چهار مقام آگاه آمریکایی فاش کردند که واشنگتن برنامه اطلاعاتی محرمانه مشترک با ترکیه را در سوریه متوقف ساخته است.

آمریکا برنامه عملیات محرمانه پهپادی با ترکیه را متوقف کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از رویترز، چهار مقام آگاه آمریکایی اعلام کردند واشنگتن برنامه عملیات اطلاعاتی نظامی محرمانه که مشترکا با ترکیه انجام می‌شد و سال‌ها به آنکارا در هدف قرار دادن نیروهای کُرد پ‌ک‌ک کمک کرده بود، متوقف ساخته است.

این چهار مقام که به دلیل حساس بودن موضوع خواستند نامشان فاش نشود در این خصوص گفتند تصمیم واشنگتن برای توقف این برنامه به مدت نامعلوم که پیشتر نیز اعلام نشده بود در واکنش به تجاوز ترکیه به مرزهای سوریه در ماه اکتبر اتخاذ شده و نشان از عمق صدمه در روابط دو متحد عضو ناتو پس از این عملیات است.

به گفته این مقامات، آمریکا سال گذشته پروازهای مربوط به ماموریت‌های اطلاعاتی را که هدف آن‌ها حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود متوقف ساخت. این ماموریت‌ها با استفاده از پهپادهای غیرمسلح که از پایگاه اینجرلیک به پرواز درمی‌آمد انجام می‌شد. به گفته یکی از این مقامات، اینجرلیک یکی از مهمترین پایگاه‌های آمریکا و همچنین مرکز عملیات جاسوسی این کشور در کل منطقه است. به گفته یکی دیگر از این مقامات عملیات‌های اطلاعاتی محرمانه که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود اغلب تا کوه‌های واقع در شمال عراق ادامه می‌یافت.

با این حال، سخنگوی پنتاگون از اظهارنظر در خصوص هر گونه برنامه عملیاتی خاص خودداری کرده است. این سخنگو در پاسخ به سوالی درباره توقف کمک‌های واشنگتن به آنکارا گفت: «ما سال‌هاست از نبرد ترکیه علیه پ‌ک‌ک در بسیاری از جهت‌ها حمایت می‌کنیم. به دلایل سیاسی جزئیاتی را درباره عملیات‌ها افشا نمی‌کنیم.»

مقامات وزارت دفاع ترکیه نیز در این خصوص اظهارنظر نکردند، اما توقف عملیات را تایید کردند. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، ترکیه عملیات نظامی را با نام چشمه صلح در مناطق شمال شرقی سوریه آغاز و هدف خود را پاکسازی این منطقه از حضور شبه نظامیان کُرد اعلام کرد. این اقدام آنکارا با انتقادات شدید کشورهای دیگر روبرو شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.