در شرایطی که افکارعمومی منتظر پاسخ قانع کننده مدیریت فوتبال پس از وقوع افتضاح پرونده‌های انضباطی بود تا مشخص شود چرا این مسئله مهم از سوی آن‌ها لاپوشانی شده در اوج ناباوری مدیران درگیر با این پرونده با اظهارنظرهای عجیب و غیر منطقی تلاش کردند ذهنیت جدیدی به وجود آورند که این اتفاق توسط بدخواهان پایه ریزی شده و فیفا تحت تأثیر فشارهای سیاسی و نامه نگاری‌ها از داخل این تصمیم را اخذ کرده است.


 

سینا حسینی/

در شرایطی که افکارعمومی منتظر پاسخ قانع کننده مدیریت فوتبال پس از وقوع افتضاح پرونده‌های انضباطی بود تا مشخص شود چرا این مسئله مهم از سوی آن‌ها لاپوشانی شده در اوج ناباوری مدیران درگیر با این پرونده با اظهارنظرهای عجیب و غیر منطقی تلاش کردند ذهنیت جدیدی به وجود آورند که این اتفاق توسط بدخواهان پایه ریزی شده و فیفا تحت تأثیر فشارهای سیاسی و نامه نگاری‌ها از داخل این تصمیم را اخذ کرده است.

*فروش اطلاعات از داخل؟

جرقه این جریان توسط کامران منزوی عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال زده شد، وی برای مبرا ساختن مدیریت وقت باشگاه استقلال مدعی شد تصمیم فیفا منطقی نبوده است و به نوعی عجیب است! منزوی که در دوره قبلی مدیریت باشگاه استقلال در جریان تصمیم‌گیری‌ها بوده است معتقد است که به فیفا از داخل اطلاعاتی داده‌اند که چنین حکمی صادر کند و گرنه فیفا بیکار نیست که کارهای مهم خود را کنار بگذارد و پرونده‌های سه باشگاه ایرانی را بررسی کند.

*دستور معاون وزیر

پس از این اظهارنظر نوبت به مهدی علی نژاد، معاون ورزشی وزارتخانه رسید، او با اشاره به مشکلات به وجود آمده در این حوزه مدعی شد به باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس اعلام شده از این پس هر بازیکن و مربی خارجی که قرار است به استخدام این دو باشگاه در بیاید بایستی مجوز وزارت ورزش را داشته باشد و گرنه حضور آن فرد در مجموعه استقلال و پرسپولیس غیر قانونی است!

اظهارنظر عجیب دیگر را سهیل مهدی رئیس کمیته صدور مجوز فدراسیون فوتبال انجام داد، وی در رسانه ملی از احتمال محرومیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل جرایم مالی تعیین شده از سوی فیفا خبر داد و مدعی شد چنانچه پول طلبکاران پرداخت نشود این دو باشگاه از حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهند شد.

*بلوف سرخ‌ها

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم در یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیون مدعی شد هیچ خطری باشگاه تحت کنترلش را تهدید نمی‌کند بلکه با مذاکره همه چیز قابل حل و فصل است و وکلای باشگاه با سوابق درخشان در پی حل مشکل هستند!

با نگاهی به اظهارنظرهای صورت گرفته یک نکته کاملاً مشهود است که هیچ کسی حاضر نیست مسئولیت این اتفاق را بپذیرد اتفاقی که در سال‌های اخیر کاملاً مشهود بوده و فرار از مسئولیت پذیری و طرح ادعاهای واهی شاخصه اصلی تمام مدیران شاغل در سطوح مدیریتی ورزش ایران بوده است!

شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت در حالی از سوی این افراد شکل می‌گیرد  که همگی در خلق این موقعیت سهیم هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت که این اتفاقات در دوره ای دیگر رخ داده و میزان عملکرد ضعیف مدیران سابق به دوش آن‌ها افتاده است! اما با هنرنمایی منحصر به فردی اینچنین برای افکارعمومی وانمود داده می‌شود که آن‌ها کوچک‌ترین تقصیری در این پروسه نداشته‌اند!

*نبود نظارت

البته مقصر تمام این سوء مدیریت‌ها نبود سیستم نظارتی قاطع در رأس ورزش کشور است، اگر وزارت ورزش به عنوان متولی اصلی دستگاه ورزش و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به عنوان مجری قوانین بین المللی صادقانه رفتار می‌کرد و بدون توصیه‌های پنهانی مقامات بالادستی با باشگاه‌های متخلف برخورد می‌کرد چنین تراژدی بزرگی هرگز رخ نمی‌داد اما وقتی دستگاه مسئول در حوزه فوتبال خود به اجرای قوانین بی‌تفاوت است و حتی به خود زحمت نمی‌دهد پاسخ نامه‌های متعدد فدراسیون جهانی فوتبال را بدهد چه انتظاری است که آن‌ها نظارت شفاف و صادقانه ای در قبال باشگاه‌های فوتبال داشته باشند؟

* اظهارنظرغیر قابل باور

شاید باور پذیر نباشد اما یکی از نواب رئیس فدراسیون فوتبال در اظهارنظری عجیب و غیر قابل باور در خصوص احتمال تعویق انتخابات فوتبال به یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور گفته ما از فیفا خواهش کردیم اجازه دهد انتخابات در موعد مقرر برگزار شود تا پس از انتخاب رئیس جدید مشکلات موجود در ساختار اساسنامه برطرف شود!

همین یک جمله کافی است پی به عمق فاجعه مدیریتی در ورزش و فوتبال ایران ببرید، آن‌ها از متولی اصلی فوتبال جهان می‌خواهند همانند مدیریت معیوب و قانون‌گریز فوتبال ایران رفتار کند و چشم بر ابهامات غیر قانونی ببندد تا هدف مورد دلخواه آن‌ها بدست آید در حالی که ساختار کلی فوتبال جهان بر پایه انضباط و قانون‌پذیری استوار شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.