غلامرضا حیدری ابهری ساکن قم و نویسنده آثار کودکان و نوجوانان ، این روزها مثل بسیاری از مردم در قرنطینه خانگی به سر می برد.

«کرونا» نباید باعث رخوت نویسندگان شود

 غلامرضا حیدری ابهری ساکن قم و نویسنده آثار کودکان و نوجوانان ، این روزها مثل بسیاری از مردم در  قرنطینه خانگی به سر می برد.

او از زمانی که وضعیت مردم و مخصوصا شهروندان قم به شرایط قرنطینه خانگی در آمد، در منزل فعالیت های نویسندگی اش را انجام می دهد. این نویسنده معتقد است همه مردم باید به وضعیت ایجاد شده و حفظ سلامت خودشان و مردم احترام بگذارند و در قرنطینه خانگی بمانند اما معنای قرنطینه خانگی به معنای کار نکردن و تنبلی نیست.

حیدری ابهری که تا به حال آثار زیادی برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته و منتشر کرده است در این روزها پیشنهادهایی به ناشران و نویسندگان دارد.   

خواندن کتاب های نیمه تمام

او می گوید: قرینطینه خانگی به معنای دست روی دست گذاشتن و کار نکردن نیست. مخصوصا  افرادی که در حوزه نشر و تالیف هستند باید از فرصت بوجود آمده بیشتر استفاده کنند مثلا کتاب های خوانده نشده و آثار نیمه تمام قفسه های کتابخانه را بخوانند و یا نوشته های نیمه تمام شان را کامل کنند.

نویسنده «نان و نمک» معتقد است حالا که فرصتی پیش آمده بیشتر از گذشته در کنار خانواده باشیم چه خوب است کتاب های نوشته شده مان را برای بچه ها بخوانیم و  واکنش های آن ها را ببینیم، این اتفاق نتایج خوبی دارد، هم باعث همدلی بیشتر بین اعضای خانواده می شود و هم واکنش های مخاطب اصلی آثارمان یعنی بچه ها را می بینیم.  

به گفته نویسنده «حدیث زندگی» با گسترش فضای مجازی قرنطینه بودن دلیل بیکار شدن نیست و نویسندگان در فضای مجازی می توانند با تصویرگر، ناشر و ویراستار مرتبط باشند. 

حیدری ابهری با بیان اینکه این روزهای سخت می گذرد و ما نمی توانیم نسبت به غذای روح بی تفاوت باشیم، می گوید: «کرونا» نباید باعث رخوت نویسندگان در شرایط فعلی شود. شاید به خاطر تعویق زمان برگزاری نمایشگاه کتاب بسیاری از نویسندگان و ناشران دچار بی انگیزگی و یاس شوند اما نباید کار تعطیل شود فقط اجباری در کتابخانه شخصی خودمان کار می کنیم و اتفاقا فراغت بیشتری برای انجام کارهای ناتمام داریم.  

از این وضعیت عبور خواهیم کرد

این نویسنده و پژوهشگر ادامه می دهد : اگر این چند وقت هم رستوران ها و هتل ها تعطیل است به معنای تعطیلی همه چیز و نابودی این شغل ها نیست. این اتفاق و شرایط فصلی است و دوباره همه مشغول کار می شویم اما  الان فرصتی است تا نویسندگان خودشان را تجهیز و مطالعه کنند و خودشان را برای نوشتن آثار بهتر آماده کنند.

به گفته او بسیاری از نویسندگان هم ناامید هستند که فعلا ناشری اثر منتشر نمی کند در حالی که فضای نشر ما همیشه با افت و خیز همراه بوده اما هیچ گاه متوقف نشده است. در حال حاضر وظیفه نویسنده ها، نوشتن است باید بنویسیم و نگران انتشار اثر نباشیم بالاخره همه ما از این وضعیت عبور خواهیم کرد.

حیدری ابهری معتقد است: اتفاقا بعضی نویسندگان در طی سال آثار زیادی نوشته اند و  الان نیاز به استراحت و تجدید قوا دارند . استراحت برای نویسنده لازم است چون هر نویسنده بعد نوشتن یک اثر باید با مطالعه، روح و فکرش را تغدیه کند تا مسیر نوشتن را با قدرت بیشتری ادامه دهد.  

غلامرضا حیدری ابهری ، نویسنده و محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است که تجربه ای طولانی در بیان مفاهیم دینی به کودکان دارد. 

«ضرب المثل های دم دار»، «ما و فرشته ها» ، «مهربانی با حیوانات» ، «سرزمین عددهای قرآن»، «از این خونه به اون خونه»، «به من بگو خدا کیست؟»، « دایره المعارف اسلام برای کودکان»، «نان و نمک»، «من اهل بیت(ع) را دوست دارم» و «به من بگو خدا کیست؟» فقط چند عنوان از کارنامه پربار این نویسنده است. برخی از آثار این نویسنده به زبان های انگلیسی ،عربی ،اردو ،آلمانی و اسپانیولی ترجمه شده اند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.