اولین تمبر با محوریت شخصیت ادبی شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی که پس از انقلاب اسلامی به چاپ رسید در موزه تمبر آستان قدس رضوی در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار دارد.

نمایش تمبر سعدی شیرازی در موزه آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، شرکت پست جمهوری اسلامی در ۴ آذر ماه ۱۳۶۳ شمسی به مناسبت هشتصدمین سالگرد ولادت شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی اقدام به چاپ و نشر این تمبر برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی کرد.
تمبر مذکور مصور به تصویر سعدی و آرامگاه وی در شیراز و همچنین آرم کنگره بزرگداشت این شاعر نامی ایران برگرفته از شعر جهان شمول او با عنوان «بنی آدم اعضای یک پیکرند» است.
این تمبر در سال ۶۳ توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در شمارگان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه منتشر شد.
تمبر منقش به تصویر سعدی شیرازی در بین مجموعه‌داران و فارسی زبانان ادب دوست در کشورهای همسایه از قبیل تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه و حتی کشورهای اروپایی بسیار طرفدار داشته است.
گفتنی است بیش از سه هزار قطعه از تمبرها و اقلام پستی گنجینه تمبر موزه رضوی در ۴۵۰ مترمربع از فضای موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار گرفته و باقی آن‌ها در مخزن موزه نگهداری می‌شود.
گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه مرکزی آستان قدس رضوی در سال ۱۳۶۹ شمسی راه‌اندازی شد و هم اکنون یکی از پرمخاطب ترین گنجینه‌ها در موزه به شمار می‌رود.
این گنجینه بعد از اتمام دوران تعطیلی که به دلیل بیماری کرونا رقم خورده است، آماده میزبانی از بازدیدکنندگان خواهد بود و کارشناسان آن آمادگی هر نوع همکاری با پژوهشگران عرصه تاریخ را دارند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.