در آستانه چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ما مهم‌ترین دلایل قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) را که برگرفته از آموزه‌های اسلامی است، مورد بررسی قرار داده است.

انقلاب خمینی؛ احیای کرامت انسانی و هویت اسلامی

قدس آنلاین:  اگر چه تحلیلگران انقلاب‌ها و پژوهشگران علوم سیاسی، از نظرگاه‌های مختلف به انقلاب مردم ایران در سال 1357 نگریسته‌اند و علل و عوامل مختلفی را برای آن برشمرده‌اند اما بی‌شک عامل اصلی در شکل‌گیری حرکت مردم ایران، دینداری و کرامت‌خواهی آنان بوده است و پسوند این انقلاب همان‌گونه که رهبر کبیر نهضت برای نظام برآمده از دل آن تأکید کردند «اسلامی» است؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر؛ اسلامی که به انسان ارزش و اختیار داده و او را در انتخاب حرکت به سمت آزادی و کرامت انسانی یا ذلیل و ظلم‌پذیر بودن آزاد گذاشته است. در آستانه چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ما مهم‌ترین دلایل قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) را که برگرفته از آموزه‌های اسلامی است، مورد بررسی قرار داده است.

* امام خمینی(ره) با تکیه بر چه مبنایی، نهضت خود را آغاز کرد؟

پیاده‌سازی احکام و آموزه‌های اسلامی مهم‌ترین آرمانی بود که امام خمینی(ره) با تکیه بر آن حرکت خود را دنبال کرد. ایشان پس از قرن‌ها تنها فردی بود که توفیق عملیاتی ساختن آرزوی تشکیل نظام اسلامی را در میان همه دلسوزان اسلام و علمای دین یافت؛ بنابراین با توجه به اصول آسمانی اسلام، انگیزه‌های پیروزی انقلاب اسلامی را در راستای تحقق احکام الهی با مردم در میان گذاشتند تا به مرحله اجرا و عمل رسید. تحقق عدالت اجتماعی و برچیدن بساط ظلم، تبعیض و بی‌عدالتی از مهم‌ترین مبانی مورد نظر امام در به سرانجام رساندن نهضت پیروزی انقلاب اسلامی بود. امام به چشم خود شاهد نقض حکم خداوند در جامعه مسلمان ایران بود؛ مسلمانانی که به دلیل حاکمیت طاغوت زیر یوغ ستمگران لگدمال می‌شدند و حقوق آن‌ها ضایع می‌شد با مبانی مورد نظر امام همراه شدند تا با رهبری ایشان، موفق به اجرای عدالت و نهادینه‌سازی امر به معروف و نهی از منکر شوند. اقامه نماز در جامعه، ارتقای پیشرفت علمی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و عمران و آبادی کشور مهم‌ترین مبانی مورد نظر امام در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی بود؛ چرا که براساس نص صریح قرآن و تعالیم دینی، جامعه اسلامی آگاه، پیشرفته، مترقی و مستقل از کفار است. ورق زدن تاریخ ایران در دوران سلطنت پهلوی، تصرف و تاخت‌وتاز بیگانگان و دشمنان ملت و دشمنان خدا بر ایران و منابع ملت ایران را به خوبی نشان می‌دهد. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) ناظر به رهنمود قرآنی به پیروزی رسید که به مسلمانان از اینکه کفار بر آن‌ها مسلط شوند نهی و هشدار داده است. وضعیت به قدری وخیم بود که شاه به عنوان شخص اول کشور قادر به تصمیم‌گیری و اعلام نظر درباره ارتباطات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با سایر کشورها و دولت‌ها نبود. ارتش کشور که زیر نظر مستشاران غربی قرار داشت، حتی در امور نظامی وابسته به آموزش‌هایی بود که به عنوان فنون نظامی به ما می‌دادند؛ کاپیتولاسیون که سند ننگی بر پیشانی سلطنت بود به مستشاران خارجی مصونیتی همه‌جانبه بخشیده بود و دستگاه قضایی کشور حق رسیدگی به جرایم مستشاران آمریکایی و محاکمه آن‌ها را نداشت، بنابراین دست آمریکایی‌ها برای هرگونه تعرض به شهروندان ایرانی باز بود؛ در حالی که خداوند متعال هرگز به کفار و اجانب اجازه سلطه بر جامعه اسلامی را نداده و مسلمانان نیز نباید سلطه کفار را بپذیرند.

* بنابراین یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نظر امام، بازگرداندن کرامت انسانی به ملت ایران بوده است؟

از منظر امام خمینی(ره) ملت مسلمان ایران که دارای باور راسخ و شرافت و عزت اسلامی بودند هیچ‌گاه نباید منکوب دشمن باشند و به ذلت تن دهند؛ با قاطعیت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مبانی مورد توجه امام عزیز در پیروزی انقلاب اسلامی، احیای کرامت انسانی و بازگرداندن شخصیت و هویت ایرانی اسلامی به جامعه وقت بود و خوشبختانه انقلاب در این هدف خود موفق شد؛ به‌نحوی که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توانست دست اجانب و زورگویان را از ایران و منابع و ثروت ملی آن کوتاه کند. بر این اساس، مهم‌ترین دلیلی که می‌توان انقلاب مردم ایران را اسلامی دانست، الهام‌گیری این انقلاب از دستورات اسلام، آیات قرآن و سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) است. انقلاب اسلامی الگو گرفته از نهضت امام حسین(ع) بود تا یک بار دیگر مبارزه با ظلم، احیای امر به معروف و نهی از منکر و تحقق عدالت اجتماعی و خدمت به جامعه را به منصه ظهور برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.