رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: عقب افتادگی دستمزدکارگران در سال های اخیر باید برای سال ۹۹جبران شود.

جبران عقب افتادگی دستمزدکارگران در سال ۹۹/حقوق کارگران نباید کمتر از ۳میلیون تومان باشد

احسان سهرابی در گفتگو با قدس آنلاین  اظهار کرد: در جلسه این هفته اعضای  هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار موضوع دستمزد کارگران در سال آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

وی با بیان اینکه  دولت باید عقب افتادگی دستمزدکارگران در سال های اخیر را برای سال ۹۹جبران کند، افزود: ۱۵درصد افزایشی که دولت در بودجه سال آینده برای افزایش دستمزد کارمندان لحاظ کرده است به هیچ وجه برای کارگران قابل قبول نیست و  هیچ همخوانی با هزینه های کارگران ندارد. زیرا کارگران به جز حقوق مزایای جانبی دیگری که کارمندان دریافت می کنند ندارند و همچنین اغلب کارگران از  امنیت شغلی لازم برخوردار نمی باشند.  

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی  ادامه داد: به منظور تعیین نرخ دستمزد کارگران در سال آینده ابتدا  باید هزینه سبد معیشتی خانواده ۴نفره طبق موضوع تبصره ۲ماده ۴۱ مشخص شود که در این زمینه بررسی های لازم در حال انجام است.

سهرابی افزود: هنوز اجماع لازم و کافی درباره تعیین عدد این سبد معیشتی صورت نگرفته است و سال گذشته این عدد برای یک خانواده ۴نفری ۳میلیون و ۷۶۰هزار تومان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: از طرفی پیشنهاد ما این است که دستمزد کارگران باید به صورت فصلی و یا حداقل ۶ماهه تعیین شود، زیرا در شرایط فعلی که بازار از کمترین ثبات لازم برخوردار است تعیین دستمزد سالانه برای قشر مستضعفی که طبق آمار بالغ بر ۴۰میلیون از جامعه را تشکیل می دهند و بیش از ۵۰درصد از آنها زیر خط فقر زندگی می کنند صحیح نمی باشد.

سهرابی با اشاره به اینکه  بین دستمزد کارگران با هزینه های واقعی جامعه شکاف زیادی وجود دارد، بیان کرد: دستمزد کارگران در سال جاری علیرغم افزایش ۳۶درصدی تنها یک ماه برای  کارگران حلاوت و شیرینی داشت و از اردیبهشت عملا این افزایش بی تاثیر بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از درآمد کارگران صرف اجاره بها  آن هم در مناطقی نظیر حاشیه شهر مشهد می شود، افزود: بر اساس یک گزارش میدانی هزینه ۱۶کالای اساسی در خراسان رضوی که مبنای تهیه  ۲۴۷۱کالری هستند و برای زندگی کارگران ضروری و لازم است ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان که معادل حداقل ماهیانه حقوق کارگران در سال جاری می باشد را در بر می گیرند .

سهرابی افزود: از این رو در تعیین دستمزد کارگران در سال آینده باید توجه جدی صورت بگیرد و حقوق کمتر از ۳میلیون تومان عملا هزینه های ماهانه یک کارگر را پاسخگو نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.