آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی جهان اسلام، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و خدمات متنوعی را در سال ۱۳۹۸ به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) ارائه داده است. از ابتدای سال با انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی حجت الاسلام والمسلمین مروی فصل جدیدی پیش روی این آستان مقدس گشوده شد.

فعالیت‌ها و اقدامات شاخص سال ۹۸ آستان قدس رضوی در یک نگاه

به گزارش قدس آنلاین، آغاز به کار تولیت جدید آستان قدس رضوی در این سال که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شد و تاکیدات معظم له در حکم انتصاب حجت الاسلام و المسلمین مروی باعث شد که فعالیت‌های گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف نظیر تقویت شرکت‌های دانش بنیان، کمک به رشد اقتصاد درون‌زا، تولید محصولات استراتژیک دارویی و روش‌های به‌روز درمانی، ورود به موقع در بلایای طبیعی، کمک به محرومان و اقشار کمتر برخوردار، دیدار، رایزنی و برقراری ارتباطات مؤثر میان فرهنگی با ملل مسلمان منطقه، تولید محصولات فرهنگی و چند رسانه‌ای، تمرکز بر مفهوم زیارت و زائران غیر ایرانی و ...  در آستان قدس رضوی به انجام برسد.

 این مجموعه به واسطه موقوفه بودن و مردم‌مداری، خدمت محور است و همین فصل تمایز این نهاد با سایر مجموعه های اجرایی کشور است. آستان قدس رضوی با همه اقدامات و توان خادمانش تلاش می‌کند به عنوان پایگاهی اجتماعی در بین مردم و همراه مردم باشد. در این راستا در گفتگوی مفصلی با مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به بررسی عملکرد چند وجهی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۸ پرداختیم که اینک پیش روی شماست.

 در حکم انتصاب حجت الاسلام و المسلمین مروی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی به ارائه خدمت به زائران و مجاوران بویژه ضعیفان و نیازمندان تاکید شده است. بر همین اساس رسیدگی به محرومان یکی از راهبردهایی است که آستان قدس رضوی در حوزه اجتماعی دنبال می‌کند. چه اقداماتی طی سال ۹۸ در راستای محرومیت‌زدایی انجام شده است؟

محرومیت زدایی تکلیفی بر عهده آستان قدس رضوی است که به شقوق مختلف نظیر تسهیل در امر ازدواج و تحصیل، اقدام در جهت رفع سوء‌تغذیه و مسکن محرومان، اجرای طرح سلامت، اعطای وام و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در مسیر تحقق آن حرکت می‌کند.

در آغاز سال ۹۸ طرح «مشهد بدون گرسنه» با توزیع ۱۵ هزار بسته مواد غذایی بین نیازمندان حاشیه شهر اجرا شد. افزون بر آن، اقدامات دیگری چون اجرای طرح افطاری ساده در مساجد حاشیه شهر مشهد و توزیع هر شب افطاری گرم در این مناطق، میزبانی از ۲۳ هزار زائر اولی و اقشار محروم در قالب طرح «مهر درخشان رضوی» از اقصی نقاط کشور نظیر تشرف ۵ هزار نفر از محرومان تحت حمایت کمیته امداد آذربایجان شرقی در این راستا صورت گرفته است. همچنین در طول دو سال اخیر، ۶۰۰۰ مورد تسهیلات برای خرید جهیزیه در سراسر کشور به ارزش ۳۰ میلیارد تومان به نوعروسان محروم اعطا شده است و علاوه بر آن، تا کنون یکهزار سری جهیزیه به نوعروسانی از نقاط محروم سراسر کشور و نیز ۳۰۰ سری جهیزیه شامل ۱۰ قلم کالای ایرانی به زوج‌های جوان محروم مشهدی اهداء شد.

 از سوی دیگر، کمک به اشتغال‌زایی در نقاط کم‌برخوردار از جمله افتتاح مجتمع صنعتی پشتیبان دام سبک در منطقه آق‌قلا، ساخت واحدهای مسکونی در مناطق محروم نظیر تحویل۷۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) عسلویه و یا آسیب‌دیدگان از سیل در استان‌های گلستان و مازندران، جلوه‌های دیگری از دستگیری نیازمندان در سال ۹۸ هستند.

بهره‌مند ساختن محرومان ساکن جغرافیای موقوفات مانند تصویب بخشودگی حق تقدیمی منازل مسکونی روستایی سرخس و صدور ۵هزار و ۵۰۰ سند اجاره خط برای منازل موقوفه روستایی طی دو سال گذشته، افتتاح دو واحد صنعتی، واگذاری ۶هزار و ۳۵۰ متر مربع از اراضی مرغوب شهری به کمیته امداد و خیرین برای ساخت مسکن محرومان که ۵۰ واحد احداثی کمیته امداد و ۳۵ واحد خیرین مسکن ساز آماده بهره‌برداری است.

 لطفا درباره کیفیت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از سیل در چند استان کشور و اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت آستان قدس در کمک به سیل‌زدگان نیز برای مخاطبان ما توضیح بفرمایید؟

از ابتدای امسال بارندگی‌های مداوم و وقع سیل، خسارت‌های مادی و معنوی زیادی را در استان‌های مختلف کشور به بار آورد. آستان قدس رضوی چون همیشه از دقایق نخستین وقوع حوادث وارد میدان شد و به یاری هموطنان شتافت ...

در جریان سیل استان خوزستان، نسبت به راه‌اندازی آشپزخانه مرکزی در شهرهای دزفول و شوش، حمایت از ۲ آشپزخانه جهادی در اهواز، حمایت از ۲ ایستگاه صلواتی در حمیدیه، توزیع گسترده بسته‌های بهداشتی، نصب و اهدای فانوس جهت روشنایی مناطقِ با قطعی برق، اجرای مسابقات فرهنگی و اهدای جوایز به کودکان و نوجوانان در کمپ‌های عمومی شوش و عبدالخان، اعزام تیم‌های پزشکی ایرانی و افغانستانی اقدام شد.

 بخشی از این اقدامات امدادی در استان لرستان شامل راه‌اندازی آشپزخانه مرکزی در شهرهای خرم آباد و پلدختر، توزیع بسته‌های حمایتی، حمایت از ۲ آشپزخانه فرعی و تیم‌های جهادی و خادمیار در معمولان و پلدختر، راه‌اندازی ۳ ایستگاه صلواتی در پلدختر، ارسال کانکس اسکان به ارزش ۱۰ میلیون تومان و اعزام یک دستگاه لودر بود. همچنین امدادرسانی به سیل‌زدگان استان گلستان با اقدامات متنوعی از جمله توزیع ۳۵ هزار بسته ارزاق آستان قدس در سال جاری بین ساکنان این مناطق انجام شد.

همزمان با وقوع سیلاب در شهرستان کلات هم توزیع ۱۱۰ سبد غذایی بین سیل‌زدگان، دایر شدن ایستگاه توزیع غذای متبرک رضوی و توزیع روزانه یک ۱۰۰۰ پرس غذای متبرک میان سیل‌زدگان در دستور کار قرار گرفت.

وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، مجددا زمینه خدمت‌رسانی به مردم را فراهم کرد. راه‌اندازی آشپزخانه با ظرفیت طبخ روزانه ۱۵ هزار پرس غذای گرم، استقرار تیم خادمیاران سلامت آستان قدس رضوی در تخصص‌های مختلف پزشکی به همراه تحویل رایگان دارو، توزیع ۱۰ هزار بسته غذایی و معیشتی، توزیع ۱۲ هزار و ۵۰۰ تخته پتو و ۱۳۰ هزار بسته محصولات نان قدس رضوی از جمله خدمات امدادی این مجموعه به این استان هستند.

خادمیاران رضوی نیز در این زمینه فعالیت های خوبی داشتند، اگر ممکن است راجع به خدمات آنها هم توضیح دهید.

بله حتما. یکی از برکات آستان قدس رضوی در دوره جدید استفاده از ظرفیت بی نظیر خادمیاری رضوی است که به نام مبارک امام رضا(ع) و در عرصه های مختلف خدمت رسانی خوش درخشیده اند.

خادمیاران رضوی با حضور در دیگر مناطق سیل‌زده کشور چون شهرستان‌های جاسک و سیریک و روستای حمیری از جزیره قشم از استان هرمزگان، ضمن پاکسازی منازل پوشیده از گل و لای و توزیع ۲ هزار بسته معیشتی، اقلام مورد نیاز خانواده‌ها را در اختیارشان گذاشتند.

 باید افزود، آستان قدس جدای از کمک‌های معیشتی و رفع نیازهای اولیه آسیب‌دیدگان از سیل در سال جاری، در کنار نیروها و کمک‌های مردمی، اقدامات حمایتی دیگری من جمله راه‌اندازی سامانه‌هایی برای گردآوری کمک‌های مردمی، برنامه‌ریزی برای احیای مشاغل از دست رفته در سیل، بازسازی جاده‌ها و منازل، کاشت ۱۵ هزار درخت مثمر، اهدای ۷ هزار جلد کتاب، تولید و ارسال ۱۰ هزار جلد قرآن کریم، تأمین دفاتر دانش‌آموزان، از ‌سیل‌زدگان صورت داد که ثمرات بلندمدت دارد.

یکی از اتفاقات تلخ امسال ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی بود که رفاقت دیرینه ای با شما داشتند، از حاج قاسم سلیمانی هم برای ما بگویید.

بنده سال های متمادی افتخار سربازی و همراهی با این سردار پرافتخار اسلام و سرباز بااخلاص ولایت را داشتم.

صحبت کردن درباره ایشان واقعا برایم سخت است ولی باید بگویم که امریکا با شهادت این مجاهد فی سبیل الله اوج خفت و حقارت خود را به نمایش گذاشت و شما در تشییع و بدرقه باشکوه این شهدای بزرگوار دیدید که مردم قدرشناس ایران اسلامی چه کردند.

ما هم در آستان قدس رضوی سعی کردیم با در نظر گرفتن تدابیر لازم، مراسم باشکوه بدرقه و وداع با پیکر شهیدخادم سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت در حرم مطهر رضوی برگزار شود که با حضور میلیونی مردم شهید پرور مشهد در حرم مطهر و خیابان های اطراف این مراسم برگزار شد.

همین طور پس از جانباختن جمعی از هموطنان‌ در مراسم تشییع کرمان و وقوع سانحه هواپیمای اکراینی، برنامهها و مراسم متعددی برای بزرگداشت این عزیزان با حضور عموم زائران و مجاوران  در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد. همچنین تولیت آستان قدس رضوی همزمان با هفتمین روز شهادت شهدای مقاومت، طی سفری به استان کرمان با خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی دیدار و گفت‌وگو کردند و در سفرهای دیگری به استانهای گرگان و کرمان، ضمن حضور در منزل خانوادههای شهدای سانحه سقوط هواپیما و جانباختگان حادثه غمبار کرمان، از آنها دلجویی کردند.  

با توجه به تحریم‌های اقتصادی کشور از طرف دشمنان، آستان قدس چه رویکردهایی را برای مرتفع کردن نیازها به وسع خود انتخاب کرده است؟

رشد و پیشرفت ملی جز با تکیه بر افزایش محصولات تولیدی و رشد صنعتی اتفاق نمی‌افتد. آستان قدس رضوی با اعتقاد به توان و اقتدار داخلی و اعتماد به جوانان به صورت جدی در عرصه‌های متنوع اقتصادی در حال فعالیت است. ایجاد اشتغال پایدار روستایی یکی از راه‌کارهای این مجموعه در جهت ایجاد رونق اقتصادی است. شرکت کشت و صنعت مرزعه نمونه، به عنوان بزرگ‌ترین واحد کشاورزی و دامپروری آستان قدس رضوی طی سال اخیر با رشد چشمگیری در تولیدات و فعالیت‌های تحقیقی در محصولات باغی و کشاورزی از جمله اقلام سیفی‌جات، گندم و جو و ذرت، خوراک دام، دانه‌های روغنی، چغندرقند، گیاهان دارویی و تولیدات گوشتی و دامی با حدود ۵ هزار رأس دام سبک در واحدهای داشتی و پرواری و عملیات اصلاح نژاد نشان داده است.

افتتاح نخستین مجتمع صنعتی پشتیبان دام سبک آستان قدس رضوی در شرق کشور، افتتاح نخستین خط تولید کمباین برنج در شرکت کمباین سازی ایران وابسته به آستان قدس رضوی، تجهیز تمامی اراضی کشت پاییزه این مجموعه در سال زراعی ۹۹ - ۹۸ به سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای طرح پرورش دام سبک در دهستان دودانگه از مناطق محروم استان آذربایجان شرقی و در اختیار قرار دادن ۱۴۰۰ رأس دام سبک با تسهیلات بلند مدت به خانوادههای محروم این منطقه، شماری از طرح‌های صنعتی تولیدمحور این مجموعه در سال ۹۸ را تشکیل می دهد.

همچنین اجرای پروژه‌های راه‌آهن مشهدـزاهدان به طول مسیر ۷۸۰ کیلومتر، ابلاغ موافقت‌نامه تأمین منابع مالی و اجرای پروژه راه‌آهن گرگان‌ـ‌بجنوردـ مشهد به طول تقریبی ۵۵ کیلومتر و نیز پیشرفت ۸۳ درصدی پروژه زیرسازی قطعه اول راه‌آهن همدان‌ـ‌سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، معرفی شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی به عنوان پیمان‌کار پروژه ایستگاه راه‌آهن سبزوار در زمینه‌های عمرانی و صنعتی طی سال ۹۸ کلید خورد.

در حوزه‌های مهم دارویی و درمانی چه پیشرفت‌های چشمگیری طی سال ۹۸ در مجموعه‌های آستان قدس صورت گرفته است؟

شرکت داروسازی ثامن به‌ عنوان یکی از بازوان توانمند دارویی و درمانی کشور زیر مجموعه آستان قدس رضوی، در حال حاضر با تولید بیش از ۷۰ نوع محصول در دسته‌های مختلف دارویی فعالیت می‌کند. این شرکت امسال، از سه محصول جدید خود شامل «سدیم کلراید استنشاقی ۷%(سالین هایپر تونی)»، «پتاسیم کلراید ۱۵% در آمپول ۱۰ میلی‌لیتری پلی پروپیلنی» و «لووفلوکساسین تزریقی» و نیز از دانش فنی و تولید فیلم‌های چندلایه فرآورده‌های تزریقی و ملزومات دیالیز صفاقی تولید داخل رونمایی کرد. راه‌اندازی نخستین پردیس فناوری خصوصی دارو و تجهیزات پزشکی با عنوان «سلامت ثامن» از دیگر دستاوردهای ارزشمند این شرکت در سال ۹۸ بود. از سوی دیگر، بیمارستان فوق تخصصی رضوی با انجام موفقیت‌آمیز دومین جراحی مغز بدون بیهوشی و در حالت بیداری و نیز انجام عمل تعویض دریچه آئورت بدون بیهوشی بیمار برای نخستین بار در شرق کشور به عنوان کانون فعالیت‌های مدرن و به‌روز پزشکی و درمانی آستان قدس رضوی در سال ۹۸ نمود داشت.

 برخی اقدامات آستان قدس رضوی معطوف به مناسبت‌های دینی و مذهبی است. به شاخص‌ترین آنها در سال اخیر اشاره کنید؟

از میان مناسبت‌ها، در ماه مبارک رمضان امسال به جز اجرای ده‌ها برنامه فرهنگی و تبلیغی، متفاوت از هر سال هر شب بیش از ۱۵۰۰۰ غذای گرم در مناطق حاشیه شهر مشهد و بیش از دو میلیون افطاری ساده بین ۳۷۵ مسجد حاشیه شهر در طول ماه مبارک توزیع شد. به علاوه بیش از ۱۵۰۰۰ هزار بسته غذایی بین محرومان حاشیه شهر مشهد و روستاهای استان خراسان رضوی توزیع شد.

 مانند سنوات گذشته هم بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته افطاری در بین صفوف نماز حرم مطهر توزیع شد و هر شب بیش از دو هزار زائر و مجاور از طریق سامانه نعیم رضوان میهمان ضیافت افطار در دو میهمانسرا شدند. همزمان با دهه کرامت نیز با مأموریت محوری ترویج سنت و سیره رضوی ۳۰ عنوان برنامه محوری برگزار شد.

 راه‌اندازی ۷ ایستگاه فرهنگی در صحن‌های حرم مطهر در قالب برنامه محوری آستان آفتاب با جانمایی ۲۰ هزار جلد کتاب در ۸ مکان حرم مطهر رضوی برای مطالعه، دیدار تولیت آستان قدس رضوی با فرهیختگان و چهره‌های ادبی و هنری در برنامه «نقش ارادت» در حرم مطهر رضوی، فعالیت ایستگاه‌های فرهنگی در ۳۲ نقطه شهر، آزادسازی ۸۸ زندانی جرائم غیرعمد در قالب طرح «امام ضامن»، توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی بین محرومان حاشیه شهر در طرح «ردای خدمت» با حضور علما و مسئولان و خدام، برگزاری جشن بزرگ «مه‌دخت» با حضور ۲۵ هزار مادر و دختر مشهدی در ورزشگاه امام رضا(ع)، انجام ۱۴۰۰ ختم قرآن کریم در حرم رضوی، اهدای ۳۷۰ سری جهیزیه به زوجین جوان مناطق محروم مرزی کشور و نیز اجرای ۱۳ برنامه در سطح ملی و شماری برنامه‌های بین‌المللی مانند حضور خدام و مبلغان رضوی در ۷ کشور جهت اجرای برنامه «زیر سایه خورشید» از جمله بارزترین ویژه برنامه‌های دهه کرامت بودند.

 از طرفی، آستان قدس رضوی یک ماه مانده به ایام عزاداری اربعین و تا ۲ هفته بعد از این ایام در مرزهای شلمچه، چذابه، میرجاوه، آستارا، یله‌سوار و بازرگان و با تمرکز فعالیت در مرز مهران خدمت‌رسانی کرد و در خاک عراق هم از موکب‌های مردمی حمایت کرد. در این مدت، ۵۰۰ هزار پرس غذا در آشپزخانه مرزی مهران طبخ و توزیع شد و بیش از ۶۰۰ خادم و ۱۰۰۰ خادمیار افتخاری به صورت ۲۴ ساعته در بخش های مختلف موکب‌های آستان قدس به زائران حسینی(ع) خدمت کردند. ارائه خدمت به زائران دهه آخر صفر در مشهد هم با دایر کردن ۵۰ ایستگاه درون شهری و برون‌شهری، در نظر گرفتن ۲۰ هزار فرصت خدمت به زائران پیاده، طبخ و توزیع بیش از ۸۰۰ هزار وعده پذیرایی صبحانه، نهار و شام و پذیرایی از افزون بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر در مهمانسرای حضرت رضا(ع) به سرانجام رسید.

دیدار و گفت‌وگو و تحکیم روابط با شخصیت‌های جهان اسلام فرصت‌های جدیدی را  در همه عرصه‌ها پیش روی کشور و شهر مشهد قرار می‌دهد. چگونه این فرصت در طول سال ۹۸ مغتنم شمرده شد؟

مهمترین اتفاق آستان قدس رضوی در حوزه بین الملل برگزاری همایش عظیم و باشکوه موکب داران اربعین حسینی بود که با حضور یکهزار مهمان از کشور عراق برگزار شد که آثار و نتایج بابرکتی داشت. این عزیزان پس از تشرف به حرم مطهر و پابوسی مضجع شریف رضوی به دیدار مقام معظم رهبری نائل شدند.

دیدار و گفت‌وگو با عمران خان نخست وزیر پاکستان با تأکید بر گسترش روابط میان دو کشور، سفر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به ایران به منظور رایزنی درخصوص روابط دوجانبه و بررسی تحولات اخیر منطقه و حضور در این مجموعه در اولین بخش سفر خود، تشرف جمعی از ائمه جمعه و جماعت اهل تسنن و تشیع از ۱۴ استان کشور عراق به حرم مطهر رضوی، از مهمترین رویدادها در سال ۹۸ به شمار می‌رود.

در رابطه با نحوه رویارویی آستان قدس رضوی با شیوع ویروس کرونا توضیحاتی را ارائه بفرمایید؟

آستان قدس رضوی حسب تاکید مقام معظم رهبری در همکاری نزدیک با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقدامات پیشگیرانه بسیاری را در روزهای اخیر در خصوص جلوگیری از انتشار بیماری‌های همه‌گیر در بخش‌های اماکن متبرکه رضوی سامان داده که توقف موقت ورود زائران از جمله آنهاست.

رواق‌ها، صحن‌ها، ورودی حرم مطهر، سرویس‌های بهداشتی، خوردروهای زائر و به ویژه محل‌های پرتردد چند نوبت در روز به کمک دستگاه‌های مه‌پاش و ماشین‌آلات مکانیزه به صورت گسترده ضدعفونی می‌شود.

محدود کردن ارائه خدمت در کفشداری‌ها، محدود کردن تردد در برخی رواق‌ها، جمع‌آوری فرش‌ها در برخی مسیرهای اماکن متبرکه رضوی و ایجاد مسیر ویژه جهت تشرف به روضه منوره رضوی، از دیگر اقدامات پیشگیرانه آستان قدس رضوی برای جلوگیری شیوع ویروس کرونا است.

پایگاه‌های اورژانس حرم مطهر هم در آماده‌باش کامل برای خدمت رسانی هستند. از دیگر اقدامات جهت افزایش ایمنی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی می‌توان به تشکیل جلسات مدیریت بحران و نشست‌های آموزشی و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده دست و آموزش نحوه استفاده از آن برای همه خدمه و کارکنان، تشکیل ۹ جلسه کلاس آموزشی برای تمام میزبانان حرم مطهر، فعال کردن نوبت‌های خدمتی و استقرار پزشکان متخصص به صورت ۲۴ ساعته در حوزه دارالشفاء، تعطیلی اماکن پر تجمع مثل شهربازی معارفی، کبوترانه، چایخانه، کاهش برنامه‌های تبلیغی، لغو برخی مراسم مثل اعتکاف و تحویل سال، توزیع بیش از هزار عدد پوستر و پخش بروشور و نماهنگ آموزشی مقابله با کرونا و نیز راه‌اندازی شماره تلفن داخلی ۲۴۲۴ به منظور اطلاع‌رسانی موارد مشکوک بیماری اشاره کرد.

ساختار تشکیلاتی آستان قدس رضوی در حال تغییر است، هدف از این تغیر ساختار چیست؟

تغییر، اصلاح، تکمیل و تحول در ساختار آستان قدس رضوی در حال انجام است و هدف از این تغییر نیز انجام ماموریت‌های این آستان مقدس با هزینه و زمان کمتر و کیفیت بیشتر است.

اصلاح و تکمیل ساختار سازمانی با هدف فراهم آوردن زمینه اجرای حکم مقام معظم رهبری برای تولیت آستان قدس رضوی به عنوان منشور عالی این نهاد موقوفاتی توسط گروهی از متخصصان و اساتید دانشگاه ها معتبر کشور و با استفاده از تجارب گذشته و دریافت نظر کارشناسان و مدیران رده های مختلف آستان قدس رضوی صورت گرفت.

ایجاد تعادل و توازن سیستمی در کلیت ساختار سازمانی، کاستن از ابهامات و موازی کاری‌های موجود، تسهیل بیشتر تصمیم‌گیری در کلیت آستان، تقویت نظام نظارت و ارتقا کنترل‌های داخلی، توجه ویژه به امر برنامه‌ریزی، بودجه بندی و ارزیابی عملکرد و مهمترین موضوع توجه جدی به سرمایه‌های انسانی سازمان از اهداف این اقدام بود.

گام نخست این اصلاح ساختار نیز با انتصاب معاون نیروی انسانی آستان قدس رضوی برداشت شد و قرار است با تجمیع شدن بخش‌های مختلفی که با نیروی انسانی آستان قدس مرتبط هستند در قالب این معاونت به سمت و سوی حفظ، توسعه و تقویت منابع انسانی حرکت کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.