سخنگوی دولت با انتقاد از شایعه پراکنی‌ها و برخی رفتارهای سوداگرانه در ایامی که کشور با بیماری کرونا روبروست و افکار عمومی نگرانی‌هایی دارد، با بیان اینکه در مقابله با این بیماری بیشتر از هر دارویی به اعتماد و در کنار هم بودن نیاز داریم، از احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها خواست از سیاسی کردن موضوع خودداری کنند.

ربیعی: در مورد کرونا بیشتر از هر دارویی به اعتماد نیاز داریم/ با یک سوداگری تلخ در زمینه اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم  مواجه هستیم

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که با همراهی ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارت‌خانه برگزار شد، با انتقاد از برخی رخدادها در جریان اطلاع رسانی‌های مربوط به شیوع کرونا در کشور،  گفت: اخبار منفی در این حوزه ۷ برابر اخبار مثبت دیده شده و منفی نویسی‌ها برای گرفتن لایک در فضای مجازی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه اکنون زمان زمان اعتماد در روابط دو سویه است، خطاب به خبرنگاران گفت:  اجازه دهید در موضوع کرونا با اعتماد کامل جلو برویم زیرا دولت در این موضوع شوخی ندارد و جامعه را نباید دچار ناامنی روانی کنیم و کشور را برای آنانی که می‌خواهند جامعه را به تاراج ببرند، آماده ساخت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قطعا دولت دچار کاستی‌ها و اشتباهاتی هم هست و کسی این‌را انکار نمی‌کند، گفت: در  لزوم نقد کردن دولت و گفتن کاستی‌ها تردیدی وجود ندارد و ما از رسانه ها می‌خواهیم اگر اشکالی هست، بگویید؛ با پیگیری خبرها، اطمینان بخشی ایجاد ایجاد کنند.

ربیعی تاکید کرد:ما بیش از داروی کرونا به داروی اعتماد، کنار هم قرار گرفتن و عمل به توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت نیاز داریم. در شرایطی هستیم که همه باید در کنار یکدیگر و با همدلی کامل به مبارزه با این بیماری برخیزیم. همه باید در کنار وزارت بهداشت که امروز در خط اول مقابله با این مساله هست قرار بگیریم.  به پزشکانمان اعتماد کنیم.

انتقاد ربیعی از سوداگران لوازم بهداشتی

سخنگوی دولت با انتقاد از برخی سودجویی‌ها در حوزه اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم ، این رفتار را سوداگری تلخ توصیف کرد و افزود:  در این شرایط همه هرچه داریم در اختیار هم قرار دهیم. امروز روز اعتماد است و باید همبستگی خود را با یکدیگر بیش از هر زمان دیگری حفظ کنیم و بیش از هر دوره دیگری با همدیگر مهربان و همدل باشیم.یک امر مذموم این است که از رنج مردم سوء استفاده شود و ماسک معمولی را به قیمت ۲۵ هزار تومان بفروشند با کمک رسانه ها می‌تواند این مساله  برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با احتکار و گران‌فروشی تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا باید به یک گفتمان بدل شده و فرهنگ سازی شود، گفت: الان در شرایط بحرانی هستیم و کنش اجتماعی باید بر همدلی و مشارکت باشد احتمالا تا چند روز آینده برخی مناطق کشور برف و سیلاب بوجود بیاید البته دولت در آمادگی کامل است و به تمام استانداران اعلام شده و وزارت نیرو هم اقدامات لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به وقوع بحران های احتمالی در کشور، گفت: ‌ما باید یاد بگیریم کنش و رفتار اجتماعی که از خود بروز می‌دهیم به نوعی باشد که جامعه را با مشکل روبه‌رو نکند که رسانه‌ها در آموزش این موضوع رسالت و مسئولیت دارند.

ایجاد خطوط جدید تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده

ربیعی با اشاره به اینکه در زمینه این نوع سوداگری ها با وزیر صمت صحبت کرده است گفت: خوشبختانه در زمینه شوینده ها و لوازمی که می تواند پاکیزه کند ما مشکلی نداریم. چند خط جدید تولید اضافه کردند. برخی خطوطی که در صنایع وجود داشت تغییر جهت به تولید شوینده هایی که برای سلامت مردم است که از همین امروز به بازار عرضه خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در مساله ماسک هم بنابر توصیه وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی فعلا و به صورت موقت توزیع از طریق مراکز بهداشت و درمان به شکل گسترده  انجام خواهد شد.

برگزاری جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست روحانی 

ربیعی همچنین گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا فردا به ریاست شخص رییس جمهور تشکیل خواهد شد. دیروز هم در دولت در این خصوص بحث مفصلی شد و فراتر از این معاون اول رئیس جمهوری به صورت ویژه پیگیر هماهنگی دستگاه ها در مورد این بیماری است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت به طور شبانه روزی با دستگاه‌های مختلف ارتباط دارد بر اساس تصویب هیات وزیران و ابلاغ رییس جمهوری کمیته‌های مختلف تشکیل شدند که سیاست‌گذاری رسانه‌ای هم به این جانب واگذار شد البته سخنگویی کماکان بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

سخنگوی دولت با اشاره به  رییس جمهور و همه افراد مسئول در این زمینه تعهد و وظیفه قانونی و اخلاقی در برابر کرونا دارند، گفت: اطمینان می‌دهیم که هیچ کم گویی از این اتفاق انجام نشود و هر چند نفری که جانشان را در این زمینه از دست بدهند را اعلام می‌کنیم. ما اطلاع رسانی زیادی را در این زمینه به هیچ وجه منفی نمی‌دانیم.

ربیعی با بیان اینکه امروز خبری را می‌دیدم که تمامی فروشگاه‌ها، مغازه‌ها وبازار تعطیل خواهند شد. اینها قطعا نیست قصد به هم زدن آرامش ایران را دارند و نیتشان خیرخواهانه نیست. ما اعتقاد داریم اطلاع رسانی بیش از هر دوره دیگری است اما اطلاع رسانی باید به شکلی باشد که دولت را پیش برد. باید به کنترل دولت و جامعه کمک کنیم تا شهر به شهر اعلام کنیم که دیگر مشکلی نداریم.

مثل برخی کشورها پنهانکاری نکردیم

وی با اشاره به زمان بستن پروازها اظهار کرد: یکی از احتمالات بسیار بالا در شیوع‌شناسی، شخص بازرگانی است که دوبار در فاصله بستن پروازها، با خط هوایی کشور امارات و کشورهای دیگر این ویروس را انتقال داده و الان یکی از علائم قوی این است.

ربیعی گفت: می‌دانیم که برخی کشورها با این ویروس درگیری هستند که بعداً  مشخص می‌شود و آنها پنهانکاری کرده‌اند،  ولی ما در موضوع اعلام، متعهدانه عمل کردیم.

وی به انتقادها و مسائلی که در مورد نحوه دفن قربانیان مطرح شده هم اشاره کرد و گفت: برای دفن کردن جانباختگان کرونا اجازه شرعی هم دریافت شده است که روش‌های دفن منافاتی با اقدامات شرعی نداشته باشد و دقت می‌شود که امکان سرایت ویروس از یک جسد  به صفر برسد.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص برگزاری انتخابات اخیر نیز با بیان اینکه  روز جمعه یکی از مهمترین  رویدادهای سیاسی کشور یعنی انتخابات یازدهمین دور مجلس برگزار شد و حالا منتخبان برای چهار سال بعدی مشخص و آماده قبول مسئولیت شده‌اند، گفت. هم به منتخبان و همه مردم ایران چه آنهایی که پای صندوق ها آمدند و چه کسانی که نیامدند تبریک می‌گویم، چون دولت و مجلس متعلق به همه ایرانیان است.

ربیعی افزود: بیش از همه از مردم که با وجود همه شرایط سخت حاکم بر کشور از تحریم‌ها گرفته تا حوادث ناگوار رخ داده؛ پای صندوق ها آمده تشکر  و از همه دست اندرکاران انتخابات هم قدردانی می‌کنم. دولت همه تلاش خود را برای این که این انتخابات با صحت و امنیت برگزار شود به کار برد.  

وی خاطرنشان  کرد: نظام انتخاباتی ما صندوق محور است و همه ارکان نظام با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم روی کار آمدند  و معتقدیم دولت و مجلس برای منافع ملی و کمک به زندگی مردم کنار هم قرار بگیرند و هم‌افزایی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.