تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و سلولزی، وضعیت تولید و بازار این محصولات را  با وجود افزایش تقاضای ناشی از شب‌عید و شیوع کرونای چینی، آرام و بدون کمبود توصیف می‌کنند.

هفته آینده بازار از محصولات بهداشتی اشباع می‌شود

قدس آنلاین:  تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و سلولزی، وضعیت تولید و بازار این محصولات را  با وجود افزایش تقاضای ناشی از شب‌عید و شیوع کرونای چینی، آرام و بدون کمبود توصیف می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن صنایع‌شوینده، آرایشی و بهداشتی و رئیس پیشین انجمن صنایع‌سلولزی بهداشتی ایران هر چند این روزها تقاضاهای جدید به بازار آمده، اما این تقاضاها تاکنون «نامتعارف» نبوده و هیچ واحدی در تولید هیچ محصولی با مشکل تأمین مواداولیه روبه‌رو نشده است.

  ظرفیت تولید سه برابر میزان مصرف است

رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید می‌کند: در حال حاضر هرچند تقاضا برای شوینده‌هایی از قبیل صابون، پودر رختشویی و صابون مایع بالا رفته، اما روال تولید این محصولات کاملاً عادی است و مردم بابت تأمین این محصولات به هیچ‌وجه نگران نباشند، چرا که تمام واحدها با تمام قوا کار می‌کنند و ظرفیت تولید سه برابر میزان مصرف است.

بختیار علم‌بیگی می‌گوید: خوشبختانه بیشتر مواداولیه مورد نیاز تولید، در داخل کشور وجود دارد و کمبودی در کشور نیست. ضمن  اینکه واحدهای تولیدکننده متعهد شده‌اند با وجود فرارسیدن شب‌عید و مقاطع خاصی مانند شیوع کرونا هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته باشند حتی اگر ارز باز هم گران‌تر شود.

وی به افزایش تقاضا برای انواع ژل ضدعفونی‌کننده در روزهای اخیر در پی شیوع کرونا هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه مسئولان دیر به ما اطلاع دادند و به دلیل همین تعلل، در تهیه ظروف و مواداولیه تولید ژل‌های ضدعفونی اندکی با مشکل مواجه شده‌ایم که این مشکلات قطعاً تا هفته آینده مرتفع می‌شود و ژل‌های ضدعفونی‌کننده به وفور در بازار توزیع خواهند شد.

این فعال حوزه محصولات بهداشتی و شوینده می‌گوید: قاچاق در بازار شوینده‌ها سهمی ندارد، اما این سهم در محصولات آرایشی و محصولات فیک، حدود ۵۵درصد است.

به باور وی هر گونه احتکار موادشوینده در روزها و ماه‌های اخیر منتفی است، چرا که واحدها خود را به تولید بیشتر متعهد کرده‌اند و حتی اگر مواردی از احتکار دیده شود، واحدها اجازه کمبود در بازار را نمی‌دهند.

به گفته رئیس‌انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران در سال‌های گذشته و در مقاطعی، انبار خانگی محصولات بهداشتی دیده شده، اما در ماه‌های بعدی مانند اردیبهشت و خرداد امسال بازار به اشباع رسید.

علم‌بیگی همچنین به صادرات ۶۰۰میلیون دلاری محصولات بهداشتی، آرایشی و شوینده در دو سال گذشته و با وجود تحریم‌ها اشاره و  اضافه می‌کند: عمده بازارهای هدف صادراتی ما عراق، افغانستان، پاکستان، برخی کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس هستند و خوشبختانه به دلیل کیفیت قابل‌توجه و متناسب بودن محصولات ایرانی با استاندارهای کشورهای هدف، واحدها  فروش خوبی دارند.

هیچ تقاضای غیرمتعارفی به بازار تحمیل نشده

رئیس پیشین انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران هم به خبرنگار ما می‌گوید: مردم خیالشان راحت باشد تا این لحظه هیچ‌ مشکلی در تولید محصولات سلولزی وجود ندارد و کارخانه‌ها با بهترین کیفیت مشغول تولید هستند.

عباس خوشگرد گفت: در این روزها و با فرا رسیدن روزهای آخر سال بازار محصولات ما شرایط بهتری دارد، اما با وجود شیوع کرونا هیچ تقاضای غیرمتعارفی به بازار تحمیل نشده که کمبود و یا احتکار در پی داشته باشد.

به گفته این تولیدکننده محصولات سلولزی و بهداشتی در دو سه سال گذشته ظرفیت‌های جدیدی در  تولید این محصول ایجاد شده که به همین واسطه علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، صادرات به برخی کشورهای عربی از قبیل قطر و عراق، آسیای‌میانه و افغانستان هم رونق گرفته است.

گفتنی است، براساس آمار اعلامی از سوی انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران، افزایش قیمت بنزین در روزهای پایانی آبان ماه امسال، افزایش ۵ تا ۶‌درصدی هزینه‌های تمام شده تولید را در پی داشته که در حوزه تولیدات سلولزی و بهداشتی این تأثیر ۴ تا ۵/۴ درصد بوده و طبعاً فشارهای تورمی ناخواسته‌ای بر این محصولات وارد می‌آورد.

گفتنی است، اینکه مصرف سالانه محصولات بهداشتی، شوینده و آرایشی در کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده و با وجود اینکه ظرفیت تولید نسبت به تقاضا سه برابر است، هر سال حدود ۲میلیارد دلار کالای بهداشتی، شوینده و آرایشی به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند.

امکان افزایش تولید ماسک در کشور وجود دارد

 هر چند تولید روزانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک در شرایط عادی پاسخگوی نیاز مردم است، اما در روزهای اخیر میزان خرید ماسک در کشور به بیش از دو برابر رسیده و تولید از  نیاز بازار عقب افتاده است، اما وزارت صمت می‌گوید کارخانه‌های مواداولیه تولید ماسک تنها با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و با افزایش درخواست‌ها، امکان افزایش تولید وجود دارد.

مطابق آمار اعلامی وزارت بهداشت اکنون ۱۵واحد تولیدکننده ماسک در کشور با ظرفیت تولید اسمی روزانه ۵/۱میلیون ماسک فعالند که ۱۳ مورد آن‌ها زیر مجموعه وزارت صمت کار می‌کنند و همه آن‌ها در تلاش هستند با ۱۰۰درصد ظرفیت خود در سه شیفت کار کنند.

به گفته رضا رحمانی، وزیر صمت تأمین قطعات و ملزومات مورد نیاز ماشین‌آلات تولید ملزومات بهداشتی واحدهای تعطیل بدون هیچ اتلاف وقتی انجام شود و خرید تضمینی ماسک تولیدی  نیز توسط هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

در عین حال وزارت صمت برای مدیریت شرایط از مردم خواسته خریدهای خود را مدیریت کنند و به ‌صورت انبوه ماسک خریداری نکنند و به مردم اطمینان داده تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز کشور در ماسک را تأمین کنند.

کیوان گردان، یک مقام مسئول در وزارت صمت نیز گفته است: مهم‌ترین نکته در تولید ماسک در کشور این است که مواداولیه آن در کشور تولید می‌شود و از  این‌رو می‌توان مشکلات احتمالی تولید را با سرعت حل کرد تا تولید انواع ماسک‌ها با سرعت و با توجه به درخواست مردم و بیمارستان‌ها انجام شود.

مجید ارغنده‌پور، مدیرکل نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت نیز قیمت منطقی هر عدد ماسک ساده که جزو پرمصرف‌هاست، ۴۱۰ تومان  اعلام کرده  و فروش  بالاتر از این قیمت را مصداق گران‌فروشی  دانسته و تأکید کرده است: از آنجا که ماسک در زمره کالای مصرفی مردم قرار گرفته، سازمان حمایت برای کنترل بازار ورود کرده  و از مردم می‌خواهیم هر گونه گران‌فروشی در ماسک‌ها (به غیر از ماسک‌های فیلتردار) و افرادی را که از فروش ماسک پرهیز می‌کنند به سازمان حمایت اعلام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.