شیوع ویروس کرونا در قاره آسیا و به دنبال آن فراگیری این بیماری در کلیه نقاط جهان حالا دیگر همه اتفاقات و رویدادهای جهانی و بین‌المللی را تحت الشعاع خود قرار داده تا حدی که مسئولان ارشد جهانی ورزشی نسبت به لغو و تعویق کلیه مسابقات اقدام کردند تا به این ترتیب از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

سینا حسینی/

 شیوع ویروس کرونا در قاره آسیا و به دنبال آن فراگیری این بیماری در کلیه نقاط جهان حالا دیگر همه اتفاقات و رویدادهای جهانی و بین‌المللی را تحت الشعاع خود قرار داده تا حدی که مسئولان ارشد جهانی ورزشی نسبت به لغو و تعویق کلیه مسابقات اقدام کردند تا به این ترتیب از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

پس از لغو بسیاری از مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی حالا خبر می‌رسد فدراسیون جهانی فوتبال بنا دارد به دلیل نگرانی‌های فراوان زمان برگزاری مسابقات جهانی به ویژه رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی را به زمان دیگری موکول کند تا شاید خطر کمتری ورزشکاران و خانواده فوتبال را تهدید کند.

* انتخابی جام جهانی روی هوا

اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال چند روز قبل در اظهارنظری اعلام کرد به احتمال فراوان رویدادهای دوستانه میان تیم‌های ملی کشورهای جهان را لغو خواهیم کرد اما حالا خبر می‌رسد که موضوع فراتر از این مباحث پیش رفته و به احتمال فراوان از آنجا که قاره آسیا به شدت با این ویروس خطرناک رو به رو شده است رقابت‌های انتخابی جام جهانی نیز با همین فرایند رو به رو شود و به زمان دیگری موکول شود.

در تازه ترین موضع‌گیری رسمی هم کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد این هفته در جلسه با فیفا درباره برگزاری یا لغو این بازی‌ها تصمیم گیری خواهد کرد.

بعضی از کشورها از جمله هنگ‌کنگ رقیب ایران در دور برگشت انتخابی جام جهانی در نامه‌ای از فیفا خواستند تا دیدارها به تعویق بیفتند. از آنجا که کشورهایی چون چین، کره جنوبی، ژاپن، ایران، بحرین، عربستان، کویت، استرالیا، امارات و عراق نیز با این ویروس رو به رو هستند و موارد ابتلا در این کشورها از حد معمول بیشتر شده به احتمال فراوان رقابت‌های انتخابی جام جهانی در فروردین ماه سال آینده لغو خواهد شد و زمان دیگری برای انجام بازی‌ها تعیین خواهد شد.

*بسته پیشنهادیAFC

اما سؤالی که در حال حاضر مطرح شده این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمان بندی جدید چه تاریخی را برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی تعیین خواهد کرد؟

در این رابطه شنیده می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد در جلسه هفته آینده خود با اینفانتینو و دبیرکل فدراسیون جهانی بسته پیشنهادی خاص برای این رویداد را ارائه کند که در این بسته پیشنهادی چند روش در نظر گرفته شده است که شباهت زیادی به بسته پیشنهادی آن‌ها برای برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دارد.

آن‌ها قصد دارند پس از استعلام از سازمان بهداشت جهانی در خصوص آخرین وضعیت کنترل این ویروس در کشورهای آسیا یک یا دو نقطه را به عنوان نقطه امن قاره آسیا معرفی کنند و بازی‌ها را به صورت مجتمع در آن کشورها برگزار کنند چون در حال حاضر ضمانتی برای کنترل قطعی و نهایی این بیماری وجود ندارد. اما مطمئناً این تصمیم با واکنش رو به رو خواهد شد به همین دلیل یک مسئله دیگر وجود دارد که با وقفه ای احتمالاً سه ماهه مسابقات دوباره پیگیری شود تا کشورهای درگیر با این پدیده عجیب بتواند تا آن زمان راه حل مقابله با ویروس کرونا را پیدا کنند.

*در انتظار نامه

سهیل مهدی رئیس کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون فوتبال با تأیید تلویحی این اتفاق می‌گوید: به احتمال زیاد مسابقات در فروردین ماه سال آینده لغو خواهد شد چون نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود برای برگزاری این بازی بسیار است از آنجا که کنفدراسیون فوتبال آسیا رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را نیز به همین علت لغو کرد این اتفاق در خصوص بازی‌های ملی نیز رخ خواهد داد و بازی‌ها به زمان دیگری موکول خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال در جریان تصمیم گیری‌های احتمالی کنفدراسیون برای برگزاری مسابقات قرار دارد گفت: در حال حاضرهیچ گونه نامه ای به دست ماه نرسیده است باید منتظر باشیم تا در جریان تصمیم گیری و ریز جزئیات قرار بگیریم.

*خوشحالی اسکوچیچ؟

تعطیلی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر ممکن برای برخی مربیان خبر ناامید کننده ای به حساب بیاید، اما قطعاً کادر فنی تازه وارد تیم ملی فوتبال ایران از این اتفاق استقبال خواهند کرد چون زمان بیشتری برای برگزاری اردوی تدارکاتی و آماده سازی دارند که این مسئله به اسکوچیچ و همکارانش کمک می‌کند تا با شناخت بیشتری به استقبال حریفان خود بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.