۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 690366
این عکس را فراموش نکنید

شاید یکی از شرم‌آورترین عکس‌هایی که در تاریخ کشورهای عربی گرفته شده باشد، این عکس باشد. یعنی عکس سه نماینده کشورهای عمان، بحرین و امارات در مراسم رونمایی از طرح معامله قرن که قرار است حقوق فلسطینیان را پایمال کرده و قدس شریف را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

این عکس در واقع بیان‌گر فاجعه‌ای عمیق است که نشان می‌دهد چطور سالیان سال، شعارهای برخی از اعراب در حمایت از فلسطینیان دروغ بوده و آنها در پشت پرده تمام تلاششان را برای نابودی آرمان فلسطین به کار بسته‌اند.

آنها قطعا چهره منفوری از خود در میان مردم کشورهای غرب آسیا و به خصوس مسمانان باقی خواهند گذاشت و از همه مهمتر باید به این سوال پاسخ دهند که صاحبان قدرت در این کشورها اگر مردم و نظر مردم خود را نمی‌خواهند و بر آن تکیه نمی‌زنند، پس قرار است چه چیزی را تکیه گاه خود قرار دهند. اسرائیل یا واشنگتن؟ آیا آنها بین مسلمانان، مردم خود و اسراییل، اسرائیل را انتخاب کرده اند؟ آیا توان پاسخگویی به مطالبات مردم خود پس از این را خواهند داشت؟ و جالب آنکه این سه کشور آنقدر عجله داشتند که خود را دوست اسراییل و آمریکا نشان دهند که حتی صبر نکردند فرانسه و آلمان که شرکای نزدیک ایالات متحده هستند طرح معامله قرن را تایید کنند.

سران این سه کشور باید موضع خود را دقیق و محکم اعلام کنند. آنها باید به مسلمانان بگویند که چه چیزی را انتخاب کرده و چه نظری نسبت به معامله قرن دارند. آیا آرمان فلسطین و قدس شریف ابزار معامله آنها برای اندکی بقای بیشتر بر سر قدرت است؟ آیا عواقب دور شدن از مردم خود را خواهند پذیرفت؟ یا اینکه تصور کرده‌اند در صورت بحران می‌توانند روی کمک اسرئیل که خودش به شدت آسیب‌پذیر و گرفتار است، حساب خاصی باز کنند؟

اینها سوالاتی است که باید منتظر بمانیم و سیر تاریخی روزهای بعد از انجام معامله قرن را نظاره گر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.