۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 701188

نمی‌دانم برای نخستین بار چه کسی تعبیر «پسا کرونا» را به کار برد، البته می‌توانم حدس بزنم نظیر بسیاری از ترکیبات مشابه، گرته‌برداری از قلمی فرنگی باشد، باری پس از وضع این مقوله، سیل اظهارنظرها آغاز شد. از باسواد و بی‌سواد و حکیم و جاهل و شیمیدان و جامعه‌شناس و اقتصاددان و... خلاصه همه و همه اظهارنظری در این خصوص نمودند. برآن شدم تا نه درباره این موضوع به طور مشخص، بلکه در حاشیه آن چیزی بنگارم، مبادا ما عقب بمانیم.

قدس آنلاین: نمی‌دانم برای نخستین بار چه کسی تعبیر «پسا کرونا» را به کار برد، البته می‌توانم حدس بزنم نظیر بسیاری از ترکیبات مشابه، گرته‌برداری از قلمی فرنگی باشد، باری پس از وضع این مقوله، سیل اظهارنظرها آغاز شد. از باسواد و بی‌سواد و حکیم و جاهل و شیمیدان و جامعه‌شناس و اقتصاددان و... خلاصه همه و همه اظهارنظری در این خصوص نمودند. برآن شدم تا نه درباره این موضوع به طور مشخص، بلکه در حاشیه آن چیزی بنگارم، مبادا ما عقب بمانیم.

به گمان این قلم، آنچه وقوع کرونا بر جهان آشکار ساخت، نه حقیقت پنهانی و نه ضرورت تغییر روش‌ها و نه تبدیل دنیا لزوماً به جای بهتر یا بدتری برای انسان است. انسان پیش از کرونا همان انسانی است که پس از کرونا خواهد بود. اتفاقات عظیم‌تر چون حادثه‌ای پیش‌پا افتاده از یاد رفتند. جنگ جهانی دوم با تمام انسان‌ها و شخصیت‌های منحصربه‌فردش در بربریت و خاکستر کردن اقتصاد و تمدن اروپا در حالی که بیش از ۴۰ میلیون کشته و خدا می‌داند چقدر زخمی روی دست انسان آن روزگار گذاشت، امروز حتی در کتاب‌های تاریخ همان کشورهای درگیر، تنها در حد چند سطر آمده است و خلاص.

انسان فراموشکار است و در زیان. خداوند به زمان قسم می‌خورد که انسان چنین است، مگر آن‌ها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند. در چنین شرایطی انسان می‌خواهد نعوذباالله، پروردگار مکار را فریب دهد. یک هفته خلاف دستورات او عمل می‌کند و شب جمعه خادم این حرم و آن حرم می‌شود و بعضی هر هفته هزاران کیلومتر برای این خدمت می‌آیند. اما در طول هفته به هیچ یک از آموزه‌های همان بزرگواری که خدمتش را می‌کنند، وقعی نمی‌نهند. تمام هفته دست در کیسه بیت المال دارند و شب جمعه باشکوه‌ترین دعای کمیل را در منزل ده‌ها میلیاردی برگزار می‌کنند. در عمل به اندرز و رهنمودهای شهید کربلا قدمی برنمی‌دارند و رقابتی ندارند، اما در نذری دادن و قمه زدن روی یکدیگر را کم می‌کنند. روزه می‌گیرند و علت آن را نمی‌دانند و... وزن کل ویروس‌های کرونا در جهان حدود ۸ گرم است. خداوند دریایی از گفته‌ها را از این راه به میلیاردها انسان یادآوری می‌کند!

در سوی دیگر دنیا، مابقی ادیان اصولاً به یک ویترین در کنار دیگر نهادهای اجتماعی بدل شده‌اند. عده‌ای آتیست و خداناباور اصولاً چنان به خویش و علم بشری غره‌اند که مدعی هوش مصنوعی و اداره جهان با مصنوعات انسانند. یکی خود را برترین قدرت جهان می‌داند. طبیعت آفریده خداوندی را برای ثروتمند شدن ثروتمندان کشورش به گند می‌کشد و تمام معاهدات زیست محیطی را زیر پا می‌گذارد. در فضای مجازی عالمان و عاشقان و عارفان غریبند و نسل گذشته به نحوی بی‌تفاوت و گمراه شده و نسل جدید که اصولاً مکتبی هولناک در گمراهی خلق کرده‌اند. نتیجه آنکه خواننده‌ای با انبانی تهی هنگام سخن گفتن صدها هزار مستمع می‌یابد. در گذشته لیدرهای گمراهی اندک نبوغی، سوادی، معجزه دروغین و خلاصه مزیتی بر دیگران داشتند. چه شده است که فرزندان ما چنین دسته دسته به سمت گفتار و کرداری می‌روند که یکسره تهی است؟ این‌ها پیش از کرونا هم بوده و بسیار دلسوزانه هشدار دادند. پس از آن هم در همه جهان به ویژه در بحث اقتصاد و دیانت و اخلاق مردم وجود خواهد داشت. بشر آسان و آماده خوار و دشمن معنویت و خرد شده و بنابراین به سادگی می‌توان فریبش داد و این سخت خطرناک است. کرونا و غیره هم ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    ممنون استفاده کردم به امید بازگشت به اصل خویش