مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تشکیل ۲۴۴ پرونده تخلف زیست محیطی در مراجع قضایی این استان طی سال گذشته خبر داد.

۲۴۴ پرونده تخلف زیست‌ محیطی در خراسان رضوی تشکیل شد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی  گفت: تخلفات زیست محیطی استان در سال گذشته برای ۳۷۲ تخلف در حوزه‌های محیط طبیعی و انسانی با موضوعات شکار و صید غیر مجاز، تصرفات و ایجاد انواع آلایندگی در استان بوده است.

وی افزود: از این تعداد، ۷۵ پرونده منجر به رأی محکومیت شده و ۱۵۴ پرونده نیز در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینکه ۱۰۳ واحد آلاینده طی سال گذشته در این استان اعمال قانون و به مرجع قضایی معرفی شد،  ادامه داد: عمده اتهامات این متخلفان، آلایندگی آب، خاک، هوا، آلودگی صوتی، پسماند و تهدید علیه بهداشت عمومی بوده که ۳۰ پرونده منجر به محکومیت شده و ۵۷ پرونده در حال رسیدگی است.
همتی همچنین از اعمال قانون برای ۲۸ متصرف اراضی استان خبر داد و گفت: از آنجا که صدور حکم سبز و مجازات جایگزین حبس در آرای صادره نتایج مثبتی در حوزه کاهش تخلفات زیست محیطی داشته است، واحدهای حقوقی حفاظت محیط زیست استان برای دریافت احکام سبز از مراجع قضایی بسیار پیگیر هستند که طی ۲ سال اخیر صدور این قبیل احکام رشد مطلوبی داشته است.

وی احکام سبز را اغلب شامل مجازات‌هایی همچون درختکاری مناطق، آبیاری، تهیه و ساخت آبشخور، تهیه علوفه، نصب تابلو در ورودی مناطق و از این قبیل اعلام کرد و افزود: در اجرای احکام سبز بر اساس توانمندی و مهارت‌های متخلف، از توان وی در راستای اهداف محیط زیست استفاده می‌شود که تهیه فیلم مستند از عرصه‌های طبیعی و تولید محتوای آموزشی زیست محیطی نیز از این موارد است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیرپوشش و تحت نظارت دائمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های حیات وحش در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.