چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

پیوند علوم شناختی و رسانه؛ چرا و چگونه؟

علوم شناختی و رسانه

امروزه لزوم پیوند علوم شناختی و رسانه از نظر کارشناسان به اثبات رسیده است، اما باید بدانیم این پیوند به چه دلیل و با چه اهدافی انجام می شود.

قدس آنلاین؛ برگزاری نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه اول اسفند ماه ۹۸ از سوی خبرگزاری فارس در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران بهانه ای شد تا بر روی این موضوع کار کنیم که اصلا علوم شناختی و رسانه چرا باید با یکدیگر پیوند داشته باشند و این پیوند با چه هدفی انجام می شود.

روش‌های تحقیق در علوم شناختی و رسانه، فلسفه ذهن و رسانه، انسان ‌شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه، علوم اعصاب و رسانه، هوش مصنوعی و رسانه، علوم تصمیم و رسانه، روان‌شناسی شناختی و رسانه، جامعه‌شناسی شناختی و رسانه، اقتصاد رفتاری و رسانه، بازاریابی عصبی و رسانه، سیاستگذاری عمومی و رسانه، تربیت فردی و رسانه از محورهای کنفرانس علوم شناختی و رسانه است که نگاهی به همین چند محور نشان می دهد علوم شناختی یک رشته میان رشته ای است که دربرگیرندگی بسیار زیادی دارد و قطعا رسانه ها هم با استفاده از این دانش می توانند در دستیابی به اهداف خود موفق تر عمل کنند.

در این زمینه با چند نفر از کارشناسان حوزه علوم شناختی و رسانه گفت و گو کرده ایم و علت پیوندی که می گویند باید بین علوم شناختی و رسانه برقرار شود را جویا شدیم.

* لزوم بهره گیری از علوم شناختی در رسانه به عقیده کارشناسان

بهروز تورانی کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه با بیان اینکه رویکرد علوم شناختی، ارتباط میان رشته‌ای علوم‌انسانی را برجسته‌تر کرده است، می گوید: ارتباط میان رشته‌ای علوم جامعه‌شناسی، مردم شناسی، رفتارشناسی، روان‌شناسی و رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار دارد که در این میان یکی از حوزه‌های مورد توجه علوم‌شناختی راهکارهای بهبود ایفای نقش‌های اجتماعی رسانه‌ها (فردی، گروهی، اجتماعی) در جریان‌های اجتماعی معاصر است.

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز فضای نبرد رسانه‌ای امروز را برپایه علوم و فناوری‌های شناختی می داند و می گوید: با توجه به فضای نبرد رسانه ای این روزهای جهان، رسانه ها باید به علوم شناختی توجه ویژه کنند.

وی معتقد است: رسانه اگر بخواهد افکارعمومی را جذب کند باید به تحلیل اطلاعات رسانه‌های گروهی بپردازد، داده‌های به دست آمده از رسانه‌ها و رفتارمردم در مواجه با آن‌ها می‌تواند توسط علوم داده ( Science data ) مدل‌های ریاضیاتی مورد تحلیل قرار گیرد و اطلاعات خوبی از آن‌ها استخراج می‌شود که می‌تواند به اصحاب رسانه بگوید انسان‌ها مجذوب چه محتواهایی می‌شوند.

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری اسبق وزارت علوم نیز اظهار می دارد: رشته علوم شناختی افزایش شناخت انسان بر کارکردها و فیزیولوژی مغز را در بردارد و درواقع به شناخت انسان از ادراک می پردازد به طوری که با تکنیک، سیگنال مغز را فعال می‌کند، بنابراین

رسانه ها برای اینکه پیامهایشان را در ذهن مخاطبانشان تاثیرگذارتر کنند باید از علوم شناختی بهره گیری کرده و با این دانش آشنا باشند، البته تمام رسانه ها به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از علوم شناختی استفاده می کنند

میلاد حسینیان کارشناس ارشد فلسفه علم نیز در این زمینه می گوید: مباحثی مانند شناخت اجتماعی، فلسفه زبان و علوم شناختی، فرهنگ و شناخت که به نوعی در ذیل آن رسانه و علوم شناختی نیز قابل طرح است مباحث نسبتاً جدیدی است که بسیاری از کشورها مانند ایتالیا، انگلیس، آمریکا و ایتالیا در حوزه کاربرد علوم شناختی و رسانه کار کرده اند.

اباذر ضیایی معاون مدیر کل فرهنگی دانشگاه امیرکبیر هم می گوید: در حال حاضر کارکردهای رسانه با عصر اطلاعات و سرعت انتقال داده‌ها می‌تواند هر کاری انجام دهد، ما بحث سمعی‌ بودن رسانه‌ها، کثرت‌ پیام‌هایی که مبادله می‌شود و تاثیر پیام‌ها در سطوح سنی مختلف از جمله شکل، زمان و مکان را داریم که به صورت ماتریسی درمی‌آیند و می‌توانیم به بهترین شکل و بدون اختلال ارسال پیام داشته باشیم و بتوانیم ارزش‌ها را گسترش دهیم. 

حمیدرضا کرکه‌آبادی پژوهشگر حوزه علوم شناختی و رسانه نیز معتقد است: تا زمانی که ما حوزه شناختی را نشناسیم، نمی‌توانیم اتفاقاتی که رخ می‌دهد را درک کنیم چرا که انتخاب یک محتوا از میان هزاران محتوایی که در جریان است یا انتخاب یک جریان خبری برای نشر در مقابل سایر جریانات خبری که جاری است، نیاز به شناخت عمیق‌تری از انسان دارد و آن نظام انتخاب‌گر مغزی است.

به گزارش فارس، علوم شناختی در کشورهای دیگر جهان نیز مورد توجه بسیار است به طوریکه در حال حاضر دانشگاه‌هایی در سراسر جهان علوم شناختی را با هدف دگرگون کردن جامعه خود به دانشجویان تدریس می‌کنند، با این وجود می توان به خوبی لزوم بهره گیری از علوم شناختی در رسانه را نیز درک کرد و از همین رو ضرورت برگزاری کنفرانس هایی مانند کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که روز پنج شنبه اول اسفندماه برگزار می شود کاملا مبرهن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.