در کنار آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا حواشی و پشت پرده‌های ویروس هم روزبه‌روز داغ‌تر و شگفت‌آورتر می‌شود. یکی از این حواشی که از ابتدا نقش مهمی در خط خبر داشته، منشأ ویروس بوده و به یکی از مباحث اصلی در بگومگوهای سیاسی تبدیل شده است.

خفاش‌های ووهان و آزمایشگاهی که از آمریکا پول گرفته است

در کنار آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا حواشی و پشت پرده‌های ویروس هم روزبه‌روز داغ‌تر و شگفت‌آورتر می‌شود. یکی از این حواشی که از ابتدا نقش مهمی در خط خبر داشته، منشأ ویروس بوده و به یکی از مباحث اصلی در بگومگوهای سیاسی تبدیل شده است. یک روز چینی‌ها، آمریکا را متهم می‌کنند که ویروس را آن‌ها توسط نیروهای نظامی وارد چین کرده‌اند تا به اقتصاد چین ضرر برسانند و روز دیگر رئیس‌جمهور آمریکا در توییت خود، کرونا را یک ویروس چینی معرفی می‌کند. اما روز گذشته یک روزنامه انگلیسی اطلاعاتی جدید از ریشه‌های ویروس کرونا منتشر کرد. دیلی میل در گزارشش فاش کرد آزمایشگاهی که گمان می‌رود کووید 19 از آنجا نشت کرده و روی نوعی خفاش تحقیقات ویروس‌شناسی انجام می‌داده، از آمریکا پول گرفته است. دیلی میل مبلغ این پول را 3میلیون پوند معادل 3.7 میلون دلار اعلام کرده است. البته دیلی میل در گزارشش اعلام کرده این پول از سوی مؤسسه ملی سلامت آمریکا که یک نهاد دولتی است در قالب یک جایزه به این آزمایشگاه پرداخت شده تا متخصصان آن روی نحوه انتقال ویروس کرونا تحقق کنند! دیلی میل افزوده است: شواهد نشان می‌دهد این آزمایشگاه نقطه اولیه نشت ویروس به فضای عمومی بوده است و تنها 19مایل با بازار غذاهای دریایی که ویروس برای نخستین بار در آن کشف شده فاصله دارد.

هرچند این اطلاعات جدید است و ارتباط مستقیم آمریکا با آزمایشگاه ووهان را نشان می‌دهد اما مسئولان آمریکایی تاکنون درباره این اطلاعات موضعی نگرفته‌اند. گویا آمریکایی‌ها حالا دیگر خیلی درگیر اوضاع داخلی خودشان شده‌اند و فرصت نمی‌کنند به این اسناد پاسخی بدهند. به نظر می‌رسد این روزها آمریکا، سخت‌ترین ایام خود پس از جنگ داخلی را می‌گذراند.

یکی از این درگیری‌های جدی مقام‌های آمریکایی، اوضاع نابسامان نیویورک است. سی‌ان‌ان در گزارشی اوضاع این شهر را فاجعه‌بار اعلام کرد. به گزارش این خبرگزاری، در شهر 8 میلیون نفری نیویورک، تاکنون حدود 190هزار نفر در نیویورک به کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد تاکنون بیش از 8هزار نفر مرده‌اند؛ یعنی حدود دوبرابر کل فوتی‌های کشورمان. 42درصد مرگ‌ومیرهای کرونایی در آمریکا تنها در نیویورک اتفاق افتاده است.

سی‌ان‌ان در این گزارش به‌دنبال علت‌ها و عوامل این حجم از مرگ‌ومیر در پایتخت آمریکا رفته و پس از بررسی همه عوامل تنها یک نتیجه گرفته است؛ سطح بسیار پایین اوضاع بهداشتی و ضعف مفرط نظام سلامت در پایتخت آمریکا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.