رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای خراسان گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بهترین مکانی بود که تمام فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها می‌توانستند ادامه تحصیل دهند.

دانش‌آموزان سایر دانشگاه‌ها را به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ترجیح می‌دهند

به گزارش قدس آنلاین، محسن حداد در خصوص مشکلات دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، اظهار کرد: در سال‌های گذشته تنها ورودی‌های دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، هنرستانی‌ها و دانش‌آموزان کارودانش  بودند. از زمانی‌که دوره هنرستان ۴ ساله شده، دانش‌آموزان حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌هایی جز دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای هم دارند، بنابراین این امر معضلی برای دانشگاه فنی وحرفه‌ای است.

 وی افزود: در گذشته بهترین مکانی که تمام فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها می‌توانستند ادامه تحصیل دهند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای بود. ما در سال گذشته ورودی دانشجو نداشتیم، با ۴ ساله شدن این دانش‌آموزان، یک سال در  ورودی دانشجویان ما خلل ایجاد شد. امسال فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها می‌توانستند در دانشگاه‌های دیگر نیز ثبت نام داشته‌باشند که این  موضوع معضلی برای دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است.  

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی، تصریح کرد: وقتی دانشجو به راحتی می‌تواند در دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه‌های دیگر تحصیل کند و با ۴ سال تحصیل، مهندسی خود را بگیرد، سایر دانشگاه‌ها را به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ترجیح می‌دهد که این معضل موجب شده تا کاربر ماهر نداشته باشیم و دانش‌آموزان به سمت دانشگاه‌های دیگر بروند.

دانشجویان رشته‌های نظری هم می‌توانند در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه مزیتی برای ما وجود داشته باشد، وزارت علوم این امکان را در اختیار ما قرار داده که دانشجویان رشته‌های نظری نیز بتوانند به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای وارد شوند. این کار ممکن است مزایایی داشته باشد تا شاید پذیرش دانشجو را برای ما زیاد کند، اما ایراد هم دارد و به این دلیل که  این دانش‌آموزان مهارتی نیستند، بنابراین در بدو ورود آنها به این دانشگاه، مشکلاتی برایشان ایجاد می‌شود، البته ممکن است بعد از یک سال این موضوع برایشان رفع شود و بتوانند به راحتی ادامه تحصیل دهند. دانش‌آموزان رشته ریاضی و تجربی می‌توانند در رشته‌های حرفه‌ای ما مانند حسابداری، نقاشی، منبت‌کاری و... شرکت کرده و به راحتی وارد این رشته‌ها شوند.

 حداد خاطرنشان کرد: اینکه دانش‌آموزان هنرستان‌ها و کارودانش فقط بتوانند وارد دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای شوند، محدودیت خوبی بود، زیرا می‌توانستیم در این دانشگاه، دانشجوی نسبتاً مهارتی داشته باشیم، اما با برداشتن این محدودیت ممکن است در جذب دانشجو با معضل روبه‌رو شویم.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص به‌روز بودن رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: یک مشکل کلی که در ارتباط با دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد، مشکل به‌روز شدن تجهیزات است. اگر قرار باشد تجهیزات کل دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای به‌روز شود، حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. دلیل به‌روز نبودن تجهیزات وجود فناوری‌های جدید به صورت روزانه است، بنابراین نیاز است که روز به روز تجهیزات را به‌روز کنیم.

وی افزود: برای حل این معضل سالیان سال است که کاری انجام نشده. شاید امکانات ما مربوط به سال‌های قبل باشد، اما درصدد هستیم که این تجهیزات را به‌روز کنیم. با توجه به وضعیتی که اکنون دولت دارد، این معضل به راحتی قابل حل نیست، مگر اینکه همت عمومی در سطح کلان وجود داشته باشد. یعنی برای یک بارهم که شده باید بودجه خاصی برای به‌روز شدن تجهیزات دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در نظر بگیرند و از سال‌های بعد بودجه به صورت عادی باشد، اما هنوز این مهم انجام نشده و ما شدیداً در برخی رشته‌ها نیاز به تجهیزات جدید داریم. این موضوع معضل بزرگی برای آموزش است.

 حداد بیان کرد: ما برای این موضوع راه‌حل‌های جمعی در نظر گرفته‌ایم و برای اینکه دانشجوی ما با صنعت و تجهیزات روز آشنا باشند، ارتباطی با صنایع داریم. برخی از زمان‌ها دانشجویان را به واحدهای صنعتی می‌بریم تا به صورت موقت دو یا سه جلسه در ترم در صنایع مشغول شوند. از طریق ارتباط با صنعت می‌توانیم کمبود تجهیزات را تا اندازه‌ای رفع کنیم، اما در هر صورت به تجهیزات جدید برای آموزش نیاز مبرم داریم.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در سطح کشور ۱۷۳ مرکز دارد، عنوان کرد: دانشگاه‌ها بودجه ملی دارند، به همین دلیل طرح‌های ما ملی است. راهکارهایی در تخصیص بودجه و حمایت‌هایی که می‌تواند از جانب استانداری‌ها باشد، پیش‌بینی کرده‌ایم. خیرینی وجود دارند که به این رشته‌ها و آموزش مهارتی دانشجویان علاقه‌مند هستند، بنابراین مجمع خیرین توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در خراسان پیش‌بینی شده که حمایت‌هایی برای تجهیزات و تجهیز کارگاه‌ها داشته باشد تا به صورت مقطعی مشکلات حل ‌شود.

نوع نگاه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید تغییر کند

وی با بیان اینکه «نوع نگاه به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید تغییر کند»، عنوان کرد: اگر انتظار داریم که دانشجویان ما به سمت مهارتی شدن بروند، باید نگاه به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تغییر کند. دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تا سال ۸۹ وابسته به آموزش و پرورش بود و معمولاً در خانواده‌ها و سیستم آموزش و پرورش، دانشجویانی که وضعیت درسی خوبی داشتند، به ترتیب در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و در انتها در هنرستان تحصیل می‌کردند، بنابراین کمتربودن استقبال از رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای نسبت به سایر رشته‌ها، ریشه فرهنگی دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.