رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: بعد از شروع به کار اصناف حتما نظارت داریم و زمانی که از آنها بازدید می‌کنیم باید در سامانه ثبت نام کرده و کدی که به آنها می‌دهد را داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند.

اصناف باید کد ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت را اخذ کنند

به گزارش قدس آنلاین، محمود بنانژاد، در خصوص شروع به کار اصناف، اظهار کرد: مصادیق صنوف کم‌خطر و کم‌ریسک و صنوف پرخطر مشخص شده است.

وی افزود: صنوف پرخطر شامل فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای غیر سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا تعطیل هستند.

بنانژاد بیان کرد: صنوف دیگری که می‌توانند فعالیت کنند باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام نمایند، مشخصات خود را ثبت کرده و پروتکل بهداشتی را بگیرند. پروتکل های بهداشتی که صنوف باید رعایت کنند در سامانه مرکز سلامت اعلام شده است. ساعت کار آنها جز صنوف مواد غذایی که ساعت کار ندارند، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ است.

رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: در حال حاضر لینکی نداریم تا از صنوفی که ثبت نام می‌کنند اطلاع پیدا کنیم، مگر اینکه لینکی را از تهران بگیریم. بعد از شروع به کار اصناف حتما نظارت داریم و زمانی که از آنها بازدید می‌کنیم باید در سامانه ثبت نام کرده و کدی که به آنها می‌دهد را داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ما جزو همین مردم و جامعه هستیم و نگرانی‌هایی داریم، عنوان کرد: برای خود متصدیان و کارگران واحدهای صنفی نیز نگرانی‌هایی وجود دارد، زیرا ممکن است در خط مقدم انتقال و آلودگی قرار بگیرند و در محلی هستند با همه مردم سر و کار دارند، بنابراین به آنها اعلام کردیم که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

بنانژاد خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تعطیلی اتفاق بیفتد باید سراسری باشد، در حال حاضر ادارات، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان و دفاتر پلیس+۱۰ فعالیت می‌کند. دفاتر پیشخوان و پلیس+۱۰ خدمات دولتی ارائه می‌دهند، در حالی که خدمات دولتی مانند کارت بهداشت به طور خودکار برای دو ماه دیگر تمدید می‌شود و این دفاتر کار خاصی ندارند، این خدمات دست دولت است و نیازی نیست که این دفاتر باز باشند، اما از زمانی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در چهارم فروردین ابلاغ شد، باز بودند، در حالی که صنوف بسته بودند.

رئیس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: باید میزان تاثیر این بخش‌ها در انتقال کرونا را مشخص کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند. در یک طرح پژوهشی اعلام شده بود که بازار ۱۰ درصد، اما خودروهای حمل و نقل عمومی ۲۶ درصد تاثیر دارد و با این وجود هنوز در تهران حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کند. برخی ادارات نیز مراجعه‌کننده زیادی دارد که خود می‌تواند موثر باشد.

وی بیان کرد: من با این تعطیلی که آسیب اقتصادی ایجاد کند و قابل جبران نباشد، موافق نیستم، تعطیلی باید کلی باشد و به همه به یک چشم نگاه کنند. اگر بازار تعطیل باشد، بازاریان درآمد ندارد و باید اجاره و هزینه خود را از جیب پرداخت کنند که بسیاری از آنها توان این کار را ندارند، در حالی که اگر کارمند دولت تعطیل باشد، حقوق خود را دارد، باید تمهیدی برای این موضوع اندیشیده شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.