۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 691882

بیستم بهمن سال ۵۷ هرچند از حیث تعداد و تنوع رخدادها، شاید کم اتفاق‌ترین روز دهه فجر باشد، اما از روزهای پردرگیری و زد و خورد هم محسوب می‌شود و خیلی‌ها معتقدند این روز در واقع روزِ زورآزمایی دولت بازرگان و باقی مانده دولت بختیار بوده است.

فؤاد آگاه/

بیستم بهمن سال ۵۷ هرچند از حیث تعداد و تنوع رخدادها، شاید کم اتفاق‌ترین روز دهه فجر باشد، اما از روزهای پردرگیری و زد و خورد هم محسوب می‌شود و خیلی‌ها معتقدند این روز در واقع روزِ زورآزمایی دولت بازرگان و باقی مانده دولت بختیار بوده است. با همه این‌ها و با وجود اینکه خیلی از سیاستمداران و شخصیت‌های انقلابی و ضدانقلابی به سقوط و ناکارآمدی دولت بختیار فکر می‌کنند، خود او انگار هنوز امید دارد که با زدوبندهای احتمالی و یا حمایت برخی از نظامیان بتواند در قدرت باقی بماند و سهمی از حکومت آینده داشته باشد. بختیار هنوز باورش نشده که کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس نتوانند مانع پیروزی انقلاب بشوند. بنابراین به امید اتفاقی در دقیقه ۹۰، مشغول وقت کُشی است تا شاید دری به تخته بخورد و ورق برگردد. در ادامه، حال و هوای آن روزها را با هم مرور می‌کنیم:

- صبح امروز مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت انقلابی منتخب امام خمینی در یک سخنرانی با حضور بیش از صدها هزار نفر از مردمی که در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف شعار «سلام بر بازرگان نخست‌وزیر ایران» سر می‌دادند، برنامه دولت خود را اعلام کرد.

- مهندس بازرگان در سخنانش گفت: دولت آقای بختیار با این قصد و داعیه روی کار آمد که آزادی پس گرفته شده از مطبوعات را مجدداً برگرداند و حکومت‌های نظامی شهرستان‌ها را منحل سازد و تعطیل کند. آزادی اجتماعات بدهد و وعده‌های دیگر... الان ایشان شکایت و گله دارد که چرا از اعمال من تقدیر نمی‌کنید؟ بحث بر سر این‌ها نیست... آنچه مورد اشکال و ایراد و اختلاف است ایراد قانونی بودن دولت ایشان و نشستنشان و گفتنشان سر جای همان غاصبین و دشمنان ملت و تمکین کامل نکردن به خواسته ملت و انقلاب است ...

- از طرف دیگر، امروز گروهی از طرفداران بختیار هم با شعار «بختیار، بختیار، سنگرتو نگه دار» راهپیمایی کردند که کار به درگیری و برخورد کشید و عده‌ای هم زخمی شدند. راهپیمایی کنندگان که حتی یک درصد هم فکر نمی‌کردند دو روز بعد، بختیار و دولتش وجود نخواهند داشت، در پایان قطعنامه‌ای را خواندند و اعلام کردند، تجمع اصلی‌شان هفته آینده برگزار خواهد شد.

- بختیار که پیش از این‌ها تغییر حکومت به جمهوری را غیرممکن و غیرقانونی دانسته بود در گفت‌وگو با «کیهان اینترنشنال» گفت: مسئله جمهوری چیز قابل قبولی است... اگر آقای بازرگان می‌خواهند وزرایی در کابینه من داشته باشند ما حرفی نداریم. اتفاقاً آدم‌های باارزشی در اطراف ایشان هستند. اگر ایشان بخواهند راجع به انتخابات آینده قانون اساسی و این‌گونه مسائل صحبت کنند بنده آمادگی دارم ...

- البته پیش از این‌ها بختیار و عواملش شایعه کرده بودند که وی آمادگی دارد پس از مذاکره با بازرگان، استعفا دهد اما امروز اعلام شد که مسئله استعفا به روز ۲۲ بهمن موکول شده است!

- به گزارش خبرگزاری فرانسه امروز نورالدین کیانوری، دبیرکل حزب توده ایران با ستایش از آیت‌الله خمینی تأکید کرد: خطر کودتای خائنانه را نباید ناچیز شمرد.

- امام خمینی، امروز اعلام کردند عکس چاپ شده از دیدار همافران با ایشان در روزنامه‌ها، واقعیت دارد.

- کمیته استقبال از امام عصر امروز اعلام کرد به خاطر رسیدگی ایشان به امور مهم نهضت، ساعات ملاقات عمومی تغییر کرده است و از این پس صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ برای آقایان و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ برای خانم‌ها وقت ملاقات با رهبر انقلاب تعیین شده است.

- تلویزیون سراسری اعلام کرد که فیلم بازگشت امام خمینی را (۹ شب) پخش خواهد کرد. عوامل رژیم در ابتدای پخش این برنامه تظاهرات طرفداران قانون(شاه) را که آن روز در امجدیه برگزار شده بود پخش کردند...همافران پادگان دوشان تپه همزمان با پخش تصاویر امام صلوات فرستادند... نیروهای گارد شاهنشاهی به آن‌ها حمله کرده و همافران را به گلوله بستند.

- صدای تیراندازی‌های پیاپی از پادگان نیروی هوایی، مردم شرق تهران را سراسیمه به خیابان‌ها کشاند. مردم در ابتدا تصور می‌کردند که به مقر امام حمله شده است، اما صدای شلیک گلوله‌ها از پادگان و گزارش تعداد اندکی که توانسته بودند از مهلکه بگریزند، مردم را متوجه پادگان نیروی هوایی کرد. طولی نکشید که صدای الله اکبر و تماس‌های تلفنی خانه به خانه، مردم تهران را متوجه کانون درگیری یعنی پادگان نیروی هوایی کرد.

- پادگان دوشان تپه پس از مدتی به محاصره مردم درآمد. گروهی می‌خواستند به کمک همافران بشتابند، ولی گروه دیگر آن را خطرناک می‌دانستند. مردم تا صبح در خیابان‌های اطراف پادگان ماندند.

- امام در پیامی به ملت ایران، حمله لشکر گارد به نیروی هوایی را محکوم کردند. امام به ارتش اخطار کردند که هرچه زودتر لشکر گارد به مقر خود بازگردد و الا تصمیم آخر را خواهند گرفت. امام اطلاعیه‌های حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع دانستند و از مردم خواستند با حضور در خیابان‌ها توطئه حکومت نظامی را خنثی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.