۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 693949

خداقوت مهندس ایرانی

هاشم رسائی‌فر

 همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به پاس زحمات بزرگی که این دانشمند بزرگی ایرانی کشیده است ۵ اسفند به نام روز «مهندس» نام‌گذاری شده است.

همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به پاس زحمات بزرگی که این دانشمند بزرگی ایرانی کشیده است ۵ اسفند به نام روز «مهندس» نام‌گذاری شده است.

محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ ۱۵ جمادی‌الاول سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس ولادت یافته است.

او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و در دوران جوانی در علوم ریاضی، نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان مشهور زمان خود گردید.

واژه مهندس را همتراز با متخصص ایجاد طرح‌ها به ویژه در کارهای ساختمانی، معماری، راه‌سازی، کشاورزی، ساختن انواع ماشین یا مشاغلی از این دست دانسته‌اند. این گستره بزرگ را خیلی از افراد دور و اطراف ما تشکیل می‌دهند.

برخی معتقدند مهندس نباشد نظم و ترتیبی نیست. طرح و برنامه‌ای وجود ندارد و پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

امروز اگر انسان از غارنشینی به زندگی اجتماعی رسیده است بی‌شک مدیون فکر مهندسی و ایده‌های خلاقانه مهندسان بوده که هر روز و حتی هر لحظه انسان را با گذشته‌اش متفاوت کرده است.

تغییر؛ مدیون تلاش مهندسان است. طرح و برنامه‌ای اگر وجود نداشت تحول رقم نمی‌خورد و انسان همان غارنشین چندین هزار سال قبل باقی مانده بود.

حضور مهندسان در هر جایی آنجا را تغییر داده است حتی در میدان جنگ. تجربه‌اش را هشت سال در دفاع مقدس داشته‌ایم. مهندسان طرح‌هایی داشتند که حتی از نداشته‌های فیزیکی و ادواتی ما پیروزی ساخته‌اند. چه بسیار پل‌ها، راه‌ها و پناهگاه‌هایی که به دست و درایت آن‌ها ساخته شد و حتی جان دادند تا خاک ایران پاک شود از لوث وجود دشمن.

پس از جنگ نیز خرابی‌های کشور را ساختند، بهتر از گذشته‌اش. سازندگی‌ها که تمام شد فاتح قله‌های افتخار در جهاد علمی شدند. سایه تحریم روی سرمان هر روز سنگین و سنگین‌تر شد اما فتح قله‌های علمی که تا پیش از آن در محاصره دشمن بود هر روز برایمان سهل‌تر از قبل گردید. مهندسان ایرانی هر کجا که دست گذاشتند حیرت دشمن را رقم زدند از سدسازی، راه‌سازی، توسعه ریلی و فرودگاهی گرفته تا دستیابی به علم نانو، تجهیزات دفاعی، موشکی، هسته‌ای و حتی هوافضا.

ایران مقتدر اقتدارش را مدیون مهندسان پرتلاشش می‌داند، فرقی هم ندارد از خراسان باشند یا پایتخت‌نشین باشند، اصالت آذری، لری، فارسی، بلوچی یا هر قومیت دیگری داشته باشند مهم این است که همه در کنار هم ایرانی آباد را ساخته‌اند. خداقوت مهندس ایرانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.