خرم آباد- «شوتی»عنوان استعاری قاچاق برها در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان و لرستان است که هر نوع کالا، ممنوع و قاچاق را در خودروهای سواری جای‌داده و با سرعتی دیوانه‌وار جاده‌ها را در دل شب درمی‌نوردند بدون آن‌که جان و مال دیگران و یا قانون برای آن‌ها جایی برای اعراب داشته باشد!

خودرو های«شوتی» ارابه مرگ در جاده های لرستان

قدس آنلاین-گروه استان ها:شوتی، مرد یا زنی است که ظهر یا عصر یا پیش از طلوع یا پس از نیمه‌شب، هول‌زده، صندلی عقب ماشینش را درمی‌آورد، به شیشه پنجره‌های عقب ماشین، روکش دودی می‌چسباند، از کف تا سقف فضای خالی پشت صندلی راننده را بسته‌های ریزودرشت باری که غیرمجازاست جا می‌دهد تا برای انتقال این بار به قول خودشان لقمه نانی دربیاورند.

آن‌ها روی نمره پلاک را آدامس می‌چسبانند و اعداد را ناخوانا می‌کنند، مخزن برف‌پاک‌کن ماشین را با ٢ لیتر گازوییل پر می‌کند که اگر خودروهای پلیس به تعقیب آن‌ها پرداخت با تزریق آن درون اگزوز خودرو دودزایی ایجاد کنند تا از دید مأموران بکاهند.

شوتی‌ها پشت فرمان که می‌نشینند، موتور را به‌قصد ١٧٠ یا ١٩٠ یا ٢٠٠ به آتش می‌کشند  و تا مقصد چیزی به اسم ترمز و توقف نمی‌شناسد! و همه این تخلفات این روزها شده بلای جان مردم و رانندگان عبوری در جاده‌های لرستان!

افزایش تلفات جانی

بنا بر آمارهای موجود شدت تصادفات در استان لرستان بالاتر از میانگین کشوری است درحالی‌که نرخ جریان عبور و حجم ترافیک این استان پایین‌تر از کشور می‌باشد و این جای سؤال بزرگی است که چرا باوجود تردد کم اما لرستان جزو استان‌های با نرخ بالا در تلفات جانی و جاده‌ای است؟

بنا بر اظهارات فرمانده انتظامی لرستان امسال تصادفات منجر به فوت در جاده‌های لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد که یک پای ثابت آن همین خودروهای قاچاق بر یا شوتی‌ها هستند.

حالا این خودروهای تندرو و حامل بار قاچاق که لقب شوتی را گرفتند بلای جان رانندگان و مردمی شدند که در جاده‌های استان لرستان مقررات را رعایت می‌کنند.

رخ‌به‌رخ بیشترین شاخص تصادف

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در این رابطه می‌گوید: روزانه دو هزار و۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه شوتی در محورهای استان تردد دارند که نقش بسزایی در تصادفات و متأسفانه تلفات جانی و جاده‌ای دارند.

وی با تشریح آمار ۹ ماهه امسال اظهار می‌کند: برخورد رخ‌به‌رخ با ۹۶ مورد، ۸۰ فقره واژگونی و برخورد با عابر پیاده با ۳۲ مورد به ترتیب بیشترین سهم را در تلفات جاده‌ای دارند.

وی با اشاره به این موضوع که خودروهای سواری با ۱۴۷ نفر فوتی بیشترین تلفات را در تصادفات امسال به خود اختصاص داده‌اند می‌افزاید: در نه‌ماهه امسال بیشترین تصادفات فوتی را در محورهای خرم‌آباد- بروجرد، راه روستایی و پل‌دختر- اندیمشک داشته‌ایم و بیشترین تصادفات نیز مربوط به محورهای منتهی به خرم‌آباد، بروجرد و دو رود بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.