مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در هر فصل تغییراتی را در قصه، شخصیت‌ها و گریم‌ها صورت می‌دهد و این بار همه این تغییرها موجب متفاوت شدن این سریال شده است.

در «پایتخت ۶» چه خواهید دید؟

قدس آنلاین: به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،مجموعه تلویزیونی «پایتخت» از سال ۹۰ تا همین الان یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون و سی و یکمین سریال سیروس مقدم در مقام کارگردان بوده است. مقدم که قبل و بعد از سریال «پایتخت» آثار شاخص دیگری را مثل زیر هشت، تا ثریا، روز حسرت، اغما، نرگس، ریحانه، پلیس جوان، مسافر و ... را در کارنامه کاری اش داشته است، در اغلب سریال هایش خانم‌ها نقش محوری را ایفاگر بودند و روی مقام و جایگاه زن در اجتماع ارزش ویژه‌ای قائل بود.

اما او در سریال پایتخت شخصیت‌های اصلی سریالش را دو مرد قرار داد، دو مرد به نام‌های نقی و ارسطو که پیش برنده این سریال هستند. سریال «پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. در این گزارشی مروری بر اتفاق‌های مهم و جدیدی که قرار است در فصل شش این سریال رخ دهد داشتیم:

** تله فیلمی که سریال شد

نوروز سال گذشته قرار بود یک تله فیلم یا همان نسخه سینمایی از سریال پایتخت پخش شود، اما فوت ناگهانی خشایار الوند نویسنده این سریال و عدم شرایط روحی مساعد در عوامل و سازندگان باعث شد تا چند ماه بعد خبری مبنی بر تولید پایتخت ۶ را در رسانه‌ها شاهد باشیم.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** نویسنده‌ای که از تئاتر آمد

همین موضوع باعث شد تا نویسنده‌های این سریال به دنبال نویسنده جدیدی بروند که اتفاقا یکی از معیارهایشان برای انتخاب این نویسنده حضور او در عرصه هنرهای نمایشی بود. تنابنده و مهرانفر یا همان زوج هنری سریال پایتخت سال گذشته نمایشی را به نام مولن روژ در پردیس تئاتر باغ کتاب اجرا کردند و نویسنده این اثر آرش عباسی بود که قبل‌تر نمایش‌های بسیاری را در حوزه تئاتر به نگارش درآورده بود؛ و بیش از آنکه با آثار تصویری شناخته شده باشد در عرصه نویسندگی در تئاتر نام و شهرت خوبی دارد و می‌توان گفت «پایتخت ۶» اولین کار جدی او در مقام نویسنده یک سریال تلویزیونی و البته مناسبتی است.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

عباسی، اما برخلاف پنج فصل قبلی سریال پایتخت کار نگارش را به تنهایی پیش می‌برد. البته ناگفته نماند از ابتدا قرار بر این بود تا نویسنده‌های دیگری نیز در کنار عباسی قرار بگیرند و علیرغم مذاکره با چند نویسنده از جمله حسن وارسته که چند فصل قبل این سریال را به همراه گروهی متشکل از خشایار الوند، کوروش نریمانی، امیرحسین صادقی و ... پیش می‌بردند، اما در نهایت بنا شد تا عباسی به سرپرستی محسن تنابنده این سریال را به نگارش درآورد.

** ادامه دار بودن کل کل‌های بین نقی و ارسطو

از سالی که فصل اول پایتخت پخش شد تا فصل ۵ نقی و ارسوط یکی از زوج‌های هنری و البته ماندگار قاب سیما بودند که اتفاقا در ذهن مخاطبان نیز به جایگاه خوبی رسیدند. دو پسرخاله شمالی که یک خطی اش هم شاید برای عده‌ای خنده دار باشد. مهرانفر در همان سال‌های ابتدایی بازی خود در این نقش گفته بود نقش ارسطو شبیه به یکی از پسرخاله هایم است که در شمال زندگی می‌کند. سریال پایتخت در کنار اینکه قصه چند خانواده شمالی را روایت می‌کند، اما محوریت آن روی رفاقت، دعوا، جنجال و ماجراهایی است که در اصل بین این دو پسرخاله رخ می‌دهد. شاید بتوان گفت سریال پایتخت بدون حضور این زوج بی معنی باشد همان‌هایی که زمان دوستی شان شاید کمتر از دعوا و بگو مگوهایشان باشد و برخی اوقات تا حدی دعوایشان بالا می‌گیرد که مخاطب را کلافه می‌کنند، اما در نهایت یا یک روبوسی ماجرا ختم به خیر می‌شود. سوار شدن نقی بر ماشین دیپلمات تا پوشش متفاوت ظاهری از دیگر تفاوت‌های این شخصیت با فصل‌های قبلی است. همچنین ارسطو که گویی کسب و کارش را تغییر داده و با تیپ و ظاهر متفاوت تری به نسبت فصل‌های گذشته با یک ماشین آخرین مدل در خیابان‌های مازندران تردد می‌کند.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** لهجه و نوع گویش شمالی ها؛ عامل موفقیت

شاید یکی از نقاط قوت این سریال که از سریال‌های بومی سازمان صداوسیما به شمار می‌رود، ادای لهجه و گویش خطه مازندران توسط بازیگران آن است. بازیگرانی که همگی از تئاتر به تلویزیون آمدند و روی اغلب لهجه‌ها تسلط بالایی دارند. از محسن تنابنده که بیشتر تیپ بازی می‌کند تا مهرانفر که در چند کار با همین لهجه شمالی حاضر شد و نسرین نصرتی که از میان خانم‌ها تسلط زیادی روی لهجه اش دارد. اما از این میان هما با بازی ریما رامین فر و همچنین دو قلوها لهجه ندارند و این از همان ابتدا در شخصیت و قصه نوشته شده بود.

** آغاز قصه با فوت باباپنجعلی

قصه فصل ششم سریال پایتخت با فوت بابا پنجعلی آغاز می‌شود. روزی که تولید پایتخت ۶ قطعی شد قرار بر این بود که با فوت پنجعلی، بهبود وارد قصه شود. با فوت بابا پنجعلی و اهدای اعضای او آغاز می‌شود.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** گریم‌هایی که متفاوت شدند

یکی دیگر از اتفاق‌هایی که این بار و در فصل جدید این سریال رخ داده است، گریم متفاوت هر کدام از شخصیت‌های سریال است. از مدل موی رحمت و نقی گرفته تا نوع پوشش بهبود و بهتاش و ... همه در این فصل دستخوش تغییراتی در جهت جدید شدن این سریال در قاب تصویر شده است.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** رحمت با فهیمه ازدواج می‌کند؟

اولین حضور هومن حاجی عبداللهی در سریال پایتخت به سکانسی برمی گردد که معرفی شغل او بود. رحمت خروس باز! او یکی از شمالی‌هایی بود که از راه پرورش خروس کسب و کاری برای خود راه انداخته بود تا جایی که به همراه سه برادر دیگرش به نام‌های رحمان رحیم و رامین یک ماشین شاسی بلند خریده و به صورت اشتراکی از آن استفاده می‌کردند. ماجرای او با خانواده معمولی از جایی قوت گرفت که نقی قصد قربانی کردن خروس سیاهی داشت و از قضا همان خروسی که خریداری کرد، خروس رحمت بود. خروسی که به گفته خودش در مسابقه‌های لیگ برتر مقام نخست را کسب کرده بود. همین آغاز قصه‌ای پر از چالش برای ورود این شخصیت به قصه سریال بود. در ادامه و رفته رفته حضور رحمت در این سریال پررنگ‌تر شد تا جایی که یکی از خواستگاراهای جدی فهیمه معمولی بعد از فوت همسرش بهبود شد. اما اتفاق جدیدی که قرار است در فصل ۶ این سریال رخ دهد، ازدواج رحمت است که باید دید او با فهیمه ازدواج می‌کند یا نه؟

**آیا نقی به دنبال سیاست می‌رود؟

اما یکی از ماجراهایی که در فصل ششم به چشم می‌خورد، سیاسی شدن نقی است. او که در هر فصل یک تجربه متفاوت را داشته، به نظر می‌رسد این بار دلش خواسته به سراغ سیاست هم برود. اما الهام غفوری تهیه کننده پایتخت در این باره می‌گوید: او زندگی معمولی و روزمره خود را می‌گذراند و سیاسی هم نمی‌شود. هرچند اگر وزیر یا نماینده مجلس می‌شد بامزه می‌شد، اما نه.

«الهام غفوری» تهیه کننده سریال «پایتخت ۶» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره ادامه تصویربرداری این سریال گفت: این روزها سکانس‌های پایانی سریال را در تهران مقابل دوربین بردیم و بزودی ضبط مان به پایان می‌رسد.

غفوری البته خیلی نسبت به لو رفتن داستان پایتخت دل خوشی ندارد و عنوان می‌کند: نمی‌دانم چرا هنوز سریال شروع نشده قصه‌های عجیب و غریب از فضای مجازی بیرون می‌آید. تیم پایتخت مثل همیشه تمام تلاش خود را کرده تا اثری درخور به مخاطبان ارائه دهد و این بار هم همینطور پیش رفته ایم. امیدوارم در این شرایط مردم در خانه بمانند و از دیدن پایتخت لذت ببرند.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** پایتخت؛ سریالی که همیشه مناسبتی است

تنها سریال تلویزیون که تنها در مناسبت‌های مهمی از جمله ماه رمضان و عید نوروز پخش می‌شود سریال پایتخت است. سریالی که با وجود رگه‌های کمدی در فصل چهار در ماه رمضان و در سی قسمت بروی آنتن رفت و با اینکه قصه‌ها تا حدودی رمضانی بود، اما با استقبال زیادی مواجه شد.

** کرونا به پایتخت هم رسید

پایتخت یکی از سریال‌هایی است که اتفاق‌های روز در قصه آن به صورت ویژه به چشم می‌خورد. از حضور داعشی‌ها در فصل پنج می‌توان این را به خوبی متوجه شد. از آنجایی که مدتی است ایرانی‌ها با ویروس کرونا درگیر هستند و این ویروس به شمال هم رسیده است سازندگان این سریال نوروزی بر آن شدند که بخشی از قصه سریال را به درگیری و شیوع این ویروس اختصاص دهند.

** بهبود با کوله باری از حاشیه برمی گردد

یکی از شخصیت‌هایی که تنها در دو فصل از این سریال حضور موثری داشت و بار طنز را به دوش می‌کشید، مهران احمدی بود که برای اولین بار نقش متفاوتی را در قالب یک سریال تلویزیونی ایفاگر شد. مردی ساده با موهایی کم و چهره‌ای بانمک. بعد از حضور او در فصل سه این سریال و درست زمانیکه در جنگل بانی تیر به کمرش اصابت کرده بود، از این سریال جدا شد و مشغول اولین فیلم سینمایی اش شد. بعد از آن و حالا برای اضافه کردن هیجان‌هایی به قصه قرار است از قسمت ۸ وارد قصه پایتخت شش شده و قطعا با ورود او اتفاق‌های جدیدی خواهد افتاد، از سرنوشت همسرش فهیمه تا پسرانش بهبود و بهروز و همچنین دو پسربچه آفریقایی که با خود از آفریقا می‌آورد و سایر اعضای خانواده. همچنین بازیگر نقش بهروز پسر فهیمه و بهبود نیز تغییر کرده است و پسری با سن و سالی حدود ۱۰ سال از اهالی مازندران ادامه نقش او را بازی می‌کند.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** جواد خیابانی هم بازیگر پایتخت شد

بهرام افشاری که با بازی در این سریال به اوج محبوبیت رسیده است، در فصل دوم از شروع بازی اش در ادامه نقش فصل ۵ گام برداشته است با این تفاوت که این بار شغلی پیدا کرده است و به خاطر قد بلندی که دارد دروازه بان تیم نساجی مازندران شده است. جالب است بدانید تصاویری که از حضور بهتاش در زمین ورزشگاه آزادی ضبط شده است درست قبل از مسابقه بین دو تیم نساجی مازندران و پرسپولیس تهران مقابل دوربین رفته است. در این مسابقه جواد خیابانی به عنوان بازیگر مهمان پشت میکروفون قرار گرفت و دقایقی از این بازی با حضور بازیگر پایتخت را گزارش کرد.

همه چیزهایی که درباره «پایتخت ۶» نمی‌دانید/ از اهدای عضو باباپنجعلی تا شغل تازه نقی!

** بهنام بانی نیز پایتخت نشین شد

یکی دیگر از افرادی که در فصل جدید از این سریال به عنوان کاراکتر خود ایفای نقش می‌کند، بهنام بانی خواننده کشور است. او که بیشتر قطعه‌های اجرا شده اش شاد و مفرح است در میانه مراسم عروسی رحمت به اجرای چند قطعه می‌پردازد.

سریال «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری و بازی محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، سارا و نیکا فرقانی، سلمان خطی و ... در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما بروی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    1 0
    باسلام وخداقوت سریال پایتخت بسیار عالی وبی نقص وشیرین است .همیشه تماشا گرانش بارقبت می بینند ولذت می برند همگی دست اندرکاران پایتخت سلامت وموفق باشند .سپاس .