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و دور اول متوسطه ، در مشگین‌شهر و گرمی مغان پیش‌دبستانی و ابتدایی و در لاهرود مقطع پیش‌دبستانی در نوبت قبل از ظهر به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل است.

خراسان رضوی

شرایط نامناسب جوی در تهران صبح یکشنبه منجر به توقف پروازها از این فرودگاه به مقصد تهران شد.

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: با توجه به بارش سنگین برف در تهران و پایین بودن دید افقی زیر ۳۰۰ متر در فرودگاه مهرآباد، پروازها به مقصد آن فرودگاه تا مناسب شدن شرایط جوی به جهت استانداردسازی پروارها متوقف خواهد بود.

حسن جعفری صبح یکشنبه افزود: مسافرانی که قصد عزیمت به تهران را دارند حتما از طریق تماس با شماره تلفن ۱۹۹ از وضعیت پرواز خود اطلاع یابند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این رابطه گفت: بارش برف که از عصر شنبه در برخی جاده‌های این استان آغاز شده بود صبح یکشنبه با شدت بیشتر و به شکل کولاک اغلب راه‌های اصلی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

ابراهیم نصری افزود: بر اساس اعلام راهداران و سامانه‌های نظارت تصویری هم اکنون بارش برف راه‌های شهرستان‌های باخرز، مه‌ولات، تربت‌جام، سرخس، بردسکن، کاشمر، تربت‌حیدریه، بجستان، سرولایت، خوشاب و جغتای را سفیدپوش کرده است.

وی ادامه داد: جاده‌های خواف - تایباد، شادمهر - کاشمر، تربت‌حیدریه - باغچه تا محدوده گرماب، کاشمر - نیشابور در محدوده ریوش، سبزوار - بردسکن، سبزوار - اسفراین در محدوده بید برغمد، درگز - قوچان بویژه در گردنه تیوان و آزادراه مشهد - باغچه نیز با بارش برف همراه است.

خراسان شمالی

بارش برف و برودت هوا، صبح روز یکشنبه برخی از مدارس ابتدایی در شهرستان اسفراین خراسان شمالی را به تعطیلی کشاند.

رییس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره گفت: مدارس مقطع پیش دبستانی و ابتدایی در منطقه بام و صفی آباد،  در نوبت صبح امروز، به علت بارش برف،  برودت هوا و لغزندگی سطح معابر تعطیل است.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز در خصوص وضعیت راه های استان گفت: گردنه های امین الله در مسیر بجنورد- آشخانه، اسدلی در مسیر بجنورد- اسفراین  و جوزک - جنگل گلستان مه آلود است که اختلال در تردد خودروها ایجاد کرده است.

سرهنگ علیرضا حسین زاده افزود: برودت هوا و بارش شدید برف و باد و کولاک باعث ایجاد بادروبه و کاهش دید رانندگان در گردنه های استان شده است.

زنجان

بارش برف سنگین در استان زنجان نیز موجب کندی تردد در محور های اصلی و فرهی شده است.

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان، گفت: از شنبه شب تردد در مسیرهای ارتباطی تهم - چورزق، زنجان - طارم و دندی - تخت سلیمان، با زنجیر چرخ انجام می‌شود.

سرهنگ محمدعلی عظیمی افزود: هم اکنون تمام مسیرهای ارتباطی استان زنجان به دلیل وجود برف، لغزنده بوده و گردنه دهجلال در جاده سلطانیه - خدابنده نیز با کولاک مقطعی مواجه است.

وی از هموطنان خواست از سفرهای غیرضرور اجتناب کنند و در صورت لزوم از وسایط نقلیه عمومی به ویژه قطار استفاده کنند.  

قزوین

بارش برف صبح یکشنبه  پیش دبستانی ها و مدارس ابتدایی استان قزوین را به تعطیلی کشاند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین صبح یکشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به برودت دما و بارش باران و برف و با توجه به استعلام از هواشناسی و راهداری در خصوص وضعیت جوی و راه ها، تصمیم بر تعطیلی تمامی مدارس ابتدایی استان در نوبت صبح امروز گرفته شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین نیز گفت: بارش برف و کولاک سطح تمامی راه‌های ارتباطی استان را که از شب گذشته با بارش برف همراه بوده، فرا گرفته است.

جواد حق‌لطفی افزود: همزمان با آغاز بارش برف که از شب گذشته سطح تمامی جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی قزوین را فرا گرفته، عملیات نمک‌پاشی و برفروبی توسط ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین و ۳۵۰ راهدار به مورد اجرا گذاشته شده است.

استان مرکزی

بارش برف در استان مرکزی نیز موجب شد تا اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کند: مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی نوبت صبح یکشنبه شهرستان آشتیان تعطیل است و فعالیت مدارس برخی دیگر از شهرستان‌های این استان با تاخیر آغاز می‌شود.

مسوول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی نیز از فعالیت یک سامانه بارشی تا اواسط هفته جاری در این استان خبر داد و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده ارتفاع برف ناشی از فعالیت این سامانه در برخی نقاط استان به ۳۰ سانتی متر خواهد رسید.

رضا مرادی افزود: فعالیت سامانه بارشی موجب اختلال در تردد جاده‌ها، گردنه‌ها و معابر استان مرکزی می شود.

چهار محال و بختیاری

اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری نیز اعلام کرد، با توجه به بارش برف و برودت هوا، بخشی از مدارس ابتدایی استان روز یکشنبه ۲۹ دی‌ماه تعطیل است.

این اداره کل اعلام کرد، مدارس ابتدایی شهرستان کوهرنگ به غیر از بخش بازفت و همچنین بخش سودجان و مرغملک از منطقه لاران امروز یکشنبه تعطیل اعلام شده است.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به بارش برف در بسیاری از محورهای ارتباطی این استان گفت: تردد در این محورها با زنجیرچرخ و رعایت نکات ایمنی امکانپذیر است.

شهرام ندیمی افزود: برف در محورهای ارتباطی سه راهی گوشنگلی و کوشکی لردگان، سه راهی جونقان، شمس‌آباد، گردنه‌های زردی‌ها و چری، تنگ پردنجان، گردنه خلک، تونل رخ و محور ارتباطی ناغان در این روز در حال بارش است.

کردستان

برودت هوا و تداوم بارش برف و سرما و یخبندان مدارس شهرستان‌های سقز و دیواندره را روز یکشنبه در نوبت صبح به تعطیلی کشاند.

علیرضا منتشلو مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش کردستان گفت: با توجه به تداوم بارش برف امروز یکشنبه ۲۹ دی تمام مدارس مقطع ابتدایی و مراکز پیش دبستانی شهری سقز و منطقه  زیویه در نوبت صبح تعطیل است.

لرستان

بارش سنگین برف هم چنین بسیاری از راه های روستای و محور های ارتباطی این استان را مسدود کرد.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: به دلیل بارش برف سنگین گردنه گله بادوش الیگودرز تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

عباس شرفی اظهار داشت: با توجه به بارش سنگین برف و کولاک شدید در گردنه گله بادوش محور الیگودرز - شول آباد، به دلیل مسائل ایمنی و حفظ جان مسافرین این گردنه تا اطلاع ثانوی مسدود و تردد از مسیر جایگزین سپیددشت- شول آباد امکان پذیر است.

گفتنی است بارش برف و باران و شرایط نامساعد جوی روز گذشته نیز پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در مسیر تهران - خرم آباد و بالعکس را لغو کرد.

همدان

جانشین رییس پلیس راه استان همدان نیز  روز یک شنبه از  ریزش برف  و لغزنده شدن تمامی جاده‌های برون شهری این استان خبر داد.

سرهنگ غلامعلی همایی بیان کرد: هم اینک در بیشتر جاده های برون شهری این استان شاهد بارش خفیف برف و باران هستیم.

وی اضافه کرد: بر اثر لغزندگی جاده ها در ۲۴ ساعت گذشته ۶ سانحه خسارتی رخ داده که منجر به مصدوم شدن ۶ تن شده همچنین در این مدت زمان هفت فقره سانحه خسارتی اتفاق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.