امسال قرار است بهاری متفاوت را تجربه کنیم. هر سال بوی بهار نویدبخش آغازی نو بوده، اما امسال با شیوع بیماری کرونا قرار است نوروزی متفاوت را تجربه کنیم. شروعی که یادآور می‌شود قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم.

تهدید کرونا را با مهربانی به فرصت تبدیل کنیم

سرور هادیان/

 امسال قرار است بهاری متفاوت را تجربه کنیم. هر سال بوی بهار نویدبخش آغازی نو بوده، اما امسال با شیوع بیماری کرونا قرار است نوروزی متفاوت را تجربه کنیم. شروعی که یادآور می‌شود قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم. اتفاق‌های روزمره‌ای که آن قدر متداول بود، هیچ‌گاه نمی‌توانستیم تصور کنیم روزگاری داشتنش برایمان آرزوی هر روز و دعای هر شبمان شود. می‌خواهیم این بحران را با همدلی و همراهی به آغازی زیبا و بدون حسرت بگذرانیم. این روزها پیام‌های بسیاری از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی درباره اینکه در خانه بمانیم را می‌بینیم و می‌شنویم، این بار به سراغ هنرمندان و چهره‌های آشنای شهرمان رفتیم تا پیشنهادهای آن‌ها را درباره این نوروز متفاوت بدانیم.

•        سفری که جایز نیست

محمد الهی، بازیگر در این خصوص می‌گوید: تمام دوستانی که قصد سفر به مشهد را دارند، به طور قطع برای عرض ارادت به امام رئوفمان با قلب‌های پاکشان مشرف می‌شوند، اما از همه آن‌ها می‌خواهیم که بدانند آمدنشان جایز نیست.

وی می‌افزاید: همه ما هنرمندان به نفس مردممان زنده‌ایم و ما هم مانند همه آن‌ها در خانه می‌مانیم. بهتراست بدانیم ویروس آرم یا مشخصه‌ای ندارد و هر کسی می‌تواند ناقل باشد، پس لطفاً توصیه‌ها را جدی بگیریم.

این بازیگر سینما و تلویزیون تأکید می‌کند: امسال عیدی متفاوت را تجربه می‌کنیم و در فضای مجازی می‌توانیم با همه عزیزانمان دید و بازدید داشته باشیم اگر سلامتی آن‌ها را خواهانیم.

•        سین سلامتی در سفره هفت سین امسال

علیرضا دلبریان، راوی دفاع مقدس نیز می‌گوید: مهم‌ترین چیزی که این روزها یادآوری آن ضرورت دارد گذر عمر است و این در حالی است که از هر فردی در هر سن و سالی درباره گذر عمر می‌پرسیم، گذر عمر را بسیار کوتاه می‌داند.

وی خاطرنشان می‌کند: ما باید به این واقف باشیم هنگامی که از این دنیا می‌رویم ماحصل عمر ما چیست؟ از این سال‌ها بسیار می‌آید و می‌رود و این بهانه‌ای است که ما نو شویم. فصل‌ها درس است و درست روایت سال‌های عمر ماست. گردش روزگار است و ما باید ببینیم در این گذر عمر چه منافعی برای همنوعان خویش داشته‌ایم.

این راوی دفاع مقدس تأکید می‌کند: در این برهه زمانی این پرسش مطرح است آیا هر کدام از ما حاضریم ضررمان به دیگران برسد؟ اگر احتمال بدهیم جان کسی را به خطر می‌اندازیم، واقعاً نگران نیستیم که این کار را انجام ‌دهیم؟ وقتی همه کارشناسان بارها اعلام کردند سرعت شیوع این ویروس بالاست پس باید رعایت کنیم.

همان طور که جان هر فردی برای خودش ارزشمند است، جان بقیه افراد جامعه هم دارای همان جایگاه است. پس درصورت عدم رعایت ما همه مسئول در به خطر انداختن جان افراد جامعه هستیم.

وی تأکید می‌کند: امسال با ماندن در خانه و کنار خانواده این آرامش را به یکدیگر هدیه بدهیم. حالا تصور کنید سفر رفتن هرکدام از ما دلیلی شود برای آنکه سرپرست خانواده‌ای فوت شود و تعدادی بچه یتیم شوند، به راستی این کار را انجام می‌دهیم؟

امیدوارم امسال یک سین به سفره هفت سین ما اضافه شود و آن هم سین سلامتی باشد.

•        به فرهنگمان می‌بالیم

امیراطهر سهیلی، نویسنده و کارگردان سینما و هنرمند شهرمان نیز می‌گوید: ما هر کداممان، جایی، در گوشه‌ای، به طریقی، افتخار کرده‌ایم که از نسل کوروش‌ایم، از سلمان فارسی اسم برده‌ایم، منشور حقوق بشر را بیرق کرده‌ایم و به فرهنگ ۲ هزار و ۵۰۰ ساله‌مان بالیده‌ایم.

وی می‌افزاید: حالا مجالی است که فرهنگ خودمان را به نمایش بگذاریم. نشان دهیم که آن ۲ هزار و ۵۰۰ سال فرهنگ در زندگی‌مان ریشه دوانده است.

فرهنگ ما اجازه نمی‌دهد مغاره‌ها را خالی کنیم، خیابان‌ها را بند بیاوریم، به مسافرت برویم. فرهنگ ما، ما را در خانه نگه می‌دارد تا میهمان ناخوانده خودش شرمنده شود. ما ایرانی هستیم.

•        بهترین فرصت برای مطالعه

حمید کیانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر مشهدی نیز تصریح می‌کند: در این روزها که برخی از دولتمردان از قرنطینه کردن برخی شهرها سر باز می‌زنند و به مردم می‌گویند زندگی و کسب و کار معمولتان را داشته باشید، بهترین کار این است که خودمان، خودمان را قرنطینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این ایام قرنطینه که در کنار خانواده‌مان هستیم، می‌توانیم بهترین دوران مطالعه را داشته باشیم، خاطرنشان می‌کند: در این دوران می‌توانیم آگاهی‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی‌مان را بالا ببریم که بعدها بتوانیم تصمیمات درست‌تری نسبت به مسائل داشته باشیم.

•        پیام مشترک در خانه بمانیم

ماشاالله شاه مرادی‌زاده، بازیگر شهرمان نیز می‌گوید: این روزها در سریال «نفوذی» به کارگردانی آقای شمقدری به عنوان بازی‌گردان مشغول به کار بودم و باوجود آنکه تعطیل شدن این پروژه روزانه ۳۵ میلیون تومان برای کار هزینه دارد، اما به طور قطع ارزش جان ۷۰ نفری که در این کار حضور داشتند، در اولویت قرار داشت.

وی اظهار می‌کند: یک هفته است که به مشهد باز گشته‌ام و در این مدت یک بار به دیدن مادرم با رعایت همه نکات بهداشتی رفتم و او را به منزل خودمان دعوت کردم و طی این روزها از رفت و آمدهای غیر ضروری به طور جدی پرهیز می‌کنم.

این هنرمند تأکید می‌کند: در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، مشهد بیشترین آمار مبتلایان را حتی نسبت به پایتخت خواهد داشت و این در حالی است که مقام معظم رهبری جلسه نوروز مشهد را تعطیل اعلام کردند، این یعنی اگر اعتقادی و یا قانونی نگاه کنیم این پیام را دارد در خانه بمانیم.

•        دعا برای نابودی کرونا

علیرضا سوزنچی، بازیگر سینما و تئاتر شهرمان نیز با ابراز ارادت به امام مهربانی‌ها، بیان می‌کند: هرسال ما مجاوران و زائران برای تحویل سال نو خدمت آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(علیه‌السلام) مشرف می‌شویم. صدای نقاره‌ها که می‌پیچید، همدیگر را در آغوش می‌کشیدیم و به هم تبریک می‌گفتیم و دلمان را به دلش می‌سپردیم و آرزوی سلامتی و موفقیت‌های بسیار برای همه می‌خواستیم.

وی تأکید می‌کند: امسال در خانه بمانیم و از طریق قاب تصویر تلویزیون با صدای دعای سال تحویل در کنار خانواده‌هایمان یک دعای مشترک را برای همه مردم جهان بخواهیم و آن این است که این ویروس از سر همه مردم دنیا دور شود. به امید خدا

•        در کنار خانواده می‌مانیم

جواد اردکانی، نویسنده و کارگردان سینما هم در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: از یک ماه گذشته پیش تولید فیلم سینمایی «قوه غذائیه» را شروع کردم اما به دلیل وضعیت شیوع بیماری کرونا پیش‌تولید را متوقف کردم تا اوضاع عادی شود.

وی خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که باوجود همه این مخاطرات عده‌ای از همکاران من هنوز هم برای ساخت سریال‌های نوروزی مشغول به کارهستند که به اعتقاد من کار بزرگی انجام می‌دهند.

این هنرمند عرصه سینما با اشاره به این نکته که هرسال عید حضورش در مشهد جزو ضروریات زندگی محسوب می‌شده است، بیان می‌کند: امسال سفر به مشهد را کنسل کردم.

وی اظهار می‌کند: رهبر معظم انقلاب و مسئولان کشوری مدام بر این مهم تأکید می‌کنند و در واقع ماندن در خانه یک وظیفه دینی و ملی است.

این در حالی است که به لحاظ انسانی هم ما نباید خودمان و دیگران را به خطر بیندازیم و ان‌شاءالله امسال همه در خانه کنار خانواده‌هایمان می‌مانیم.

•        تهدیدی که می‌توان به فرصت تبدیل کرد

مهدی مقدم، مجری توانمند شهرمان می‌گوید: اگر مروری به اتفاق‌های سال ۹۸ داشته باشیم، سال پر از بحرانی بود و کسانی که آن را مدیریت کردند به سرانجام مطلوبی خواهند رسید.

وی می‌افزاید: انسان هنگامی که مراحل زندگی را با موفقیت پشت سر می‌گذارد، احساس پیروزی می‌کند و این حس رضایتمندی درونی، احساس خوبی است.

وی تأکید می‌کند: کرونا آمد تا ما کنار خانواده‌هایمان باشیم. تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود. به اعتقاد من سال ۹۹ هم سال جذابی است، زیرا نمی‌دانیم چه اتفاق‌هایی قرار است رخ دهد و می‌توانیم از فرصت‌های خوب پیش رویی که خداوند برایمان قرار داده است، استفاده کنیم.

وی در ادامه اظهار می‌کند: این روزها بیش از هر زمان دیگر کمک به یکدیگر، لبخند آفرینی، انجام مسئولیت به نحو احسن و احترام مضاعف به بزرگ‌ترها را باید داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.