همزمان با دهه مبارک فجر، ایستگاه آتش‌نشانی شهید سلیمانی افتتاح و خودروهای پلتفرم ۷۲ متری آتش نشانی شهرداری مشهد رونمایی شد.

افتتاح ایستگاه آتش نشانی شهید سلیمانی و رونمایی از پلتفرم‌های ۷۲متری آتش‌نشانی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، آیین «رونمایی از پلت فرم های ۷۲ متری سازمان آتش نشانی با کاربری اطفای حریق و امداد و نجات» و همچنین بهره برداری هم‌زمان از «ایستگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» ظهر امروز همزمان با دهه مبارک فجر، در بلوار شاهنامه مشهد، با حضور مسوولان استانی، شهردار، اعضای شورای شهر و معاونین شهردار برگزار شد.

در این مراسم، ایستگاه آتش‌نشانی شهید سلیمانی افتتاح و خودروهای پلتفرم ۷۲ متری آتش نشانی شهرداری مشهد رونمایی شد.

زیربنای ایستگاه آتش نشانی سپهبد سلیمانی یک‌هزار و ۴۰ متر مربع و محوطه سازی آن یک‌هزار و ۴۰۰ مترمربع است، زمین این ایستگاه ۲ هزار مترمربع است و در گروه ایستگاه‌های متوسط سازمان آتش نشانی قرار گرفته و یکی از ایستگاه‌های استاندارد و مجهز است. ایستگاه آتش نشانی «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در محدوده حاشیه شهر واقع شده و در ناحیه منفصل به شهرداری مشهد در منطقه ۱۲ شهرداری قرار دارد؛ برای احداث این ایستگاه ۳میلیارد تومان و برای خرید پلتفرم‌های ۷۲ متری از کشور ایتالیا ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

آتش نشانان مشهدی، حرفه‌ای‌ترین و زبده ترین آتش نشان‌ها هستند

معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: کارکنان آتش نشانی مشهد جزو حرفه‌ای ترین و زبده ترین آتش نشان‌هایی هستند که من تا الان دیده ام، چراکه سال گذشته وقتی برای خرید و تحویل گرفتن این پلتفرم‌ها به ایتالیا رفتیم، پنج نفر از کارکنان ایرادهای فنی به این دستگاه‌ها گرفتند که آن شرکت ایتالیایی برای ساخت سایر پلتفرم‌ها هم از ان نکات استفاده کرد.

احمد یزدان پناه افزود: بحث‌های سازمان آتش نشانی جزو اولویت‌های ما است چرا که یکی از اهداف ما این است که با بحث آموزش و ایمنی، امنیت شهر را بیشتر کنیم.

معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: در حوزه آموزش ایمنی هنوز هم جای کار زیاد است، در جلساتی که در شورای فنی استان و سازمان نظام مهندسی داشته ایم، بحث‌های ایمنی و آتش نشانی همواره جزو اولویت‌های ما است.

یزدان پناه اظهار کرد: این شرکت جزو سه شرکت سازنده پلتفورم در دنیا است، که در مجموع ۱۲ پلنفرم ساخته و ۲ دستگاه را به ما در ایران داده است.

۲۰ ایستگاه آتش نشانی در مشهد کم داریم

نایب رییس شورای شهر مشهد هم در بخش دیگری از این مراسم، اظهار کرد: اگر تجهیزات پیشرفته و ساختمان‌های مجهز و امکانات زیادی داشته باشیم اما نیروی انسانی با انگیزه و زبده نداشته باشیم آن امکانات کارایی ندارد پس باید توجه مان به پرورش این نیروها و بر طرف کردن دغدغه‌های مالی و شغلی آنها باشد.

حمیدرضا موحدی زاده افزود: طبق استانداردهای جهانی، برای هر ۵۰ هزار شهروند باید یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد، با جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد و جمعیت بسیار بالای زائران، حداقل باید ۲۰ ایستگاه دیگر داشته باشیم تا به استاندارد جهانی برسیم.

وی تاکید کرد: در برنامه چهارساله بعدی باید برای ایجاد این ۲۰ ایستگاه، برنامه ریزی کنیم و سازمان آتش نشانی هم نسبت به پرورش نیروی انسانی لازم، برنامه ریزی داشته باشیم.

موحدی زاده اظهار کرد: دو سال قبل، در سفری که سفرای کشورهای دانمارک و سوئد به مشهد داشتند، به شهردار سابق گفتند که ما مشهد را شهری زیبا پرتحرک و تمیز دیدیم؛ امیدواریم با توسعه ایستگاههای آتش نشانی، ایمن بودن هم به این صفات و ویژگی‌های این شهر اضافه شود.

بالغ بر ۹۶ درصد تماس‌های شهروندان با آتش نشانی مشهد مزاحمی یا اشتباه است!

معاون خدمان شهری شهرداری مشهد هم در این مراسم، تامین امنیت و ایمنی را یک مولفه مهم در ارتقای زندگی شهروندان دانست و گفت: آموزش در این فرایند به عنوان یک عامل مهم در تحقق این موضوع است.

مهدی یعقوبی با تاکید بر نقش آموزش در ایمنی شهر، اظهار کرد: گروه‌های  ویژه عملیاتی را در کل شهر ایجاد می‌کنیم.

معاون خدمان شهری شهرداری مشهد ادامه داد: در بحث آموزش شهروندی و فرهنگ سازی، آموزش آتش نشان‌های داوطلب نکته خوبی است که تا پایان سال سه هزار آتش نشان داوطلب آموزش دیده را به عنوان بازوی کمکی آتش نشانی داشته باشیم.

معاون خدمان شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: توسعه ایستگاه‌ها باید متناسب با توسعه شهر و افزایش جمعیت باشد، هم اکنون ۵۰ ایستگاه و پایگاه در سطح شهر مشهد فعال است که آمار بسیار خوبی است.

یعقوبی ادامه داد: اهمیت ایستگاه شهید قاسم سلیمانی از این جهت است که با توجه به اینکه ایستگاه شماره ۳۶ واقع در آزادی ۱۳۳ که یکی از پر ماموریت‌ترین ایستگاه‌های شهری و حومه شهر و جاده‌ای محسوب می‌شود و بار بسیار زیادی را در پاسخ به عملیات‌ها به دوش می‌کشد و با در نظر گرفتن این مساله که بلوار شاهنامه و آرامگاه فردوسی در محدوده شهری منطقه ۱۲ قرار گرفت، خدمات ایمنی و آتش نشانی نیز همانند سایر خدمات شهری به ساکنین محدوده تا آرامگاه فردوسی و روستاهای اطراف، مسیر جاده‌ای بلوارشاهنامه، جاده آسیایی، شهرک‌های صنعتی مانند شهرک صنعتی توس، پارک علم و فناوری، محورهای ورودی شهر مشهد و تصادفات جاده‌ای به طور کامل زیر نظر ایستگاه شماره ۵۰ قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با حمایت شورای اسلامی شهر مشهد، امسال بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه ایستگاه‌ها هزیننه کردیم، گفت: احداث چهار ایستگاه مجد، غدیر، رسالت و رازی با پیشرفت خوبی در حال انجام است که امیدوارم در نیمه اول سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

معاون خدمان شهری شهرداری مشهد ادامه داد: امسال همچنین بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان برای خرید ۲۶ دستگاه ماشین آلات، در شورای شهر مشهد مصوب شد.

یعقوبی بر نقش مشارکت شهروندان با سازمان آتش نشانی در تحقق شهری امن، اشاره و تصریح کرد: اگر توسعه ایستگاه‌ها و ماشین آلات و نیروهای زبده در حد خیلی خوب باشد، به مشارکت شهروندان نیازداریم، متاسفانه الان بالغ بر ۵۴ درصد تماس‌های آتش‌نشانی تماس مزاحمی، ۴۳ درصد تماس‌های تکراری و یا اشتباه و فقط حدود ۳.۳ درصد منجر به عملیات میشود!

نیروی انسانی مهمترین محور سازمان آتش نشانی مشهد است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد هم در بخش دیگری از این مراسم، به شرح سه محور عمده سازمان آتش نشانی مشهد پرداخت.

آتشپاد دوم امیر عزیزی با بیان اینکه اولین محور توسعه و ارتقای تعداد ایستگاه‌ها است، گفت: ایستگاه ۵۰ که الان در آن حضور داریم، یک کار مشارکتی بین شهرداری مشهد، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و آتش نشانی است.

وی افزود: محور دوم در حوزه خرید و تامین ماشین آلات و تجهیزات است که متاسفانه مشمول تحریم‌ها و جزو دغدغه‌های ما است، خرید و رساندن این پلتفرم‌ها به کشور کار بسیار بزرگی بود که تلاش زیادی شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه ساختمان‌هایی با ارتفاع ۲۳ متر باید مجهز به سیستم اعلام حریق باشند، سومین و مهم‌ترین محور سازمان آتش نشانی را منابع انسانی این سازمان عنوان کرد و ادامه داد: ۷ مهر امسال اولین تیم عملیات ویژه را در ایستگاه ۷ راه اندازی کردیم که دارای تخصص‌ها و مهارت‌هایی مانند کار در ارتفاع و غواصی هستند و امروز هم در ایستگاه شماره ۶ واقع در میدان مفتح، دومین تیم ویژه عملیاتی راه اندازی می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.