فعالان محیط زیست درخت پالونیا را «سرطان زیست‌بوم ایران» می‌دانند؛ درختی غیربومی، مهاجم و آب‌بر. آن‌ها چند سالی است که با تمام توان در برابر مافیای واردات نهال پالونیا ایستاده‌اند؛ حالا معلوم شده به لطف شهرداری مشهد، صدها اصله از این درخت، در بولوارهای شهر کاشته شده و رشد کرده است.

سرطان زیست‌بوم در بولوارهای مشهد

حسین رسول‌زاده:/

فعالان محیط زیست درخت پالونیا را «سرطان زیست‌بوم ایران» می‌دانند؛ درختی غیربومی، مهاجم و آب‌بر. آن‌ها چند سالی است که با تمام توان در برابر مافیای واردات نهال پالونیا ایستاده‌اند؛ حالا معلوم شده به لطف شهرداری مشهد، صدها اصله از این درخت، در بولوارهای شهر کاشته شده و رشد کرده است. درخت‌های خوش بر و رویی که غرق در شکوفه‌های درشت گل‌بهی هستند و این روزها در گوشه و کنار شهر (مثلاً در سرتاسر بولوار صدمتری از حوالی پل فجر گرفته تا پل حافظ) به چشم می‌آیند، همان گونه مهاجم پالونیا هستند؛ درخت‌هایی که در غفلت سمن‌های زیست‌محیطی و نبود آگاهی‌ شهروندان، حالا حسابی تناور هم شده‌اند.

شماری از این درخت‌ها، روز گذشته به دلایل نامعلومی توسط شهرداری، قطع شده است.

ورود گونه‌های خارجی یعنی ورود دشمن

«حسین آخانی» استاد شناخته‌شده گیاه‌شناسی دانشگاه تهران است. او معتقد است هر کسی در هر لباسی پالونیا را برای کشت در هر جای دیگر کشور توصیه می‌کند در حالت خوش‌بینانه ناآگاه و در حالت بدبینانه سودجو و کلاهبردار است.

او می‌گوید: متأسفانه برخی بازنشستگان منابع طبیعی یا دانشگاهی در سال‌های اخیر شرکت‌هایی تأسیس و تعدادی از گونه‌های خارجی مهاجم را که کاشت آن دردسر ندارد، وارد کشور کرده‌اند و حتی مشاهده شده آن‌ها از طریق دوستانشان در این اداره و آن اداره مدعی جنگل‌کاری می‌شوند.

این استاد برجسته گیاه‌شناسی تأکید می‌کند: دوران ورود گونه‌های خارجی به یک قرن گذشته تعلق دارد؛ آمریکا زمانی خود از واردکنندگان گونه‌های خارجی بود؛ اکنون همین کشور سالانه  ۱۲۰ میلیارد دلار خسارت بابت این‌ گونه‌ها می‌پردازد؛ هیچ کشوری اجازه ورود گونه خارجی گیاهی و جانوری را به سرزمینش نمی‌دهد، ورود گونه‌های خارجی یعنی ورود دشمن؛ مراقب باشیم با دست خودمان با تنوع زیستی کشورمان نجنگیم.

حسین آخانی می‌گوید: عزیزان! ایرانی که شما به ایرانی بودنش افتخار می‌کنید، پر است از گونه‌های بومی؛ جنگل‌های خزری ما که باقیمانده جنگل‌های دوران سوم زمین‌شناسی است دارای بهترین، مقاوم‌ترین، زیباترین و سازگارترین گونه‌هاست. داشته‌های خدادادی خود را ارزش بگذاریم و با حمایت از پژوهش‌های علمی در مورد گونه‌های بومی، ایران را از ورود گونه‌های خارجی خطرناک بی‌نیاز کنیم.

قمار بر سر زیست‌بوم کشور

مدیر کل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هم پالونیا را قمار بر سر زیست‌بوم کشور می‌داند.

«محمد درویش» می‌گوید: کشت یک گونه آب‌بر که نیازمند بارندگی ۱۵۰ میلیمتری در ماه بوده و نبود آگاهی‌بخشی به مردم از شرایط خاص زیستی این گونه از قبیل سرعت مناسب وزش بادی ۲۸ کیلومتر بر ساعت و عدم تحمل سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت، همگی نشان از دلالی سودجویان و مافیای گونه‌های زیستی از راه‌های مختلف در کشور است.

این روزنامه‌نگار و کنشگر محیط زیست می‌افزاید: نتایج تحقیقات محققان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در دو منطقه «رستم‌آباد» گیلان و «فریم» سنگده مازندران در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ نیز با عملکرد منفی در رشد و استقرار این گونه همراه بوده و کشت آن توصیه نشده است.

درویش می‌گوید: در بیشتر کشورهای دنیا قوانین بسیار محکمی برای ورود هر گونه بذر و نهال وجود دارد؛ چراکه وجود گونه غیربومی علاوه بر انتقال بیماری و آفت‌ها موجب آسیب به مزارع و محیط ‌زیست نیز می‌شود.

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو تأکید می‌کند: در رویشگاه اصلی پالونیا آفات و بیماری‌های زیادی برای پالونیا ذکر شده است؛ آفاتی از قبیل قارچ‌ها (Damping – off)، نماتودها و لارو برخی حشرات (Caterpillar) و حلزون‌هایی که خسارت‌های فراوانی را برای زیست بوم ایران به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.