سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت مصوب کرد هزینه درمان مبتلایان به کرونا را سازمان بیمه سلامت تقبل کند تا به مردم فشاری وارد نیاید، از تصمیمات دولت برای استمهال وام کسبه به مدت دو ماه خبر داد.

تعویق دو ماهه وام کسبه، استمهال بدهی‌های مالیاتی و لغو سود بازرگانی اقلام بهداشتی

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود که به صورت ویدئو کنفرانس  برگزار شد، با اشاره به موضوع شیوع بیماری کرونا و تبدیل شده آن به موضوع اول کشور و دولت، گفت: سیاست ما در مقابله با این وضعیت شفافیت و صداقت از لحظه اول بوده است. از اینرو ما مثل برخی از کشورها که ظاهرا مصلحت اندیشی های سیاسی و اقتصادی و امثالهم را بر جان مردم خود مقدم شمردند، عمل نکردیم و جام مردم را بر هر چیزی مقدم می‌دانیم.

علی ربیعی با بیان اینکه پس از شوک اولیه بیماری دولت به سرعت بر اوضاع مسلط شده و کنترل وضعیت را در دست داریم، تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد مسائلی همچون تحریم،تروریسم و ویروس بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و برای مردم عادی شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت به رساله اصلی خود که حفاظت از جان مردم است عمل کرده و می‌کند، غلبه بر این بیماری را نیازمند همدلی و همراهی و مشارکت مردم خواند و گفت: دولت نیز به سهم خود برای کاهش از عوارض مختلف این وضعیت به ویژه در زمینه آسیب های اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا و خساراتی که به کسب و کار مردم وارد شده تمهدیداتی اندیشیده و در جلسه اخیر  هیئت وزیران گزارش حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برای کاهش فشارهای اقتصادی بر مدم در هیئت دولت تصمیمی گیری و مقررشد که سر رسید وام ها  مرتبط با کسب و کارها و برخی دیگر از تسهیلات بانکی تا دو ماه به تعویق بیفتد و استمهال شود که فردا این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار توسط آقای همتی مطرح و اطلاع رسانی خواهد شد . علاوه بر این برای استمهال بدهی های مالیاتی نیز تسهیلاتی اعمال می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه گمان می‌کنیم دولت اختیارات کافی برای این امور را دارد افزود: در صورت نیاز از اختیارات جلسه سران قوا نیز برای پیشبرد این تصمیمات کمک خواهیم گرفت.

سخنگوی دولت همچنین از اقدامات حمایتی برای تشکیل مجامع شرکتهای بورزی و حل مشکلات بیمه‌ای تا اخر همین هفته خبر داد و افزود: از جمله تصمیمات مهم دولت برای جلوگیری از فشار اقتصادی مضاعف به مردم این بود که هزینه درمان بیماران کرونایی را سازمان بیمه سلامت بر عهده بگیرد. همچنین برای رفع برخی کمبودها، لغو ممنوعیت واردات برخی اقلام بهداشتی لغو و سود گمرکی و بازرگانی مرتبط با اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا به وزارت صمت واگذار شد.

تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی در داخل

ربیعی همچنین با اشاره به کمبود و احتکار برخی اقلام بهداشتی در روزهای اخیر اظهار داشت: وزارت صمت و وزارت بهداشت با همکاری هم برای رفع کمبودها در این زمینه با تسهیل صدور مجوزهای جدید یا تغییر کاربری بریخ خطوط تولید، ۱۰۷ کارگاه را در مسیر تولید مواد ضد عفونی کننده  و شوینده های بهداشتی قرار داده اند. همچنین با اساس پیگیری و گزارش معاون فناوری ریاست جمهوری تولید ماسک های نانو"ان۹۵" ویژه کادر درمانی و بیمارستانی برای تولید روزانه ۳۰۰ هزار عدد تا پایان هفته برنامه ریزی و آماده شده که این موارد علاوه بر ظرفیت نیروهای مسلح است که علاوه بر تولید ماست، دستگاه های ایران پایه و تولید داخل انها در زمینه ساخت کیت های تشخیص کرونا نیز فعال شده‌اند.

مدارس تا آخر هفته تعطیل هستند

سخنگوی دولت درباره آخرین تصمیمات در مورد مدارس هم اظهار داشت: در تماسی که امروز با وزیر آموزش و پرورش داشتم اعلام شد که مدارس تا پایان هفته تعطیل هستند و برای هفته آینده نیز پنجشنبه شب یا صبح جمعه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

ربیعی در همین رابطه از صدا و سیما به دلیل مساعدت و همراهی و بکارگیری ظرفیت خود در زمینه آموزش از راه دور در دوران تعطیلی مدارس قدردانی کرد.

کمبودی در کشور نداریم

سخنگوی دولت درباره برخی نگرانیها در زمینه کمبود یا احتکار برخی اقلام به ویژه اقلام بهداشتی مورد نیاز در شرایط جاری نیز با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در زمینه تامین ارزاق و کالاهای اساسی نداریم، اظهار داشت: با پیش‌بینی های ازم واردات کالاهای مورد نیاز انجام و ذخایر کشور در سطح بالا تامین شده است و در روزهای اخیر نیز شاهد کاهش قیمت برخی اقلام به ویژه گوشت وتعادل در بازار بوده ایم به نحوی که امروز در تولید گوشت گوساله مازاد تولید هم داریم و بازار مرغ نیز اشباع شده است.

ربیعی با بیان اینکه در زمینه ماسک تولید روزانه ۱.۵ میلیون عدد را هدف گذاری کرده‌ایم گفت:  شوک اولیه فقط شامل ما نبود و دیدیم که در کشورهای دیگر هم این اتفاق افتاد. این بیماری یک شوک در بازار ایجاد کرد و شاید یکسری مصرف کاذب ایجاد کرد که سبب بروز مشکل شد.

سخنگوی دولت از  صدور مجوز صادرات ماسک با کاهش تعرفه تا زمان تامین تولید داخلی خبر داد و افزود: این کار آغاز شده است،  علاوه بر این ازاتحادیه‌های پوشاک خواسته‌ایم تا برخی خطوط تولید را برای تولید ماسک تغییر کاربری دهند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور همچنین به ظرفیت تولید روزانه  ۴۰۰ هزار لیتر  الکل در کشور و توزیعع ان به کارخانه های تولید مواد ضدعفونی کننده و شوینده ها خبر داد و گفت: بیش از ۷۰۰ داروخانه در سطح کشور برای توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده  تعیین شده‌اند.

صادرات مرزی در جریان است

سخنگوی دولت درباره تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشایی مرزها و ادامه روند صادرات کالاها به کشورهای همسایه نیز گفت:بخشی از صادرات ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه با همسایگان بوده است. در عین حال وجود فرهنگ مشترک و فاصله کم زمینه ای شد که ما بخشی از مراودات خود را برای تامین ارز مورد نیاز با همسایگان انجام دهیم.
سخنگوی دولت بسته شدن مرزهای همسایگان برای اقتصاد کشور را زیانبار عنوان کرد و گفت: اولین تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، فعال شدن همزمان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت بود و هیات‌هایی با عراق، ترکیه امارات و افغانستان مذاکراتی صورت دادند. هم اکنون گمرکات عراق باز شده است و بر اساس پروتکل به تفاهم رسیده‌ایم تا ایزولاسیون کالاها و رعایت تمام مسائل بهداشتی برای آسوده خاطر بودن مصرف کنندگان انجام شود.
وی ادامه داد: ۲۵۰ ماشین به سمت افغانستان ارسال شده است و برای اطمینان بخشی، کنترل‌های وزارت بهداشت در پایانه‌ها هم مرز با همسایگان شروع شده و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. از ترکیه هم یک سری کامیون وارد شده است. علاوه بر این مرزهای آذربایجان فعال و ورودی و خروجی‌ها کنترل می شو و با پاکستان مذاکراتی صورت گرفته تا این کشور هم بپیوندد.

سوداگری وجود دارد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه وزیر بهداشت و به رئیس جمهور و تاخیر در برخورد با محتکران اقلام بهداشتی هم با بیان اینکه سوداگری پدیده‌ایست که وجود دارد و نمی‌توان آنرا انکار کرد، گفت: دولت همواره برای ممانعت از این اتفاق تلاش کرده و می‌کند.

ربیعی به  تجربه خودش از خرید ماسک به چند برابر قیمت یک روز پس از اعلام ورود کرونا به کشور در یکی از داورخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این قطعا سوداگری است اما تلاش دولت و دستور رئیس جمهور به وزارت اطلاعات به دلیل علنی شدن نامه وزیر بهداشت نبوده است.

موجودی همه انبارهای کشور آنلاین رصد می‌شود

ربیعی گفت: از روز اول تعزیرات متمرکز شد و اقدامات گسترده ای در این راستا انجام شده است. علاوه بر این انبارها به صورت آنلاین ملاحظه می‌شوند و هر تولیدی که هر جا صورت می‌گیرد به صورت آنلاین نشان داده می‌شود که این اقدام در شرایط بازار نامتعادل انجام می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: با وجود این اقدامات دکتر نمکی از قوه‌بالاتر از وزارت بهداشت درخواست مساعدت کرده است و در صورت نیاز شاید دولت از دیگر قوا از جمله دستگاه قضایی نیز در این زمینه کمک بگیرد.

 که به این مساله کمک می کند زیرا قوای بیشتری نیاز بود. در این راستا وزارت اطلاعات ماموریت پیدا کرده که گزارش آنلاین بدهد و با انسجامی که امروز داریم قطعا موفقیت‌های زیادی برای مقابله با سوداگری ها خواهیم داشت.

وی ضمن تشکر از سازمان‌های مردم نهاد به طرح دستیار هلال احمر  اشاره کرد و ضمن قدردانی از آن گفت: سازمان‌های مردم نهاد نیز در این راستا به میدان آمدند که این سازمان‌ها در تهران زیر نظر دکتر زالی و در شهرستان‌ها زیر نظر مسوولان استانی کار می‌کنند. در کنار همه این زیبایی ها، سوداگری هایی وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم.

کمک آنهایی که صداقت ندارند را نمی‌پذیریم

ربیعی درباره کمکهای خارجی و برخی پیشنهادهای خاص در این زمینه هم با بیان اینکه ما به هرگونه پیشنهاد صادقانه برای ملحق شدن به جامعه پزشکی که برای مهار جهانی کرونا ویروس فعال هستند، دست رد نمی‌زنیم، و امروز هم که خود درگیر این بیماری هستیم با همه کشورهای دیا همکاری می‌کنیم، گفت: ایالات متحده آمریکا صداقت لازم را در این زمینه را نیز نداشته است، بهتر است به جای بیان اظهاراتی در تحقیر ملت ایران و همچنین عملیات روانی علیه کشور ما، اگر می خواهند پیشنهادی دهند به طور عملی باشد، آنها می‌توانند تحریم ها را بردارند حتی می‌توانند تحریم‌های مشخص را بردارند.
سخنگوی دولت در مورد رفتار آمریکا در قبال ایران افزود: آمریکایی در بحث کانال سوئیس که آن را خبری کردند وقتی اجازه نمی دهند پول انتقال یابد، ریاکارانه عمل می کنن. اما اگر صادقانه هر کشوری جلو بیاید، ما باز هم این روند را با آن کشورها خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد روحانی  برای نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه  در پی بحران ادلب و تاثیر آن در حل مشکلات سوریه نیز  گفت: جناب آقای دکتر روحانی در یکی دو روز گذشته تماس‌های تلفنی مکرر هم با (همتایان خود در)  روسیه و ترکیه داشته‌اند و مذاکرات مفصلی در این زمینه صورت گرفت، هیات‌هایی از وزارت امور خارجه هم به روسیه خواهند رفت.
وی افزود:  وضعیت نگران کننده ادلب را به دقت تحت نظر داریم  و نسبت به توافقنامه آستانه نگران هستیم و معتقدیم توافقات آستانه می‌تواند مبنای بسیار خوبی در این زمینه باشد؛ پیشنهاد ایران برای مذاکرات سه جانبه با ترکیه و سوریه در جهت این بود که آمادگی ایجاد شود و قطعا با همکاری های آستانه مذاکرات را پیش می‌بریم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه مذاکرات سه جانبه می‌تواند کمک بسیار زیادی برای حل بحران باشد، گفت: وقوع بحران انسانی جدید در سوریه که خارج از تحمل جامعه زخم دیده سوریه است، ما را نگران می‌کند همه  طرف‌ها را به طور جدی به خویشتن داری دعوت می‌کنیم از دولت‌های دوست درگیر در این بحران می خواهیم که به حقوق حاکمیتی سوریه و توافقات پیشین احترام بگذارند و به جای استفاده از زور و مسائل نظامی به گفت و گو بازگردند؛ همه تلاش ما بازگشت به گفت و گو ها است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.