شبکه های سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان ویژه برنامه های متنوعی را برای پخش در سحرگاه و افطار روزه داران تدارک دیده اند که مشروح آن را در این گزارش می خوانید.

سحر و افطار با ویژه‌برنامه‌های تلویزیون همراه شوید

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، امسال با آغاز ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما بر طبق سنت هر ساله خود برنامه‌های متنوعی را برای پخش در ساعات سحر و افطار در نظر گرفته‌اند. برنامه‌هایی که تعدادی از آنها امسال نخستین تجربه خود را در ضیافت الهی تجربه می کنند و به دلیل موضوعات جذاب و متفاوتی که دارند برای مخاطبان جالب توجه خواهند بود.

این در حالی است که با شیوع کرونا و خانه نشینی، در این ایام مردم فرصت بیشتری برای تماشای برنامه‌های تلویزیون خواهند داشت و براین اساس، شبکه های تلویزیون همچون سال های گذشته، ویژه برنامه های سحر و افطار خود را برای ماه مبارک رمضان، ماه رحمت الهی تهیه و تدارک دیده اند.


نگاهی به ویژه برنامه‌های سحر و افطار شبکه اول سیما

شبکه یک سیما ویژه برنامه سحر گاهی «ماه خدا» را با اجرای حسن سلطانی از ساعت ۳ تا ۵ بامداد روی آنتن خواهد برد. حجت الاسلام رفیعی که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور دارد درباره ماه ضیافت الهی در هر برنامه سخن می‌گوید. همچنین هادی صلح جو کارشناس برنامه سئوالاتی را در باب روزه داری از مهمان برنامه خواهد پرسید. ختم یک صفحه ای قرآن در ویژه برنامه سحر و در طول روز به نیت سلامتی نیز برگزار می شود. پخش مناجات خوانی حاج منصور ارضی و مداحی مهدی سلحشور از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

وقت افطار نیز شبکه یک سیما امسال برنامه «دعوت» را برای پنجمین سال متوالی در ماه مبارک رمضان روی آنتن می برد. این برنامه کاری از گروه اجتماعی شبکه یک و به تهیه کنندگی مجتبی کشاورز و با حضور حجت الاسلام محمد برمایی به عنوان مجری و کارشناس روی آنتن می رود.

«دعوت» سال هاست که در لحظات افطار میهمان خانه های مردم است و پس از سال ها پخش به عنوان ویژه برنامه ماه مبارک رمضان همواره مخاطبان خود را داشته است، امسال نیز هر شب ساعت ۱۹:۲۰ روانه آنتن خواهد شد. خانواده، مواسات، امیدبخشی و امید به زندگی از مولفه هایی است که در این برنامه به آنها پرداخته می شود.

سال گذشته «دعوت» با موضوعات پیش از ازدواج و در آستانه ازدواج پخش شد و امسال به بحث خانواده های شکل گرفته پرداخته می شود. همچنین بحث های اجتماعی و کرونا از دیگر محورهای اصلی «دعوت» است. در سه دهه ماه رمضان هم زندگی و شرایط سختی که جانبازان عزیز با آن دست و پنجه نرم می کنند به تصویر درمی آید.

 از «پگاه عاشقی» تا «مکث» در شبکه دو سیما

ویژه برنامه سحرگاهی«پگاه عاشقی» محصول شبکه دو سیماست که به صورت زنده روانه آنتن می شود. این ویژه برنامه همراه با بخش‌هایی همچون گفت‌وگوی کارشناسی، مناجات خوانی مداحان برتر کشور، شعرخوانی شعرای آیینی جوان، قرائت دعای سحر به صورت زنده و بخش‌های متنوع در ارتباط با حرم معصومین (ع) هر روز ساعت ۳ پخش خواهد شد.

همچنین شبکه دو سیما برای ساعات افطار هم ویژه برنامه «مکث» را تهیه کرده است. «مکث» در ایام رمضان به صورت ویژه‌برنامه روانه آنتن می‌شود. گفت‌وگو با افرادی که در روزهای کنونی انتشار ویروس کرونا به نوعی در کمک به دیگران در روزهای قرنطینه موثر بوده و یا به نوعی توانسته‌اند در مبارزه با این بیماری موفق ظاهر شوند از جمله بخش‌های این برنامه است.

این برنامه از یک بخش گفت‌وگو محور و بخش مستند تشکیل شده است. «مکث» کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی که هر روز ساعت ۱۹ پخش می‌شود.

«قرار عاشقی سحرخیزان» در شبکه سه سیما

«قرار عاشقی سحرخیزان» هر روز ساعت ۳ بامداد از شبکه سه سیما پخش می شود. پخش مناجات های منظوم برای روزه داران از بخش های اصلی این برنامه سحرگاهی است.

همچنین شبکه سه سیما هم در کنداکتور رمضانی خود «مثل ماه» را جایگزین برنامه «ماه عسل» با ۱۲ سابقه کرده است. رسالت بوذری اجرای این ویژه برنامه ماه رمضانی را برعهده دارد که هر شب تا دقایقی لحظه افطار روی آنتن خواهد رفت. رسالت بوذری مجری برنامه‌هایی چون «شب‌های روشن» و «مخاطب خاص» بوده و قرار است در ماه رمضان نیز با این ویژه برنامه میزبان مخاطبان در شب‌های رمضان باشد.

هادی آشتیانی، تهیه‌کننده این برنامه در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به محتوای ویژه‌برنامه «مثل ماه» عنوان کرده است این برنامه امسال برای اولین بار روی آنتن می رود و از ابتدا هم قرار بوده به صورت استودیویی باشد و اصلاً تماشاچی و مخاطب در استودیو حضور ندارند. ما میهمانانی دعوت می‌کنیم و با آنها درباره زندگیشان گفت‌وگو خواهند کرد.

وی اضافه کرد: میهمانان برنامه عموماً کسانی هستند که داستانی برای تعریف کردن داشته باشند. اتفاقی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده و رنگ و بویی خدایی گرفته و به نوعی آنها را به خدا نزدیک‌تر کرده باشد.

«مثل ماه» به کارگردانی پیام ابراهیم پور برنامه ای ترکیبی با ساختار معارفی و اجتماعی است و به مسائل اجتماعی و دینی می‌پردازد و مهمانانی از قشرهای مختلف در برنامه حضور پیدا خواهند کرد و از زندگی و اتفاقات خاص خود صحبت می‌کنند.

شبکه چهار سیما و همراهی با حیات یافتگان دوباره

برنامه «سحوری» کاری از شبکه چهار سیماست که با اجرای امیر مهرداد خسروی در ساعت ۳ بامداد پخش می شود و شامل بخش های متنوع و مناجات خوانی میرزا محمدی خواهد بود. در این برنامه بحث هایی با موضوع زندگی انسان، جامعه و تمدن قوی و با محوریت حدیث جنود عقل و جهل و صحیفه سجادیه، ۳۰ شاخصه برای انسان قوی و جامعه قوی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

همچنین در لحظات عرفانی افطار، شبکه چهار «زندگی پس از زندگی» را در ساعت ۱۹ روی آنتن می برد. این برنامه ترکیبی مستند گونه است که در آن با ۳۰ نفری که از دنیا رفته اند اما عمرشان به دنیا بوده و حیات دوباره یافته اند گفت‌وگو شده و از مشاهدات خود می گویند.

ویژه برنامه رمضانی «زندگی پس از زندگی» سعی دارد با دعوت از اساتید به نام در حوزه های مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه، مردم شناسی و ... به معنای زندگی در دنیای دیجیتالی امروز بپردازد.

بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با عباس موزون، مجری و تهیه کننده برنامه «زندگی پس از زندگی» / بمیرید قبل از آنکه بمیرید ...

از «خلوتگه عارفان» تا «عقیق» در شبکه پنج سیما

شبکه پنج سیما هم در ماه عبادت و بندگی «خلوتگاه عارفان» را از حرم مطهر رضوی برای سحرخیزان و روزه داران پخش می کند. این برنامه با حضور صابر خراسانی در زمینه اخلاقی و اعتقادی موضوعاتی را مطرح می کند.

برنامه سحرگاهی «خلوتگه عارفان» با آیتم‌ها، دعای سحر و اتفاقات متنوع و مختلف روی آنتن می‌رود. «خلوتگاه عارفان» شامل آیتم هایی همچون «سفره مهربانی» (بسته غذایی برای نیازمندان)، وصیت نامه شهداء، درس هایی از زندگی حاج قاسم سلیمانی، دعای سحر، مناجات و سخنانی کوتاه از علما و اندیشمندان خواهد بود.

همچنین ویژه برنامه افطار «عقیق» با اجرای هیراد حاتمی هر شب ساعت ۱۹ از قاب این شبکه پخش می کند. «عقیق» به تهیه کنندگی محمد قنبری در قالب یک ویژه برنامه به مدت ۳۰ شب و به مدت ۶۰ دقیقه با موضوعاتی متفاوت میزبان مردم است.

این برنامه گفت و گو محور به پخش مستندهایی کوتاه درباره شخصیت های مختلف خواهد پرداخت و یکی از محورهای مورد گفتگو آن امید خواهد بود. همچنین این برنامه به بررسی شخصیت هایی که تضادهایی با هم دارند همچون مادری که نوزادی به دنیا می آورد و غسالی که آخرین کارهای کسی که از دنیا رفته را انجام می دهد، می پردازد. در برنامه «عقیق» میزبان خود شرکت کنندگان در برنامه هستند. کسانی در برنامه حضور پیدا می‌کنند که یک ویژگی مشترک دارند اما دنیای آن‌ها با هم متفاوت است و این برنامه سعی دارد روایت زندگی دو فردی را که در هر قسمت مهمان برنامه هستند، تعریف کند.

شبکه قرآن و معارف
«مهمان خدا» عنوان ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲:۳۰ بامداد به‎صورت زنده همراه بیداردلان و سحرخیزان این ماه نورانی می‌شود.

همچنین ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما «ضیافت» نام دارد که این برنامه در قالب ترکیبی همراه با مستند به بررسی زندگی علما و بزرگان دین می‌پردازد و هر روز از ساعت ۱۹ به‎صورت زنده تقدیم مخاطبان قرآنی و معارفی تلویزیون خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.